Skarta Finland Oy:ssä käynnistyvät muutosneuvottelut – tavoitteena löytää keinoja toimintojen tehostamiseksi, virtaviivaistamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi

SkartaNYAB-konserniin kuuluva Skarta Finland käynnistää henkilöstönsä kanssa muutosneuvottelut, joiden tavoitteena on löytää keinoja toimintojen tehostamiseksi, virtaviivaistamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi. SkartaNYAB Oyj kertoi elokuussa julkaistussa puolivuotiskatsauksessaan aloittaneensa toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi Suomessa loppuvuoden aikana. Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos Suomen liiketoiminnoissa oli tappiolla. Nyt käynnistettävät muutosneuvottelut koskevat yhteensä 50 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä.

Yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut alkavat 13.10.2022 ja niiden arvioidaan kestävän kuusi viikkoa. Työnantajan neuvotteluesitys sisältää organisaatiomuutokseen ja töiden uudelleenjärjestelyyn liittyviä suunnitelmia. Työnantajan alustavan arvion mukaan suunnitellut toimenpiteet voisivat toteutuessaan johtaa enintään 10 henkilön työsuhteen ehtojen olennaiseen muutokseen tai irtisanomiseen.

”Alkuvuoden osalta liiketoimintamme Suomessa jäi selvästi tappiolle muun muassa kustannusinflaatiosta ja asiakkaiden investointipäätösten peruuntumisista ja viivästyksistä johtuen. Varmistaaksemme kilpailukykymme muuttuneessa toimintaympäristössä, joudumme valitettavasti etsimään keinoja toimintojamme sopeuttamiseksi. Nyt ilmoitetuilla muutosneuvotteluilla ja jo aiemmin aloitetuilla muilla toimenpiteillä, tavoittelemme yhteensä yli 1 miljoonan euron vuotuisia säästöjä ", sanoo Mikael Ritola, Suomen maajohtaja.