• Nutricia Baby Oy/

Oikea-aikainen tutustuminen ruokiin: tukea tulevalle terveydelle Muksu Ensipuuroilla ja Ensilusikallisilla viisaita valintoja

Lastenruokien asiantuntijat suosittelevat aloittamaan gluteenipitoiset viljat 5–6 kuukauden iässä imetyksen jatkuessa edelleen*. Tutkimusten mukaan gluteenin oikea-aikainen aloittaminen näyttää alentavan riskiä sairastua joihinkin kroonisiin sairauksiin, kuten keliakiaan. Muksu Ensipuurot on ainutlaatuinen puuroperhe viljavalmisteisiin, myös gluteeniin, tutustuttamiseen. Muksu Ensipuurot ovat sileitä ja maultaan mietoja puuroja makumatkan alkuun. Uutuutena valikoimiin tulee sokeroimaton Muksu Mannapuuro.

Puoli vuotta täytettyään lapsi on suomalaisen ravitsemussuosituksen** mukaan valmis maistelemaan äidinmaidon ohella uusia makuja ja tutustumaan kiinteään lisäruokaan. Muksu tuo kiinteään ruokaan tutustuttamista helpottamaan Muksu Ensilusikalliset –tuoteperheen. Tuoteperheestä löytyy runsaasti vaihtoehtoja tukemaan lapsen ensimmäisiä makukokeiluja.

Ensimmäisiä kasvislusikallisia seuraavat yhtä tai kahta viljaa, kuten riisiä, kauraa tai vehnää sisältävät lusikoitavat puurot. Kiinteärakenteisena ruokana puuro sopii hyvin syömisen opetteluun. Viljavalmisteita seuraavat liha-, kala- sekä kana-kasvissoseet.

Ainutlaatuisesta Ensipuurosarjasta helpotusta arkeen

Muksu tuo markkinoille Ensipuurojen perheen, joka helpottaa lapsen ruokavalion laajentamista eri viljoilla. Muksu Ensipuuroissa on useita vaihtoehtoja lasten erilaisiin ravitsemustarpeisiin ja viisaiden ruokavalintojen tukemiseen. Muksu Ensipuurot sisältävät yhtä tai kahta viljaa. Muksu Ensipuuroja on maidottomia ja maitoa sisältäviä sekä gluteenittomia ja gluteenia sisältäviä vaihtoehtoja.

Gluteeni ruokavalioon viimeistään 6 kk:n iässä

Eurooppalaiset asiantuntijaryhmät (ESPGHAN ja EFSA) suosittelevat * tuomaan vehnän, ohran ja rukiin sisältämän proteiinin, gluteenin, lapsen ruokavalioon tietyssä ”aikaikkunassa”. Gluteeni olisi hyvä tuoda lapsen ruokavalioon kun lasta yhä imetetään viimeistään kuuden kuukauden iässä, mutta ennen kuin lapsi täyttää 7 kuukautta.  On hyvä muistaa, että täysimetystä suositellaan 6 kuukauden ikään ja kiinteiden ruokien aloitusta yksilöllisen tarpeen mukaan aikaisintaan 4 kuukauden iässä.

Gluteenin sisällyttäminen ruokavalioon tässä ikävaiheessa näyttää asiantuntijaryhmien raporttien mukaan vähentävän useiden kroonisten sairauksien kuten keliakian, tyypin 1 diabeteksen ja allergioiden riskiä.

Sokeroimaton Muksu Mannapuuro apuna gluteeniin tutustuttamisessa

Kevään puurojauheuutuus on Muksu Mannapuuro. Se on hyvä valinta gluteenia sisältävien viljavalmisteiden tutustuttamisvaiheessa, sillä se sisältää vain yhtä viljaa. Muksu Mannapuuro sopii lapsen ruokavalioon yksilöllisen tarpeen mukaan 5 kuukauden iästä alkaen. Helppokäyttöiseen puurojauheeseen lisätään vain vesi, ja makumatka voi alkaa.

Muksu Mannapuuro on sokeroimaton. Se sisältää sekä gluteenia että pienen lapsen ikävaiheeseen sopeutettua maitoa – vieroitusvalmistetta, johon on mm. lisätty lapsen tarvitsemia vitamiineja ja kivennäisaineita, myös rautaa.

Kaikki Muksun Ensipuurojauheet löytyvät kaupoista iloisesti erottuvissa keltaisissa pakkauksissa.

Ensiateriauutuus Muksu Juures-lihamuhennos 5 kk

Ensiateriauutuus on maultaan mieto Muksu Juures-lihamuhennos (125 g), jonka resepti on yksinkertainen ja sisältää vain muutamia raaka-aineita kuten perunaa, porkkanaa ja naudanlihaa.

Muksu Ensisoseeni 4 kk:                                              Ensihedelmäni 4 kk:
Kukkakaalisose                                                             Päärynää soseena

Porkkana-perunamuusi                                                   Mangoa soseena

Muksu Ensipuuroni 5 kk:                                              Päärynäsose
Kaurapuuro                                                                   Persikkasose
Riisipuuro                                                                     Omenatäyshedelmäsose
Maissi-riisipuuro                                                            Suvihedelmät
Mannapuuro                                                                  Hedelmähyvä

Ensiateriani 5 kk:                                                        Mustikkainen 5 kk
Maissia, bataattia ja kalkkunaa
Kasvissosekeitto
Juures-lihamuhennos