TIEDOTE 24.3.2003 Paikallinen estrogeenikorvaushoito helpottaa vaihdevuosien intiimivaivoja ja seksielämää Soveltuu myös naisille, jotka eivät voi tai halua käyttää suun tai ihon kautta annosteltavia hormonikorvausvalmisteita. Lähes puolet yli 60-vuotiaista naisista kärsii emättimen kuivuuden aiheuttamista vaivoista, jotka johtuvat estrogeenin puutteesta. Tyypillisimpiä vaivoja ovat yhdyntävaikeudet ja tulehdusherkkyys. Vaivat korjaantuvat helposti paikallisesti vaikuttavalla estrogeenihoidolla. Sen sisältämä estrogeenimäärä on niin pieni, että se poistaa paikallisoireet, mutta ei vaikuta koko elimistöön. Alhaisen estrogeenimäärän ja paikallisen vaikutuksen vuoksi paikallishoito soveltuu myös naisille, jotka eivät voi tai halua käyttää suun tai ihon kautta annosteltavia hormonikorvausvalmisteita. Estrogeenituotanto vähenee kaikilla naisilla vaihdevuosien aikana. Estrogeenituotannon vähenemisen seurauksena monilla naisilla emättimen limakalvo kuivuu ja ohenee aiheuttaen erilaisia vaivoja. - Emättimen limakalvon kuivuminen eli atrofinen vaginiitti on hyvin tavallista vanhemmilla naisilla. Vaiva kehittyy vähitellen menopaussin aikana ja on yleisintä yli 60-vuotiailla. Emättimen kuivuutta esiintyy usein muiden vaihdevuosioireiden kanssa, mutta se voi ilmetä myös yksinään, kertoo professori Carl Gustaf Nilsson HUS:in Naistenklinikalta. Emättimen kuivuminen aiheuttaa mm. yhdyntävaikeuksia Tyypillisimpiä emättimen kuivuuden aiheuttamia vaivoja ovat yhdyntävaikeudet ja tulehdusherkkyys. Myös toistuvien tai kroonisten virtsatietulehduksen riski lisääntyy ja pakko-oireilun (tunne, että pitää jatkuvasti käydä wc:ssä) lisäksi jopa virtsankarkailu. - Emättimen kuivuminen tekee yhdynnät kivuliaiksi ja lisää tulehdusalttiutta. Monet naiset kertovat, että he eivät kerta kaikkiaan halua seksiä ja yhdyntöjä on mahdotonta ajatellakaan kivuliaisuuden vuoksi, kertoo naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaaliterapeutti Pirkko Brusila Väestöliitosta. Myös nuoret naiset saattavat kärsiä emättimen limakalvojen kuivuudesta synnytyksen jälkeen. - Tästä ei riittävästi kerrota neuvoloissa ja naiset ovat ihmeissään, kun synnytyksen jälkeen limakalvot ovat ohuet ja arat. Yhdynnät tuntuvat kivuliailta ja puolisotkin ovat hämmentyneitä, Pirkko Brusila kertoo. Paikallinen estrogeenikorvaushoito korjaa tilanteen. Se varmistaa, että emättimen limakalvot ovat kunnossa sekä vähentää virtsatietulehdusten riskiä, helpottaa lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta ja on tehokas tapa päästä eroon virtsankarkailusta. Tutkimus: paikallisestrogeenihoito poisti estrogeenin puutteesta johtuvat intiimivaivat Tabletin muodossa oleva paikallishoitovalmiste Vagifem sisältää luonnollista 17ß-estradiolia ja on tarkoitettu estrogeenin puutteesta johtuvien intiimivaivojen hoitoon. Sen sisältämä estrogeenimäärä on niin pieni, että se poistaa paikallisoireet, mutta ei vaikuta koko elimistöön. - Paikallinen hormonikorvaushoito on selvästi tehokkaampi emättimen kuivuuden hoitoon kuin koko elimistöön vaikuttavat hormonit. Paikallishoito tehoaa paremmin, koska estrogeenin vaikutus kohdistuu vain emättimeen. Alhaisen estrogeenimäärän ja paikallisen vaikutuksen vuoksi paikallishoito soveltuu myös naisille, jotka eivät voi tai halua käyttää suun tai ihon kautta annosteltavia hormonikorvausvalmisteita, Carl Gustaf Nilsson kertoo. Vagifemin käyttö on helppoa ja vaivatonta. Jokainen emätintabletti on pakattu kertakäyttöiseen asettimeen. Asettimen voi polttaa tai hävittää talousjätteen mukana. Tabletti viedään syvälle emättimeen asettimen avulla. Emättimessä tabletti kostuu ja sen pinnalle muodostuu geelimäinen kerros, jonka avulla se kiinnittyy emättimen seinään. Tabletti ei valu eikä tahraa. Oireet alkavat helpottaa jo ensimmäisen hoitoviikon aikana: tutkimuksen mukaan kahdesti viikossa säännöllisesti käytettävä paikallisestrogeenihoito poisti estrogeenin puutteesta johtuvat intiimivaivat kokonaan lähes kaikilla tutkituilla naisilla (Mettler, L. & Olsen, P.G., Maturitas 1991; 14:23-31). Paikallisestrogeenihoitoa tulee kuitenkin jatkaa riittävän pitkään, jotta saavutetaan maksimaalinen hoitotulos. Koska Vagifemin sisältämä estrogeenimäärä on hyvin pieni, haittavaikutuksia esiintyy erittäin vähän. Esimerkiksi kohdun limakalvon liikakasvua ei ole tutkimusten mukaan esiintynyt lainkaan Vagifemia käyttävillä naisilla (Mettler, L. & Olsen, P.G., Maturitas 1991; 14:23- 31). Vagifem ei myöskään sisällä voidepohjaa, joka voisi aiheuttaa allergisia reaktioita. LISÄTIETOJA: Novo Nordisk Farma Oy, tuoteryhmäpäällikkö Helena Lilja, p. (09) 348 2500 tai 040 843 3328, heli@novonordisk.com. Tiedotteen lähettäjä: AC-tiedotus Oy, Johanna Lindberg-Naulapää, p. (09) 6962 8124, johanna.lindberg-naulapaa@actiedotus.fi. Novo Nordisk Farma Oy edustaa Suomessa tanskalaista Novo Nordisk A/S - yhtiötä, joka on eräs maailman johtavista vaihdevuosihormonien valmistajista. Suomen markkinoilla Novo Nordiskin vaihdevuosivalmisteista ovat Activelle, Estrofem, Kliogest, Novofem, Trisekvens ja Vagifem. Novo Nordisk on myös maailman johtava insuliinikorvaustuotteiden valmistaja ja tunnettu diabeteksen hoitomenetelmien kehittäjä. Novo Nordisk on tanskalainen konserni, joka työllistää 16 200 henkilöä 68 maassa ja markkinoi tuotteitaan 179 maassa. Lisätietoja: www.novonordisk.fi ja www.novo.dk. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/24/20030324BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/24/20030324BIT00090/wkr0002.pdf