NRC Group toteuttaa Turun ratapihan parannusurakan

NRC Group uudistaa Turun ratapihaa toteuttamalla 26,6 miljoonan euron parannusurakan. Projektissa uudistetaan alueen raideninfra sekä henkilöliikenteen- ja autojunien lastauslaiturit. Lisäksi ratapihan sähköistys ja valaistus uusitaan. Työt aloitetaan kesäkuussa ja urakan arvioidaan valmistuvan vuonna 2025. Projekti on osa Väyläviraston Kupittaa–Turku-ratahanketta.

Turun ratapihan uudistaminen sisältää monipuolisesti ratarakentamiseen liittyviä töitä ja lisäksi paljon erilaisia taitorakenteita, kuten laiturikatoksia, porrasyhteyksiä sekä mittavan määrän pohjanvahvistustoimenpiteitä, kuten paalutuksia ja paalulaattoja.

– Urakan voitto vahvistaa asemaamme Suomen johtavana rautatierakentajana ja on osoitus monipuolisesta osaamisestamme vaativissa ratapihaurakoissa, NRC Groupin Rautatierakentaminen-divisioonan johtaja Sami Korhonen kertoo.

Keskeisellä paikalla sijaitseva vaativa projektikokonaisuus toteutetaan huolella suunnitellen.
– Vahvuutemme on yhteensovittaa kaikki tekniikkalajit ja työvaiheet toimivaksi kokonaisuudeksi. Tuomme Turkuun parhaat käytäntömme parhaillaan käynnissä olevilta Kuopion ja Joensuun ratapihatyömailta, Pasi Kiiski, NRC Groupin rakennuspäällikkö vahvistaa.

Jatkossa juniin pääsee esteettömästi uusien asemalaitureiden myötä

Ratapihan uudistus parantaa alueen turvallisuutta sekä esteettömyyttä. Lisäksi raideliikenteen kapasiteetti vahvistuu ja näin projekti tukee omalta osaltaan mahdollisuuksia nopean junaliikenteen yhteyden rakentamiseen Helsinki–Turku välillä. Ratapihan uudistus edistää myös aseman seudun tehokkaampaa maankäyttöä.

– Urakassa uudistamme Turun ratapihan kokonaisuudessaan ja siten edistämme tulevaisuuden turvallista, täsmällistä ja sujuvaa junaliikennettä, jatkaa Kiiski.

Turun ratapihan uudistus:

Uudistettua raidetta 12000 metriä

Esteetöntä asemalaituria 1100 metriä

Laiturikatoksia 500 metriä

Uusia vaihteita 34 kpl

Kaapelireittejä 8000 m

Paalutuksia 30 000 m

Meluseinää 350 m

Lisätiedot:

Pasi Kiiski
Rakennuspäällikkö
NRC Group
puh. 040 862 1195
pasi.kiiski@nrcgroup.fi

Pauliina Pykälä
NRC Group

pauliina.pykala@nrcgroup.fi

NRC Groupin liikevaihto vuonna 2022 oli 700 miljoonaa euroa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Lysakerissa, Oslossa, ja se on listattu Oslon pörssissä lyhenteellä “NRC”. Konsernin toimitusjohtajana toimii Henning Olsen.

Suomessa NRC Group Finlandissa työskentelee noin 1000 henkeä. Vuonna 2022 Suomen liikevaihto oli 260 miljoonaa euroa.