Muksu-jogurttivalmisteet ovat terveellisiä välipalavaihtoehtoja leikki-ikäiselle

Leikki-ikäinen lapsi tarvitsee säännöllisen ateriarytmin. Välipala auttaa jaksamaan seuraavaan pääateriaan asti. Päivittäin syötävillä välipaloilla on tärkeä merkitys lapsen kokonaisravitsemuksen kannalta. Siksi välipalojen ravitsemukselliseen laatuun on hyvä kiinnittää huomiota. Nutricia Babyn uudet Muksu-jogurttivalmisteet on suunniteltu erityisesti 1-3 –vuotiaiden lasten ravitsemuksellisiin tarpeisiin.

Leikki-ikäiset lapset syövät mielellään välipaloja. Suosittuja välipalatuotteita ovat esimerkiksi erilaiset jogurtit ja rahkat, joiden tarjonta kaupan kylmähyllyssä on monipuolinen ja runsas. Valitettavan usein nämä suositut välipalatuotteet sisältävät kuitenkin tarpeettoman paljon lisättyä sokeria ja kovaa tyydyttynyttä rasvaa.

Nutricia Baby tuo välipalasegmenttiin kaksi uutta Muksu-jogurttivalmistetta, jotka on suunniteltu erityisesti 1-3 –vuotiaiden lasten ravitsemuksellisiin tarpeisiin.

Muksu Päärynäinen jogurttivalmiste (215 g) ja Muksu Persikkainen jogurttivalmiste (215 g) sisältävät runsaasti herkullista hedelmäsosetta, mutta eivät lainkaan lisättyä sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita. Ne sisältävät vähemmän tyydyttynyttä rasvaa ja proteiinia kuin tavanomaiset hapanmaitovalmisteet. Tyydyttynyttä eläinperäistä rasvaa on Muksu-jogurttivalmisteissa korvattu kasvirasvalla.

- Terveelliset elämäntavat omaksutaan jo varhain lapsuudessa. Siksi lapsi kannattaa pienestä pitäen totuttaa hyvää ravitsemusta tukeviin välipalavaihtoehtoihin, sanoo Nutricia Baby Oy:n ravitsemusasiantuntija Carina Kronberg-Kippilä.

Käyttövalmis uutuuspuuro ja suosikkivellin uusi pakkauskoko

Pienemmille lapsille maistuva puurouutuus on Muksu Persikkainen kaurapuuro (215 g), joka sopii lapsen ruokavalioon 5-6 kuukauden iästä alkaen. Lempeän makuisessa ensipuurossa on paljon hedelmää, mutta ei lainkaan lisättyä sokeria. Puuro sisältää rypsi- ja auringonkukkaöljystä peräisin olevaa tyydyttymätöntä rasvaa, ja siihen on lisätty pienen lapsen tarvitsemia vitamiineja ja kivennäisaineita.

Suosittu Muksu Neljän viljan velli saapuu kauppojen valikoimiin uudessa, isommassa pakkauskoossa. Esimerkiksi aamu- ja ilta-ateriana maistuvaa velliä saa jatkossa myös entistä riittoisammassa puolen litran pakkauksessa. Tuttu 2 desilitran pakkauskin säilyy edelleen valikoimissa.

Muksu-jogurttivalmisteet, -puurot ja -vellit valmistetaan Suomessa Valion Turengin tehtaalla ja ne on pakattu kierrätettävään Tetra-Brik –pakkaukseen.

Uusia juomavaihtoehtoja leikki-ikäisille

Muksu-tuotevalikoima täydentyy leikki-ikäiselle lapselle tarkoitetulla juomauutuudella, jollainen on tähän saakka puuttunut Suomen markkinoilta. Muksu Soijajuoma on maidoton juomavaihtoehto, jonka ravintoainesisältö on suunniteltu leikki-ikäisen lapsen tarpeisiin.

- Suomen markkinoilla ei ole tähän saakka ollut lainkaan soijajuomaa,  jonka ravintoainekoostumus on räätälöity leikki-ikäiselle lapselle sopivaksi, Carina Kronberg-Kippilä kertoo.

Muksu Soijajuomaa on täydennetty leikki-ikäisen lapsen tarvitsemilla vitamiineilla ja kivennäisaineilla. Miedonmakuinen juoma sopii aikuisille tarkoitettujen soijajuomien vaihtoehdoksi erityisesti 1-3 –vuotiaille lapsille. Juomaa myydään yhden litran pakkauksessa, jossa on kätevä kierrekorkki. Juoma löytyy kaupassa lastenruokahyllystä.

Leikki-ikäisille lapsille tarkoitettu Muksu Maitojuoma PLUS saa kahden desilitran annospakkauksen rinnalle myös riittoisamman yhden litran pöytäkoon. Muksu Maitojuoman ainutlaatuinen ravintoainekoostumus on räätälöity leikki-ikäisen lapsen ravitsemuksellisiin tarpeisiin. Aivan uusi ravitsemuksellinen lisä aikaisempaan verrattuna ovat juoman sisältämät pitkäketjuiset omega-6- ja omega-3-rasvahapot (AA ja DHA). Muksu Maitojuoma PLUS sopii päivittäiseksi käyttömaidoksi erityisesti 1-3 –vuotiaille lapsille, ja se tukee siirtymistä tavalliseen maitoon.

Pikkulapsen ensimmäinen kala-ateria ja muuta uutta Muksu-ateriavalikoimassa

Muksu-aterioiden valikoima täydentyy kahdella uutuusmaulla. Muksu kasvis-lohivuoka (125 g) on herkullinen kala-ateria pienelle lapselle 6 kuukauden iästä alkaen. Maultaan mieto kasvis-lohivuoka on kuluttajien toiveiden mukainen uutuus, sillä se sopii hyvin lapsen ensimmäiseksi kala-ateriaksi.

- Ravitsemussuositusten mukaan kalaa on hyvä oppia syömään pienestä pitäen. Lohi kuuluu suomalaiseen ruokavalioon. Se sisältää hyvää pehmeää rasvaa ja D-vitamiinia. Yli 50 prosenttia kasviksia sisältävässä ateriassa maistuvat lohen lisäksi kurpitsa, kesäkurpitsa ja peruna, kuvailee Carina Kronberg-Kippilä.

Isommille lapsille (1-3 vuotta) maistuva uutuusateria on Muksu kasvis-naudanlihapata (200 g). Reilusti kasviksia (65 %) sisältävässä padassa maistuvat mm. porkkana, kesäkurpitsa, peruna, herkkusieni ja palsternakka. Mausteina on käytetty basilikaa ja tilliä.

Yhden vuoden iästä lähtien käytettäviksi tarkoitetut Muksu-ateriat siirtyvät maaliskuusta lähtien 200 gramman pakkauksiin. Aikaisempi purkkikoko 250 grammaa jää valikoimasta kokonaan pois. Muksun kätevien 6-pack-hedelmäsosepakkauksien ulkoasu on uudistunut.

Muksun kevättalven uutuustuotteet ja -maut löytyvät K- ja S-ryhmän vähittäismyymälöiden valikoimista.

Tämän tiedotteen kuvamateriaali löytyy Nutricia Muksu -kuvapankista
www.nutriciababy.fi (media-kuvapankki) tai www.datahotelli.fi/nutriciababy. Kuvapankkiin voi rekisteröityä helposti kuvapankin etusivulla. Henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana lähetetään sähköpostiin muutaman työpäivän kuluessa.

Nutricia Baby Oy, ravitsemusasiantuntija Carina Kronberg-Kippilä, puh. 010 680 8621, carina.kronberg-kippila(at)danone.com,
www.nutriciababy.fi

Maksuton Nutricia Baby -asiakaspalvelu 24 h numerossa 0800-9-2438,
www.nutriciababy.fi

Nutricia Baby Oy on osa kansainvälistä hyvinvointituotteiden valmistukseen keskittyvää Danone-konsernia. Lasten ravitsemuksen asiantuntemusta yrityksellä on jo vuodesta 1901. Yrityksen käyttövalmiit Tetra Brik -pakkauksiin pakatut Tutteli-tuotteet ja Muksu-vellit, -puurot, -jogurttivalmisteet sekä -maitojuoma valmistetaan Suomessa Valion Turengin tehtaalla. Muut Muksu-ja Nutrilon-tuotteet valmistetaan konsernin omissa tai tarkkaan valittujen alihankkijoiden Euroopan tehtaissa. Valmistuksessa käytetään ainoastaan ensiluokkaisia lastenruokalaatuisia raaka-aineita, joiden puhtaus ja turvallisuus on todennettu tutkimuksin ja tarkoin selvityksin. Tuotteissa huomioidaan uusimmat lastenravitsemusta koskevat tutkimukset ja suositukset, lapsen muuttuvat ravitsemukselliset tarpeet sekä syömiseen liittyvät valmiudet ja suomalaisten lapsiperheiden toiveet. Hyvä lastenruoka syntyy tiedolla, taidolla ja tunteella. Nutricia Baby Oy tukee Ensi- ja turvakotien liiton toimintaa. Lisätietoja www.ensijaturvakotienliitto.fi.