NYAB julkaisi toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa – edistystä ja kehitystä

NYAB julkaisi tänään osavuosikatsauksensa tammi-kesäkuulta 2024. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan saatavilla englanniksi ja ruotsiksi osoitteessa https://nyabgroup.com/en/investors/nyab-as-an-investment/reports-and-presentations/. Tämä tiedote on tiivistelmä osavuosikatsauksen keskeisimmästä sisällöstä, ja tiedotteessa esitetyt tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Huhti-kesäkuu lyhyesti

• Liikevaihto oli 76,1 (65,3) miljoonaa euroa ja muutos vertailukaudesta 16,5 %. Kiintein valuuttakurssein laskettuna liikevaihto kasvoi 16,8 %.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 3,8 (4,0) miljoonaa euroa eli 5,0 % (6,2 %) liikevaihdosta. Mikkelin riita-asian sovinnolla oli 3,3 miljoonan euron positiivinen vaikutus vertailukauden liikevoittoon.
  • Vapaa kassavirta oli -1,0 (8,4) miljoonaa euroa. Mikkelin riita-asian sovinnolla oli 9,2 miljoonan euron positiivinen vaikutus vertailukauden kassavirtaan.
  • Nettovelka/käyttökate oli -0,31 (0,19).
  • Tilauskanta parantui 36,0 % ja oli 342,6 (252,0) miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuu lyhyesti

• Liikevaihto oli 135,3 (104,5) miljoonaa euroa ja muutos vertailukaudesta 29,5 %. Kiintein valuuttakurssein laskettuna liikevaihto kasvoi 30,0 %.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 4,2 (2,0) miljoonaa euroa eli 3,1 % (1,9 %) liikevaihdosta.
  • Nettotulos oli 0,8 (0,9) miljoonaa euroa. Emoyhtiön kotipaikan siirto ja listavaihto Ruotsiin kasvattivat rahoituskuluja 2,0 (0,3) miljoonalla eurolla.
  • Vapaa kassavirta oli 12,5 (9,3) miljoonaa euroa.

Avainluvut (IFRS)

Tilauskanta, 1000 euroa

Henkilöstön määrä kauden lopussa

Toimitusjohtaja Johan Larssonin katsaus

Vahvan vuoden aloituksen jälkeen jatkoimme toteutusta ja tuloksentekoa toisen vuosineljänneksen aikana. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla liikevaihtomme kasvoi 30 %, ja yli kaksinkertaistimme liikevoittomme. Vertailukaudella liikevoittoomme vaikutti positiivisesti Mikkelin riita-asian sovinnosta aiheutunut 3,3 miljoonan euron kertaluonteinen tulosvaikutus, minkä huomioon ottaen muutos on selvä osoitus alla olevan liiketuloksen parantumisesta ja positiivisesta suunnasta, johon olemme menossa. Lisäksi tilauskantamme kasvoi 36 % vertailukaudesta ennätystasoille, ja olemme saaneet merkittävästi uusia tilauksia myös vuosineljänneksen päättymisen jälkeen.

Kehitys markkinoillamme on ollut suotuisaa Ruotsissa, jossa kasvumme ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli yli 50 %. Markkinatunnelma parantui entisestään inflaation jatkaessa hidastumistaan ja Ruotsin keskuspankin päättäessä alentaa ohjauskorkoaan toukokuussa. Yksi nopeimmin kasvavista markkinasegmenteistä ovat olleet sähköverkot, joiden osalta olemme lisänneet asiantuntemustamme viimeisen kahden vuoden aikana, minkä ansiosta olemme saaneet arvokkaita projekteja. Suomessa markkinoillamme on edelleen jonkin verran hitautta, mutta ne tarjoavat kohtuullisen määrän mahdollisuuksia suhteessa liiketoimintamme kokoon.

Vähän pääomia vaativan liiketoimintamallin ja vahvan taseen myötä olemme hyvissä asemissa tarttuaksemme kasvun mahdollisuuksiin. Liikevaihtomme per työntekijä on toimialaan nähden korkealla tasolla. Strategiamme mukaisesti olemme onnistuneesti skaalanneet liiketoimintaamme mm. kasvattamalla keskimääräistä projektin kokoa, mistä osoituksena ovat viimeaikaiset tilauksemme energia- ja infrasektoreilla. Liiketoimintamallimme antaa mahdollisuuden saavuttaa tasapainoista riskeihin sopeutettua kasvua, mikä on edelleen prioriteettimme.

Viimeisen 12 kuukauden aikana hallinnolliset resurssimme ovat olleet pitkälti sitoutuneet kotipaikan siirtoa Ruotsiin koskeviin valmisteluihin. Järjestely saatettiin päätökseen kesäkuun lopussa, jolloin myös listavaihto Nasdaq First North Premier -markkinapaikalle Tukholmassa toteutui. Onnistuneen listavaihdon jälkeen osakkeemme likviditeetti on parantunut ja olemme saaneet uusia institutionaalisia osakkeenomistajia.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen ensimmäisen vuosipuoliskon saavutuksiin. Strategiamme ja muista erottuva liiketoimintamallimme ovat selvästi osoittaneet vahvuutensa. Osaavat työntekijät ovat jälleen kerran toteuttaneet ammattimaisesti. Olen tyytyväinen, että voimme jättää ensimmäisen vuosipuoliskon taaksemme tällaisin tuloksin, sillä liiketoimintaamme kuvastaa kausiluontoisuus ja perinteisesti vahvempi jälkimmäinen vuosipuolisko. Toimiminen ruotsalaisena listattuna yhtiönä tuo meille jatkossa kaupallista lisähyötyä. Kotipaikan siirron ja listavaihdon toteuduttua voimme entistä enemmän keskittyä ydinliiketoimintaamme, jossa pyrimme jatkamaan kannattavaa kasvua ja kokonaisvaltaista kehittymistä.

Toisen vuosineljänneksen keskeiset tapahtumat

NYABilla oli vuosineljänneksen käynnistyessä kausiluonteisesti ennätyksellisen korkea tilauskanta, joka oli tasapainossa maiden, asiakasryhmien ja maturiteettien osalta. Tilauskantaan sisältyvät sähköverkkoja ja uusiutuvaa energiaa koskevat, Yhtiön historian suurimmat projektit, kuten myös useita rautatiesektorin projekteja. Projektien jatkuneen onnistuneen toteutuksen myötä Yhtiön taloudellinen kehitys on säilynyt vahvana.

Vuosineljänneksen aikana tehtiin useita sopimuksia Tukholma-Mälardalenin alueella, jossa NYABin kasvu tasoittaa liiketoiminnan kausiluontoisuutta. NYAB teki sopimuksen mm. Huddingen kunnan kanssa koskien infrastruktuurin laajentamista, kuten teiden sekä vesi- ja viemäriputkien rakentamista. Lisäksi NYAB teki Ruotsin liikenneviraston kansa sopimukset ruoppaustöistä Södertäljen kanavassa sekä Ekerövägenin tieosuuden 261 leventämisestä Tukholmassa.

Pohjois-Ruotsissa NYAB on sopinut mm. Vattenfallin kanssa voimajohtojen rakentamisesta sähkön toimittamiseksi H2 Green Steelin toimintaa varten Bodenin teollisuuspuistossa. Suomessa NYAB on sopinut mm. uusista teollisuusrakentamisen projekteista Keliberin kanssa sekä siltarakentamisen projekteista.

Luulajan kunta käytti vuonna 2021 tehtyyn puitesopimukseen sisältyneen option yhteistyön jatkamiseksi vuosina 2025–2026. Sopimus koskee infrastruktuurin suunnittelu- ja toteutustöitä Luulajassa. Sopimusjatkona arvioitu arvo on yli 230 miljoonaa kruunua (n. 20 miljoonaa euroa), joka on kirjattu tilauskantaan.

Vedenalaiseen ja merellä tapahtuvaan rakentamiseen erikoistuneen Dyk & Anläggning Stockholm AB:n hankinta viimeisteltiin toukokuun lopussa. Yrityskaupan sovittu hankintahinta oli yhteensä 26 miljoonaa Ruotsin kruunua, josta 50 % maksettiin käteisvastikkeena ja loppuosa järjestämällä myyjälle suunnattu osakeanti. Yritysjärjestelyn arvo NYABin kirjanpidossa oli yhteensä n. 2,7 miljoonaa euroa perustuen järjestelyn täytäntöönpanohetken valuutta- ja osakekursseihin.

NYAB on jatkanut strategista arviotaan koskien omistusosuuttaan osakkuusyhtiö Skarta Energy Oy:ssä. Toisen vuosineljänneksen aikana NYAB on päättänyt olla osallistumatta alkaneisiin rahoituskierroksiin, minkä seurauksena sen omistusosuus yhteisyrityksestä on dilutoitunut 27 prosenttiin. NYAB on keskittynyt toteuttamaan Skarta Energyn Utajärven aurinkopuistoa koskevaa suunnittelun, hankinnan ja rakentamisen sopimusta sekä jatkanut konsultointipalveluiden tarjoamista Skarta Energyn hankekehitystoiminnalle.

NYAB toteutti kotipaikan siirron ja listavaihdon Ruotsiin vuosineljänneksen lopussa. Yhtiö muutettiin 27.6.2024 ruotsalaiseksi julkiseksi osakeyhtiöksi, jonka nimi on NYAB AB ja kotipaikka sijaitsee Luulajassa, Ruotsissa. Yhtiön ensimmäinen kaupankäyntipäivä Nasdaq First North Premier Growth Market Sweden -markkinapaikalla oli 28.6.2024.

Vuosineljänneksen päättymisen jälkeen NYAB on tehnyt sopimuksen kahden 130 kV voimajohdon rakentamisesta Hedenlundan sähköaseman sekä SSAB:n terästehtaalla Oxelösundissa sijaitsevan sähköaseman välille Ruotsissa. Vattenfall Eldistributionin tilaaman projektin kokonaisarvo on n. 931 miljoonaa kruunua (n. 80 miljoonaa euroa). Projektin arvioidaan käynnistyvän vuoden 2024 kolmannella vuosineljänneksellä ja päättyvän vuoden 2026 aikana.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristön kehitys on ollut Yhtiölle suotuisaa Ruotsissa, jossa uusien tilausten ja tarjousvaiheessa olevien projektien määrä ovat säilyneet vertailukautta korkeammalla tasolla. Vuonna 2024 investointien Ruotsissa odotetaan kasvavan erityisesti sähköverkko- ja vesirakentamisessa, kun taas uusiutuvan energian tuotantoon sekä teihin ja rautateihin kohdistuvien investointien odotetaan kasvavan vasta seuraavana vuonna. Kehityksessä on kuitenkin merkittäviä alueellisia eroja. Norrbottenin alueella, jonne suurin osa NYABin toiminnasta on keskittynyt, rakennusalan investointien, lukuun ottamatta asuntorakentamista, arvioidaan kasvavan 18 % edellisestä vuodesta vastaavan arvion koko Ruotsissa ollessa 1 %.

Suomessa luottamus rakennusalalla on hieman parantanut ensimmäisestä vuosineljänneksestä, mutta on edelleen EU:n alhaisimmalla tasolla. Investoinnit tuulivoimaan, jossa NYAB on toteuttanut lähivuosina useita projekteja, ovat edelleen lykkääntyneet. Kaiken kaikkiaan Suomen liiketoiminnan näkymiin vaikuttavat olennaisesti vihreän siirtymän investoinnit, joiden ajoitukseen liittyy epävarmuutta.

Ohjeistus ja taloudelliset tavoitteet

NYAB toistaa 28.2.2024 tilikaudelle 2024 antamansa ohjeistuksen, jonka mukaan liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kasvavan vuodesta 2023.

NYAB on asettanut pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet, joiden mukaisesti se tavoittelee yli 10 % liikevaihdon vuotuista kasvua, yli 7,5 % liikevoittomarginaalia, alle 1,5 nettovelkaa suhteessa käyttökatteeseen sekä 35 % nettotuloksesta ylittävää osinkoa.

Johdon webcast

NYAB järjestää keskiviikkona 14.8.2024 kello 14.00 Suomen aikaa webcast-lähetyksen, jossa yhtiön toimitusjohtaja Johan Larsson sekä talous- ja rahoitusjohtaja Aku Väliaho esittelevät konsernin taloudelliset tiedot ja toisen vuosineljänneksen keskeiset tapahtumat.

Webcast pidetään englannin kielellä. Osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä tapahtuman chatin kautta. Webcastia voi rekisteröityä seuraamaan osoitteessa https://ir.financialhearings.com/nyab-q2-report-2024, jossa esityksen tallenne on saatavilla myös tilaisuuden jälkeen.

Yhteystiedot

Johan Larsson, toimitusjohtaja, NYAB AB, +46 (0)70 182 5070, johan.larsson@nyabgroup.com

Aku Väliaho, talous- ja rahoitusjohtaja, NYAB AB, +358 (0)40 559 2772, aku.valiaho@nyabgroup.com

NYABin sijoittajasuhteisiin voi ottaa yhteyttä sähköpostitse ir@nyabgroup.com.

NYAB lyhyesti

NYAB mahdollistaa yhteiskunnan kehittymisen tuleville sukupolville, ja sillä on laaja kokemus monimutkaisista ja vaativista hankkeista. NYAB tarjoaa kestävää infrastruktuuria, teollisuusrakentamista ja uusiutuvaa energiaa koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita, ja edistää siten vihreää siirtymää. NYAB toimii Ruotsissa ja Suomessa sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.