• Nurminen Logistics/

Nurminen Logistics lähettää ensimmäisenä Euroopassa rahtijunan Intiaan pohjoisesta etelään kulkevaa liikenneväylää pitkin

Nurminen Logistics on historian ensimmäinen logistiikkaoperaattori, joka kuljettaa blokkijunan Euroopasta Intiaan pohjoisesta etelään kulkevaa rautatietä pitkin (International North-South Transport Corridor, INSTC).

INSTC on 7200 km pitkä, monimuotoinen laiva-, rautatie- ja maantiereitti rahdin kuljetukselle Intian, Venäjän, Azerbaidzanin, Iranin, Euroopan ja Keski-Aasian välillä. Junareitti on kaksi kertaa nopeampi kuin perinteinen reitti meriteitse Suezin kanavan kautta.

Nurmisen ruotsalaiselle asiakkaalle toteutettava blokkijuna lähtee Helsingistä kesäkuun puolessa välissä ja matka-aika Helsingistä Nhava Shevaan on noin 25 päivää. Nhava Sheva on Intian suurin konttisatama.

3. päivä kesäkuuta Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja, Olli Pohjanvirta, ja RZD Logisticsin toimitusjohtaja, Dmitry Murev, allekirjoittivat yhteistyöpöytäkirjan Pietarin kansainvälisessä talousfoorumissa. Pöytäkirjassa sovitaan yhteistyöstä tutkia pohjoisesta etelään kulkevan liikenneväylän (INSTC) tarjoamia mahdollisuuksia Skandinavian, Venäjän ja Aasian väliselle markkinalle.

Allekirjoitusseremoniaa kunnioittivat läsnäolollaan myös kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari, sekä JSC Venäjän Rautateiden pääjohtaja, Oleg Belozerov .

Kesäkuun aikana Nurminen Logistics tulee aloittamaan myös viikoittaisen tuontijunaliikenteen Kaukoidästä Pohjoismaihin Trans-Siberian reitin kautta

Junarahtia tullaan kuljettamaan joka viikko Kiinasta, Japanista ja Koreasta Vladivostokin kautta Helsinkiin ja muihin Pohjoismaihin.

Tavoitteena on, että Kaukoidän ja Pohjoismaiden välinen junaliikenne tuo yli 10 miljoonan euron vuosiliikevaihtoa vuoden 2022 loppuun mennessä kasvavan Kiinan liikenteen lisäksi.

Marjut Linnajärvi
VP Sales, Nurminen Logistics

marjut.linnajarvi@nurminenlogistics.com
+358 40 571 5034

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluita tarjoava pörssiyhtiö. Yhtiö tuottaa asiakkailleen laadukkaita huolinta- ja tavarankäsittelypalveluita sekä rautatiekuljetuksia ja niihin liittyviä projektikuljetuspalveluita. Nurminen Logisticsin päämarkkinat ja kasvualueet ovat Kiinan ja Pohjois-Euroopan välisessä rautatielogistiikassa, vaativissa logistiikan ulkoistuksissa sekä raskaan tavaran ja kemikaalien käsittelyissä.