Report this content

Maailman diabetespäivä 14.11 kannustaa liikkumaan - Maailmanlaajuisen kävelytapahtuman tavoitteena Guinessin ennätys Maailman diabetespäivänä 14. marraskuuta kävellään kaikkialla maailmassa. Walkathon -kävelytapahtumassa yritetään saavuttaa Guinnessin maailmanennätys suurimmalla määrällä ihmisiä, jotka koskaan ennen ovat kävelleet yhtäaikaisesti samasta syystä eri puolilla maailmaa. Diabetespäivän teemana on ylipainon merkitys terveydelle. Säännöllinen liikunta voi vähentää diabetekseen sairastumisen riskiä. Tiedote 11.11.2004 Tänä vuonna maailman diabetespäivän teemana on diabetes ja ylipaino. Yhdessä Maailman Diabetessäätiön kanssa Novo Nordisk järjestää ensimmäistä kertaa maailmanlaajuisen Walkathon-tapahtuman, jonka tavoitteena on olla maailman suurin kävelytapahtuma. Tapahtuman avulla järjestäjät haluavat kiinnittää huomiota liikkumisen merkitykseen diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa. Maailman suurin kävelytapahtuma koostuu puolen tunnin kävelyistä, jotka toteutetaan ympäri maailmaa samaan aikaan kaikkialla, Suomessa klo 12 alkaen. Järjestäjät uskovat, että kävelytapahtumalla voidaan rikkoa tämänhetkinen 77500 kävelijän maailmanennätys. Maailman diabeteskävelyyn on ilmoittautunut tällä hetkellä 216 kävelytapahtumaa 43 maassa. Suomessa kävellään sunnuntaina ainakin Helsingissä, Tampereella ja Levillä. Tapahtumaan voi osallistua omaehtoisesti tai rekisteröityä kävelijäksi Maailman Diabetessäätiön kotisivuilla:http://www.worlddiabetesfoundation.org/composite-348.htm. Diabetes ja liikalihavuus on maailmanlaajuinen ongelma Diabetes on sairaus, joka koskee meitä kaikkia - rikkaita ja köyhiä, nuoria ja vanhoja riippumatta missä päin maailmaa asumme. WHO:n uusimman arvion mukaan, jos nykyinen kehitys jatkuu, diabeteksesta kärsivien määrä tulee kaksinkertaistumaan 176 miljoonasta 370 miljoonaan vuoteen 2030 menessä1. Merkittävä tekijä diabeteksen kasvulukuihin on ylipainon ja liikalihavuuden yleistyminen kaikkialla maailmassa, jopa nopeammin kuin on ennustettu. KÄVELYVINKKEJÄ:- Kävele kauppaan tai postiin- Heitä TV:n kaukosäädin kaappiin- Hyppää bussista ulos yhtä pysäkkiä määränpäätä aiemmin- Parkkeeraa autosi kauimmaiseen ruutuun marketissa asioidessasi- Valitse portaat hissin sijaan- Kävele puistoon syömään lounas- Lainaa ystävän tai naapurin koiraa kävelylle- Vie lapset kävelleen kouluun, aina kun voit Maailman diabetespäivä Maailman diabetespäivä järjestetään vuosittain Kansainvälisen diabetesliiton (IDF) toimesta yhteistyössä maailman terveysjärjestön WHO:n kanssa 140 maassa. Tavoitteena on välittää tietoa diabeteksesta maailmanlaajuisesti. Maailman diabetespäivä järjestettiin ensikerran vuonna 1991, ja se on ajoitettu insuliinin toisen keksijän Frederick Bantingin syntymäpäivään. Teemapäivästä on tullut suosittu ja nyt se yhdistää yli 350 miljoonaa ihmistä kaikkialla maailmassa. Novo Nordisk on johtava insuliinivalmisteiden kehittäjä maailmassa ja tunnettu diabeteksen annostelulaitteiden valmistaja. Se on myös johtavia vaihdevuosien hormonikorvauslääkkeiden valmistaja. Yhtiön muita valmisteita ovat lasten ja aikuisten kasvuhäiriöiden hoitoon tarkoitetut kasvuhormonit sekä hemofilialääkkeet. Novo Nordisk työllistää 18 000 henkilöä 69 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Yhtiön pääkonttori on Tanskassa. Suomessa Novo Nordisk Farma Oy työllistää 50 henkilöä. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Kööpenhaminan ja Lontoon pörsseissä. Novo Nordiskin ADR:t on listattu New Yorkin pörssissä 'NVO'-tunnuksen alla. Lisätietoa yhtiöstä osoitteesta: www.novonordisk.com. Lisätiedot: Novo Nordisk Farma Oy, Eeva Erkkilä. (09) 3482 5318, eerk@novonordisk.com. NovoInfo, maksuton palvelunumero 0800-122566 (ma-pe klo 9-16). Lähettäjä: AC-tiedotus, Hanna Hiilamo-Kangaslahti, p. (09) 6962 8124, hanna.hiilamo@actiedotus.fi. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Observer Tiedotepalvelu, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/11/20041111BIT20250/wkr0001.pdf