NRC Group keskittyy kunnossapitoon ja rakentamiseen ‒ myy suunnitteluliiketoiminnan Swecolle

Sweco ostaa NRC Group Finlandin suunnitteluliiketoiminnan, mukaan lukien tytäryhtiöt Nordic Infrapro AB:n Ruotsissa sekä NRC Arcus Oy:n Suomessa. NRC Group keskittää hallinnolliset ja taloudelliset resurssinsa kasvattaakseen kunnossapidon, rakentamisen ja ympäristöpalveluiden liiketoimintojaan. 42,5 miljoonan euron arvoisen kaupan odotetaan toteutuvan 1. marraskuuta 2019.

NRC Groupin suunnitteluliiketoiminta on pitkän historiansa aikana ollut mukana merkittävissä suomalaisissa raideinfraprojekteissa, kuten parhaillaan Tampereen ratikassa ja pääkaupunkiseudun Raide-Jokerissa. Raideinfrasuunnittelun markkinajohtaja työllistää noin 320 asiantuntijaa, joista noin 260 Suomessa ja 60 Ruotsissa.

Pohjoismaiden muuttuva markkina ja suunnittelualan toimijoiden yhdistyminen ja kehittyminen yhä suuremmiksi kokonaisuuksiksi ovat kannustaneet meitä arvioimaan suunnitteluliiketoimintamme kehittämistäSuunnittelu on meille tärkeä osa liiketoimintaa, ja halusimme varmistaa sen kasvun ja osaamisen jatkuvuuden. Infra-alan markkina kasvaa ja monimutkaistuu nopeasti kaikissa Pohjoismaissa ja uskomme, että osana suurempaa yhtiötä suunnitteluyksikkömme saavuttaa täyden potentiaalinsa ja kasvattaa kykyään tuottaa lisäarvoa asiakkaille”, NRC Group Finlandin toimitusjohtaja Harri Lukkarinen kertoo.

Pohjoismaat investoivat vahvasti tulevina vuosina uusiin rautatie-, metro- ja raitiotieyhteyksiin rakentaakseen ympäristöystävällisempiä ja kestävämpiä liikennejärjestelmiä. NRC Group panostaa tulevaisuudessa raideinfran rakentamiseen ja kunnossapitoon sekä ympäristöliiketoimintansa kehittämiseen vastatakseen tulevaisuuden tarpeisiin.

Keskitymme kehittämään ydinliiketoimintaamme: kunnossapitoa, rakentamista ja ympäristöpalveluita. Meillä on laaja ja monipuolinen kokemus kunnossapidon ja rakentamisen projekteista ja haluamme hyödyntää asemamme ja osaamisemme parhaalla mahdollisella tavallaPohjoismaissa panostetaan tulevina vuosina vahvasti raide- ja ratahankkeisiin, minkä lisäksi raiteilla on kaikissa maissa paljon korjausvelkaaHaluamme keskittää resurssimme näihin mahdollisuuksiin ollaksemme tulevaisuudessa tavoitteemme mukaisesti Pohjoismaiden johtava infra-alan toimija”, toteaa NRC Groupin konsernijohtaja Henning Olsen.

NRC Group jatkaa tiivistä yhteistyötä Swecon kanssa niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Yrityskaupan myötä Sweco vahvistaa jalansijaansa raideinfran suunnittelussa ja siitä tulee Pohjois-Euroopan johtava raideliikenteen asiantuntija, jossa työskentelee yli 1200 infra-alan ammattilaista.

”Suomessa Swecosta tulee raideliikennesuunnittelun johtava toimija ja yksi isoimmista toimijoista infrastruktuurin, liikkumisen ja kaupunkisuunnittelun parissa. Pystymme tarjoamaan osaamistamme merkittäviin infrahankkeisiin, myös kansainvälisesti. Arvostamme erittäin paljon uusien kollegojemme vahvaa ratapuolen projektiosaamista ja olemme erittäin iloisia saadessamme vahvaa raideliikenteen sekä infra- ja yhdyskuntasuunnittelun osaamista täydentämään Swecon nykyistä asiantuntijajoukkoa”, sanoo Markku Varis, Sweco Finlandin maajohtaja.

Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

Yhteystiedot

Lisätiedot ja yhteydenotot ensisijaisesti NRC Group Finland mediadesk: viestinta@nrcgroup.fi tai 0307 43400

Harri Lukkarinen, toimitusjohtajaNRC Group Finland+358 40 866 1714harri.lukkarinen@nrcgroup.fi

Henning Olsen, konsernijohtajaNRC Group+47 917 41592henning.olsen@nrcgroup.com