Helpotusta diabeetikoille - Detemirinsuliini peruskorvattavaksi

Report this content

Lääkkeiden hintalautakunta on hyväksynyt detemirinsuliinin (kauppanimi LEVEMIR®) peruskorvattavaksi sekä tyypin 1 että tyypin 2 diabeteksen hoitoon 1.12.2004 lähtien. Diabeetikon omavastuu on joulukuun alusta 10 euroa/ostokerta ja jäljelle jäävästä osuudesta korvataan 50%. Detemirinsuliinin on pitkävaikutteinen insuliinivalmiste, joka tarjoaa diabeetikoille ennakoitavan verensokerin hallinnan.

Detemirinsuliini sai myyntiluvan Euroopan komissiolta viime kesäkuussa ja se on ollut saatavilla apteekeissa elokuun alusta lähtien. Detemirinsuliini on pitkävaikutteinen insuliinianalogi. Insuliinianalogit ovat biosynteettisesti valmistettuja insuliineja, joissa ihmisinsuliinin molekyylirakennetta on hieman muunneltu. Detemirinsuliinin imeytyminen noudattaa päivästä toiseen samankaltaista mallia, jolloin diabeetikko kykenee ennakoimaan oman vointinsa ja välttämään liian matalasta verensokerista johtuvia kohtauksia, jotka varsinkin yöaikaan tai autolla ajettaessa voivat olla kohtalokkaita. Detemirinsuliinin ei ole myöskään todettu aiheuttavan insuliinihoitoon yleisesti liittyvää painonnousua. Diabeteksen lääkehoito on erityiskorvattavaa kelanumerolla 103, eli lääkkeistä saa 5 euron omavastuuosuuden ylittävältä osalta täyden eli 100 %:n korvauksen. Novo Nordisk on jättänyt detemirinsuliinille erityiskorvattavuushakemuksen, jonka käsittely on kesken. Novo Nordisk on johtava insuliinivalmisteiden kehittäjä maailmassa ja tunnettu diabeteksen annostelulaitteiden valmistaja. Levemir®-valmiste täydentää insuliinivalikoimaa tehden Novo Nordiskista ainoan lääkeyhtiön maailmassa, jolla on täydellinen valikoima insuliineja. Novo Nordisk on myös johtava vaihdevuosien hormonikorvauslääkkeiden valmistaja. Yhtiön muita tuotteita ovat hemofilialääke sekä lasten ja aikuisten kasvuhäiriöiden hoitoon tarkoitettu kasvuhormoni. Novo Nordisk työllistää 18 000 henkilöä 69 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tanskassa. Suomessa Novo Nordisk Farma Oy työllistää 50 henkilöä. Lisätietoa yhtiöstä osoitteesta: www.novonordisk.com. Lisätietoja Novo Nordisk Farma Oy:stä antavat: toimitusjohtaja Johanna Panula, p. (09) 3482 5321, jopa@novonordisk.com, tuoteryhmäpäällikkö Ritva Närte p. (09) 348 2 5324, rina@novonordisk.com. Lähettäjä: AC-tiedotus, Hanna Hiilamo-Kangaslahti, p. (09) 6962 8124, hanna.hiilamo@actiedotus.fi.