NYAB Oyj:n ja Andament II Sulautuva Oy:n sulautuminen on pantu täytäntöön

11.08.2023 kello 09:45

NYAB Oyj:n ja Andament II Sulautuva Oy:n sulautuminen on pantu täytäntöön

NYAB Oyj:n (“NYAB” tai ”Yhtiö”) hallitus ja Andament II Sulautuva Oy ovat panneet täytäntöön Andament II Sulautuva Oy:n sulautumisen Yhtiöön 24.2.2023 allekirjoitetun ja 18.4.2023 täsmennetyn sulautumissuunnitelman (”Sulautumissuunnitelma”) mukaisesti sulautumisen edellyttämien toimenpiteiden ja sen ennakkotoimena olleen Andament Group Oy:n kokonaisjakautumisen toteuduttua. Sulautumisen täytäntöönpano on rekisteröity kaupparekisteriin tänään 11.8.2023.

Sulautumissuunnitelman mukaisesti sulautumisen tarkoituksena oli Yhtiön omistusrakenteen selkeyttäminen. Lisäksi sulautuminen laajentaa Yhtiön omistajapohjaa ja lisää vapaasti vaihdettavissa olevien osakkeiden määrää. Järjestelyllä ei ole vaikutusta NYABin osakkeiden nettomäärään tai liiketoimintaan, ja sen nettovaikutus NYABin taseasemaan on neutraali.

Sulautumissuunnitelman mukaisesti Andament II Sulautuva Oy:n osakkeenomistajille annettiin sulautumisvastikkeena 111 000 000 NYABin uutta osaketta. Sulautumisvastikkeena annetut osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin ja kaupankäynnin uusilla osakkeilla odotetaan alkavan Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla arviolta 14.8.2023.

Samanaikaisesti NYABin hallitus päätti mitätöidä Yhtiölle sulautumisen yhteydessä siirtyneet 111 000 000 Yhtiön omaa osaketta, joiden lukumäärä vastaa sulautumisvastikkeena annettua osakemäärää. Osakkeiden mitätöinti on rekisteröity kaupparekisteriin, minkä myötä Yhtiön osakkeiden kokonaismäärä säilyy 706 658 238 osakkeessa.

NYABin suurimmat osakkeenomistajat sulautumisen täytäntöönpanon jälkeen ovat Holding Investment Förvaltning i Luleå AB (hallituksen jäsen ja toimitusjohtaja Johan Larssonin sekä hallituksen ja johtoryhmän jäsen Mikael Ritolan yhteinen määräysvaltayhtiö, omistusosuus 34,2 %), Säthergrens Entreprenad AB (omistusosuus 10,6 %) ja Kallastor Oy (omistusosuus 9,0 %).

Sulautuminen oli NYABille lähipiiriliiketoimi, sillä Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Markku Kankaalan määräysvaltayhtiö PM Ruukki Oy on Andament-yhtiöiden osakkeenomistaja. Kankaala toimii myös Andament-yhtiöiden vastuuasemissa. NYABin hallitus on arvioinut, että lähipiiriliiketoimi on yhtiön edun mukainen ja se toteutetaan tavanomaisin kaupallisin ehdoin. Kankaala ei ole osallistunut sulautumisen käsittelyyn tai päätöksentekoon NYABin hallituksessa. Lähipiiriliiketoimea kannattavat kaikki NYABin hallituksen jäsenet, jotka eivät ole lähipiirisuhteessa Andament-yhtiöihin tai käsiteltyyn asiaan. PM Ruukki Oy omistaa sulautumisen täytäntöönpanon jälkeen 23 588 500 NYABin osaketta (omistusosuus 3,3 %).

NYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Olemme mahdollistamassa Pohjoismaiden vihreää siirtymää tarjoamalla uusiutuvaa energiaa ja kestävää infrastruktuuria koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaille. NYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 350 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.