NYABille merkittävä sopimus Aurora Linen rakentamisesta (sisäpiiritieto)

30.10.2023 kello 10:55

NYABille merkittävä sopimus Aurora Linen rakentamisesta (sisäpiiritieto)

NYAB ja Svenska kraftnät ovat tehneet merkittävän sopimuksen koskien Aurora Linen rakentamista. Sopimus on luonteeltaan yhteistyösopimus. Osapuolten välillä sovitun tavoitehinnan sekä muiden budjetoitujen kustannusten perusteella projektin kokonaisarvon arvioidaan olevan n. 89 miljoonaa euroa. Sopimuksen mukaiset työt aloitetaan viipymättä ja ne valmistuvat joulukuussa 2025.

Aurora Line on uusi 380 km pitkä Ruotsin ja Suomen välinen 400 kV siirtoyhteys, jonka kantaverkkoyhtiöt Svenska kraftnät ja Fingrid rakennuttavat yhdessä. Se parantaa toimitusvarmuutta, tasaa sähkön hintoja Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä siirtokapasiteettia kasvattamalla sekä mahdollistaa uusiutuvan energian tuotannon lisäämisen Itämeren alueella.

Sopimus koskee hankkeen toista vaihetta Dockasbergin ja Risuddenin välisellä n. 90 km matkalla Ruotsissa. NYAB aloitti rakentamiseen valmistautumisen Svenska kraftnätin kanssa joulukuussa 2022. Aiemmat osapuolten väliset sopimukset ovat koskeneet valmistavia töitä, sisältäen rakentamisvaiheen kannalta kriittiset hankinnat.

NYAB kykenee tarjoamaan koko energiasektoria koskevan osaamisensa projektia varten suunnittelusta energiarakentamiseen sekä maanrakennukseen.

Aurora Line on Pohjoismaiden vihreän siirtymän kannalta keskeinen hanke, joka varmistaa jatkossa merkittävän osan sähkön saatavuudesta Pohjoismaissa sekä yhteiset eurooppalaiset markkinat. Olemme ylpeitä voidaksemme jatkaa onnistunutta yhteistyötä Svenska kraftnätin kanssa tuomalla hankkeeseen laajan osaamisemme infra- ja energiarakentamisessa. Hanke edistää myös suuren mittakaavan teollisia investointeja, jotka tuovat mukanaan merkittävästi kysyntää palveluillemme tulevina vuosina.”, sanoo Magnus Granljung, NYABin Ruotsin maajohtaja.

NYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Olemme mahdollistamassa Pohjoismaiden vihreää siirtymää tarjoamalla uusiutuvaa energiaa ja kestävää infrastruktuuria koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaille. NYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 400 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.