Maku ja hinta ratkaisevat lastenruokaostoksilla

Käyttövalmiita lastenruokia ostavat kuluttajat arvostavat ennen kaikkea tuotteen hyvää makua. Toiseksi eniten ostopäätöstä tehtäessä painaa tuotteen hinta. Hinnan merkitys valintakriteerinä on jonkin verran vahvistunut edelliseen vuoteen verrattuna, osoittaa lastenruokien käyttöä selvittänyt Lapsi 2012 –tutkimus.

Maku on tärkein valintakriteeri noin 60 prosentille lastenruokia käyttävistä kuluttajista, kun taas hinnan merkitystä painottaa puolet lastenruokien käyttäjistä. Reilu viidennes lapsiperheistä valitsee lastenruoat yleensä edullisimman hinnan perusteella.

Seuraavaksi tärkeimmät lastenruokien valintaan vaikuttavat tekijät ovat raaka-aineet ja turvallisuus. Myös raaka-aineiden merkitys valintakriteerinä on jossain määrin vahvistunut. Raaka-aineet ovat tärkeä valintaperuste nyt noin 50 prosentille lastenruokien käyttäjistä, kun vastaava osuus vuosi sitten oli 44 prosenttia.

Turvallisuuden merkitys heikentynyt

Lastenruokien turvallisuuteen luotetaan, eikä turvallisuus siten erityisemmin painotu valintakriteerinä. Sen merkitys on viime vuodesta jonkin verran laskenut. Tuotteen turvallisuutta painottaa nyt noin kolmannes kuluttajista.

Lastenruokia koskevat EU:ssa samat muita ns. tavallisia elintarvikkeita tiukemmat laatu- ja puhtausvaatimukset raaka-aineiden alkuperämaasta ja tuotteet valmistavan laitoksen sijainnista riippumatta. Kotimaisuus nousee lastenruokien valintakriteerinä sijalle viisi ollen tärkeä noin kolmannekselle kuluttajista. Kotimaisuuden merkitys valintakriteerinä on jonkin verran heikentynyt edellisestä vuodesta.

Suurin osa perheistä käyttää valmiita lastenruokia

Tutkimuksen mukaan valmiita lastenruokia käyttää päivittäin vajaa viidennes lapsiperheistä. Muutaman kerran viikossa niitä tarjoaa lapsilleen 20 prosenttia perheistä. Keskimääräistä enemmän lastenruokia käytetään perheissä, joissa on alle 1-vuotiaita lapsia. Runsas viidennes vastaajista ilmoitti, ettei tarjoa lapsilleen lainkaan valmiita lastenruokia.

Nutricia Baby Oy:n teettämän Lapsi 2012 –tutkimuksen toteutti MT Tutkimustalo Oy kirjekyselynä kuluvan vuoden tammi-helmikuussa. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 956 lapsiperhettä eri puolilta Suomea. Lapsi-tutkimus on toteutettu vuosittain vuodesta 2004 lähtien.

Nutricia Baby Oy, ravitsemusasiantuntija Carina Kronberg-Kippilä, p. 010 680 8621, carina.kronberg-kippila(at)danone.com,
www.nutriciababy.fi

Maksuton Nutricia Baby -asiakaspalvelu 24 h numerossa 0800-9-2438,
www.nutriciababy.fi

Nutricia Baby Oy on osa kansainvälistä hyvinvointituotteiden valmistukseen keskittyvää Danone-konsernia. Lasten ravitsemuksen asiantuntemusta yrityksellä on jo vuodesta 1901. Muksu-, Tutteli- ja Nutrilon-tuotteet valmistetaan konsernin omissa tai tarkkaan valittujen alihankkijoiden Euroopan tehtaissa. Valmistuksessa käytetään ainoastaan ensiluokkaisia lastenruokalaatuisia raaka-aineita, joiden puhtaus ja turvallisuus on todennettu tutkimuksin ja tarkoin selvityksin. Tuotteissa huomioidaan uusimmat lastenravitsemusta koskevat tutkimukset ja suositukset, lapsen muuttuvat ravitsemukselliset tarpeet sekä syömiseen liittyvät valmiudet ja suomalaisten lapsiperheiden toiveet. Hyvä lastenruoka syntyy tiedolla, taidolla ja tunteella. Nutricia Baby Oy tukee Ensi- ja turvakotien liiton toimintaa. Lisätietoja www.ensijaturvakotienliitto.fi.