NYAB Oyj: Käräjäoikeuden tuomio Mikkelin jätevedenpuhdistamon urakoihin liittyen (sisäpiiritieto)

28.12.2022 kello 14:25

Etelä-Savon käräjäoikeus on antanut tuomion NYAB-konserniin kuuluvan NYAB Finland Oy:n ja Mikkelin Vesilaitoksen välisessä riita-asiassa. Käräjäoikeus katsoi, että Mikkelin Vesilaitoksella ei ollut oikeutta purkaa oikeudenkäynnin kohteena olleita kahta urakkasopimusta. Käräjäoikeus tuomitsi Mikkelin Vesilaitoksen maksamaan yhtiölle yhteensä n. 5,8 miljoonaa euroa korvauksia viivästyskorkoineen sekä vaaditun mukaisen vahingonkorvauksen saamatta jääneestä voitosta, jonka määrä on liikesalaisuus. Lisäksi Mikkelin Vesilaitos tuomittiin korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikuluista noin 580 000 euroa. Mikkelin Vesilaitoksen vastakanne hylättiin kokonaisuudessaan.

Mikkelin Vesilaitos, Mikkelin kaupungin omistamana liikelaitoksena, purki maaliskuussa 2020 kaksi NYAB Finland Oy:n urakkasopimusta kesken urakoiden. Yhtiö kiisti Mikkelin Vesilaitoksen purkuoikeuden ja nosti käräjäoikeudessa kanteen, jossa se vaati yli kuuden miljoonan euron suuruista korvausta muun ohella purkamisen aiheuttamista vahingoista sekä purkuhetkeen mennessä tehdystä työstä. Mikkelin Vesilaitos puolestaan vaati vastakanteella yhtiöltä n. 1,3 miljoonan euron korvausta urakkasopimusten väitetystä rikkomisesta.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole lainvoimainen. NYABin alustavan arvion mukaan tuomiolla olisi lainvoimaiseksi tullessaan yli neljän miljoonan euron positiivinen vaikutus konsernin tulokseen. Yhtiö perehtyy seuraavaksi tuomion yksityiskohtiin ja muodostaa tarkemman arvion tuomion sisällöstä sekä mahdollisista tulosvaikutuksista. Yhtiö tiedottaa tarvittaessa lisää asian edetessä.

NYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Olemme mahdollistamassa Pohjoismaiden vihreää siirtymää tarjoamalla uusiutuvaa energiaa ja kestävää infrastruktuuria koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaille. NYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on noin 350 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.