• Nurminen Logistics/

Nurminen Logistics on saattanut päätökseen 13.1.2023 julkistamansa kaupan ostaa suomalaisten sijoittajien kanssa Operail Finland Oy:n koko osakekannan

Nurminen Logistics Oyj                       Pörssitiedote                          14.02.2023 klo 14.00

Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail Holding Oy, ja Operail Holding ovat saattaneet päätökseen 13.1.2023 tiedotetun osakekaupan, ja Operail Finland Oy on siirtynyt 100 % North Rail Holding Oy:n omistukseen 14 helmikuuta 2023. Kaupan jälkeen Nurminen Logistics Oyj:n omistusosuus North Rail Holding Oy:stä on 79,8 %.

Toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta kertoo olevansa iloinen kaupan toteutumisesta, jonka myötä Nurminen Logisticsista tulee rautateillä täyden palvelun talo. Uusi kokonaisuus tuo positiivisia vaikutuksia Nurminen Logistics Oyj:n tulokseen, liiketoiminnan kasvuun sekä kehittämiseen. Nurminen Locistics konsernin merkitys kasvaa myös Suomen huoltovarmuuden ja toimitusketjujen näkökulmasta. Lisäksi ostettavan yhtiön antamilla palveluilla on merkittävä rooli yli 40 miljoonan ihmisen ruokahuollolle maailmassa.

Operail Finland Oy:n ostolla Nurmisesta tulee yksi harvoista yksityisistä rautatieoperaattoreista pohjoismaissa. Nurmisen kotimaiset ja kansainväliset rautatie- ja multimodaalipalvelut muodostavat uuden kokonaisuuden jolle aukeaa hyvät näkymät sillä rautatiepalvelujen käyttö kasvaa tulevaisuudessa globaalisti muita kuljetussegmenttejä nopeammin alhaisten ympäristövaikutustensa ansiosta.

Rahtimäärät kasvavat merkittävästi

Nurminen Logistics Oyj ja Operail Finland Oy ovat tehneet hyvää yhteistyötä jo ennen yrityskauppaa, mikä antaa hyvän pohjan tulevalle. Operail Finland Oy on onnistunut kasvattamaan operatiivisesti hyvin liikevaihtoaan ja kannattavuuttaan viimeisten kuukausien aikana kasvaneiden volyymien ansiosta. Kuljetettu rahtimäärä on ollut 300 000 tonnin kuukausitasolla. Vuosien 2023-2024 aikana yhtiö tavoittelee, perustuen uusiin solmittuihin asiakassopimuksiin, kasvattavansa vuosivolyymin yli 4 miljoonan tonnin. Kasvava rahtimäärä lisää myös Nurminen Logisticsin huolinta- ja terminaalipalveluiden kysyntää. Kapasiteettia yhtiöllä on nykykalustolla yli 5 miljoonan tonnin vuosivolyymille.

Yhtiö toimii yhdeksällä omalla General Electricin päärataveturilla jotka on otettu käyttöön vuonna 2020, ja joiden yksittäinen vetokyky on kokojuna. Lisäksi käytössä on yksi C30M ratapihaveturi joiden määrä lisääntyy kolmeen H1:n loppuun mennessä. Myös  nämä veturit soveltuvat hyvin pääratakäyttöön.

Operail Finland Oy:n osto on jo herättänyt suurta kiinnostusta Nurmisen asiakaskunnassa Suomessa, Keski-Euroopassa ja Kiinassa, minkä uskotaan tukevan kansainvälistä kasvua kaikissa liiketoimintayksiköissä.

Kaupan rahoitus ja liiketoimintaan liittyvät epävarmuustekijät

Yrityskauppa rahoitetaan uusilla pitkäaikaisilla vieraan pääoman ehtoisilla rahoitusinstrumenteillä.

Ostettavan yhtiön liiketoiminnan riskinä on sodan eskaloituminen ja sanktioiden laajentuminen koskemaan ruokahuollon ja vihreän siirtymän kannalta kriittisiä tavararyhmiä, mitä emme pidä todennäköisenä.

Yrityskaupan myötä Nurminen Logistics tarkentaa strategiansa painopisteitä sekä pitkän aikavälin tavoitteita H2 alussa.

Lisätietoja:
Olli Pohjanvirta, toimitusjohtaja, Nurminen Logistics Oyj, +358 40 900 6977, olli.pohjanvirta@nurminenlogistics.com

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu suomalainen pörssiyhtiö, joka tarjoaa laadukkaita rautatiekuljetuksia sekä terminaali- ja multimodaaliratkaisuja Aasian ja Euroopan välillä, Pohjoismaissa sekä Baltiassa.

Operail Finland Oy on tavarakuljetuksiin erikoistuneen AS Operailin tytäryhtiö, ja rautatieoperaattori jolla on noin 40 työntekijää. Yhtiö omistaa Suomessa yhdeksän, vuosina 2018-2020 täysin modifioitua, voimakasta General Electricin linjaveturia sekä ratapihavetureita joilla voidaan Suomessa kuljettaa n. 5 miljoonaa tonnia rautatierahtia vuodessa.