Nurminen Logistics on aloittanut säännöllisten rautatiekuljetusten operoinnin Euroopasta Kazakstaniin

Nurminen Logistics on aloittanut säännöllisten rautatiekuljetusten operoinnin Suomesta ja Euroopasta Kazakstaniin yhteistyössä Kazakstanin valtion rautateiden (KTZE) kanssa. Ensimmäinen kuljetus Helsingistä Kazakstaniin on lähtenyt matkaan viime viikolla ja seuraavat lähdöt on joulukuussa. Reitti palvelee sekä tuonnissa että viennissä pohjoismaalaisia ja keskieurooppalaisia asiakkaita. Tavaraa voidaan kuljettaa 40 HC konteissa.

Joulukuussa KTZE lisää lähtöjä Euroopasta Kazakstaniin kolmeen kertaan viikossa ja Nurminen Logistics on yksi KTZE:n yhteistyökumppaneista.

Nurminen Logistics tiedotti yhteistyöstä KTZE:n kanssa ensimmäisen kerran maaliskuussa 2022 jolloin kerrottiin Nurmisen ja Kazakstanin valtion rautateiden sopineen Kiinan ja Euroopan välillä kulkevan Trans-Kaspian kansainvälisen liikennereitin kaupallistamisesta. Trans-Kaspian reitillä yhdistellään rautatie- ja merikuljetuksia.

Portti auki maailman suurimmille markkinoille

Kazakstan on Keski-Aasian vaurain ja taloudellisesti kehittynein valtio, joka toimii logistisena solmukohtana yhdistäen Euroopan valtaville Aasian markkinoille. Euroopan unioni on Kazakstanin suurin kauppakumppani ja EU:n osuus Kazakstanin kokonaistavarakaupasta vuonna 2020 oli 29,7 prosenttia.

”Kazakstaniin kohdistuu tällä hetkellä todella paljon asiakasmielenkiintoa ja vauhdilla kasvavaa kysyntää. Nurmisen pitkäaikainen osaaminen Idän markkinoista ja vahva kumppanuus Kazakstanin rautateiden kanssa mahdollistavat kilpailuetua tuovien palveluratkaisujen rakentamisen asiakkaille Keski-Aasiassa”, kertoo rautatieliiketoiminnasta vastaaja johtaja Marjut Linnajärvi.

Lisätietoja: Marjut Linnajärvi, VP Sales and Rail Operations, Nurminen Logistics
+ 358 40 571 5034, marjut.linnajarvi@nurminenlogistics.com

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu suomalainen pörssiyhtiö, joka tarjoaa laadukkaita rautatiekuljetuksia sekä terminaali- ja multimodaaliratkaisuja Aasian ja Euroopan välillä, Pohjoismaissa sekä Baltiassa.