NRC Group paransi tulostaan ja vahvisti tilauskantaansa kolmannella vuosineljänneksellä

NRC Group jatkoi kannattavuuden parantamista kolmannella vuosineljänneksellä. Konsernin liikevoitto (EBITA*) oli 102 miljoonaa Norjan kruunua (noin 10 milj. €) vuoden 2021 kolmannella vuosineljänneksellä, EBITA* -marginaalin ollessa 6,0 %, kun se samalla neljänneksellä viime vuonna oli 4,5 %. Yhtiö paransi kannattavuuttaan kaikissa toimintamaissaan, Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa, verrattuna samaan vuosineljännekseen viime vuonna.

Yhtiö varmisti vuosineljänneksen aikana useita merkittäviä sopimuksia, esimerkiksi noin 1,1 miljardin Norjan kruunun (noin 107 milj. €) arvoisen Kruunusillat-raitiotie allianssihankkeen Suomessa ja 760 miljoonan Norjan kruunun (noin 74 milj. €) arvoisen Trønder-Meråkerbanen sähköistysurakan Norjassa. Vuosineljänneksen aikana varmistettu 2,7 miljardin Norjan kruunun (263 milj. €) tilauskertymä on yhtiön kaikkien aikojen toiseksi suurin.

”Trønder-Meråkerbanen sähköistysurakan voitto on hyvä esimerkki siitä, kuinka voimme hyötyä osaamisestamme ja kyvykkyyksistämme eri markkinoilla ollaksemme entistäkin kilpailukykyisempiä. Norjan ja Ruotsin organisaatiomme toteuttavat projektin yhteistyössä”, sanoo NRC Groupin konsernijohtaja Henning Olsen.

Valtioiden budjettiesitykset vahvistivat jo ennestäänkin vahvaa näkymää kestävän infrastruktuurin investoinneille. Positiiviset näkymät luovat NRC Groupille mahdollisuuksia. Päätavoitteena on jatkaa vahvan tilauskannan rakentamista voittamalla uusia projekteja, oikeaan hintaan – saavuttaen sekä hyvän kannattavuuden, että kasvun.

”Paransimme kannattavuuttamme ja saavutimme vahvan tilauskannan ja kassavirran kaikissa toimintamaissamme. Prioriteettimme pysyvät samoina jatkossakin”, sanoo konsernijohtaja Henning Olsen.

Suomessa hyvä kannattavuus ja vahva tarjouskanta kolmannella vuosineljänneksellä

Suomen kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto 793 miljoonaa Norjan kruunua (noin 78 milj. €) laski hieman verrattuna viime vuoteen 831 miljoonaa Norjan kruunua (noin 81 milj. €) johtuen pääosin valuuttakurssivaikutuksista.

Suomen liikevoitto (EBITA) oli 87 miljoonaa Norjan kruunua (noin 9 milj. €) verrattuna 84 miljoonaan Norjan kruunuun (noin 8 milj. €) vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2020. Vuosineljänneksellä kannattavuus oli vakaa EBITA*-marginaalin ollessa 10,9 %, kun se viime vuonna oli 10,1 %. Hyvä kannattavuus syntyi kaikkien liiketoimintojen hyvästä tuloksesta.

Suomessa tarjouskanta vahvistui kolmannen kvartaalin aikana 1,1 miljardilla Norjan kruunulla (noin 107 milj. €) 3,9 miljardiin Norjan kruunuun (noin. 384 milj.€) ollen noin 1,2 miljardia Norjan kruunua (118 milj. €) korkeampi kuin viime vuoden vastaavana aikana.

”Hyvänä jatkunut kannattavuus, sekä vahva tarjouskanta ja markkinanäkymät, tukevat meitä tavoitteemme mukaisessa kannattavassa kasvussa tulevien kuukausien aikana”, toteaa Suomen maayhtiön toimitusjohtaja Harri Lukkarinen.

* Ennen muita tuottoja ja kuluja (yritysjärjestelykulut)

Lisätietoja:

Harri Lukkarinen