Korjaustiedote: Nurminen Logistics ostaa suomalaisten sijoittajien kanssa Operail Finland Oy:n koko osakekannan

Nurminen Logistics Oyj            Pörssitiedote (sisäpiiritieto)               16.1.2023 klo 10.30

Korjaustiedote: Nurminen Logistics Oyj täydentää 13.1.2023 klo 14.15 julkaistua pörssitiedotetta. Tiedotteessa ei ollut ilmoitettu maksutapaa eikä Operail Finland Oy:n taloudellisia tietoja. Alla täydennetty tiedote kokonaisuudessaan.

Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail Holding Oy, ja Operail Holding ovat allekirjoittaneet kauppakirjan jossa osapuolet ovat sopineet Operail Finland Oy:n siirtyvän North Rail Holding Oy:n omistukseen, kun ostaja on saanut tarvittavat viranomaispäätökset. Nurminen Logistics omistaa tytäryhtiö North Rail Holding Oy:sta 79,8 % ja sijoittajat 20,2 %. Kaupan velaton kauppahinta on 27,7 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksetaan käteisellä.

Operail Finland Oy:n taloudelliset tiedot

(Milj. euroa) 2021 2020
Liikevaihto 5,5 0,3
Liikevoitto -10,5 -1,6
Oma pääoma
(sis. pääomalainat)
4,0 12,4
Taseen loppusumma 42,1 37,1

Operail Finland Oy:n osto tukee Nurminen Logisticsin rautatieliiketoiminnan kehitystä Suomessa, sekä avaa uusia yhteistyömahdollisuuksia pohjoismaalaisten ja keskieurooppalaisten rautatieoperaattoreiden kanssa. Lisäksi yhtiön osto varmistaa Nurminen Logisticsin Suomen ja Aasian välisen rautatieliikenteen kehityksen myös tulevaisuudessa. Nurminen Logisticsin rautatiepalveluilla on positiivinen merkitys logistiikan päästöjen vähennystavoitteiden ja pohjoismaalaisten yritysten Aasian kaupan kilpailukyvyn näkökulmasta. Operail Finland Oy:n rautatiekuljetukset turvaavat Suomessa omalta osaltaan teollisuuden, palvelualan ja maatalouden työpaikkoja, sekä vihreää siirtymää ja kriittistä huoltovarmuutta kuten ruokahuoltoa.

Yrityskauppa ei vaikuta ostettavan yhtiön henkilöstön työsuhteisiin.

Operail Finland Oy:n osto toteutuessaan ja sen Suomessa tapahtuva liiketoiminta kasvattaa Nurminen Logistics konsernin liikevaihtoa ja liikevoittoa merkittävästi 2023 alkaen.

15.11.2022 annetun talousohjeistuksen mukaisesti vuoden 2022 liikevaihto tulee olemaan tasolla 121-125 miljoonaa euroa, ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali tasolla 4-7 %.

Nurminen Logistics antaa tarkemman talousohjeistuksen Q1 aikana, kun yhtiön omistus ja toiminnan ohjaus on siirtynyt osaksi Nurminen Logisticsia.

Olli Pohjanvirta, toimitusjohtaja, Nurminen Logistics Oyj, +358 40 900 6977, olli.pohjanvirta@nurminenlogistics.com

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu suomalainen pörssiyhtiö, joka tarjoaa laadukkaita rautatiekuljetuksia sekä terminaali- ja multimodaaliratkaisuja Aasian ja Euroopan välillä, Pohjoismaissa sekä Baltiassa.

Operail Finland Oy on tavarakuljetuksiin erikoistuneen AS Operailin tytäryhtiö, ja rautatieoperaattori jolla on noin 40 työntekijää. Yhtiö omistaa Suomessa yhdeksän, vuosina 2018-2020 täysin modifioitua, voimakasta General Electricin linjaveturia sekä ratapihavetureita joilla voidaan Suomessa kuljettaa n. 5 miljoonaa tonnia rautatierahtia vuodessa.