Skarta ja Energiequelle Lumivaaran tuulipuistoa koskevaan BoP-sopimukseen

YHTIÖTIEDOTE, SISÄPIIRITIETO
15.03.2022 kello 09.30

Skarta ja Energiequelle Lumivaaran tuulipuistoa koskevaan BoP-sopimukseen

Skarta Group Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy on tehnyt Hyrynsalmen kuntaan Kainuuseen rakennettavaa uutta Lumivaaran tuulipuistoa koskevan Balance of Plant (BoP) -sopimuksen. Sopimuksen arvo on noin 12 miljoonaa euroa. Projektin valmistelevat työt aloitetaan maaliskuun aikana ja koko projektin on määrä valmistua syksyllä 2023.

Projektin tilaajana on kansainvälinen energiahankkeiden kehittäjä ja toteuttaja Energiequelle, joka on suunnitellut ja toteuttanut tuulivoimahankkeita vuodesta 1997 lähtien. Lumivaaran tuulipuistoon rakennetaan kahdeksan tuulivoimalaa, joiden yhteenlaskettu teho on noin 45 megawattia. Skartan vastuulle kokonaisvaltaisessa BoP-hankkeessa kuuluvat mm. tuulipuiston maanrakennus-, perustus- ja sisäverkko- sekä sähköasematyöt.

”Olemme innoissamme päästessämme rakentamaan yhteiskunnan vihreää siirtymää uuden asiakkaan kanssa. On hienoa, että yhä useammat toimijat luottavat Skartan osaamiseen BoP-hankkeiden toimittajana. Skarta on ollut mukana rakentamassa noin 600 megawatin edestä tuulivoimaa hankkeiden eri osa-alueilla, ja tällaisissa projekteissa pääsemme monipuolisesti hyödyntämään erityisosaamisalueitamme. Projekti sisältää myös sähköaseman ja muuntajan toimituksen, mikä on erinomainen esimerkki konsernimme laajasta ja kokonaisvaltaisesta palvelutarjonnasta”, Skarta Group Oyj:n toimitusjohtaja Tuomas Hirvonen kommentoi.

”Skarta valikoitui hankkeen BoP-rakentajaksi urakkakilpailutuksen tuloksena. Kustannustehokkuuden lisäksi Skartan valintaan vaikutti se, että heiltä löytyy tarvittava kokonaisvaltainen erikoisosaaminen hankkeen toteuttamiseen myös poikkeuksellisen vaativien perustusten toteuttamisen osalta”, toteaa Energiequellen rakennuttamispäällikkö Raine Kyrö.

Tietoja julkaisijasta Skarta Group Oyj

Skarta on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. Skartan pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 180 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Skarta Group Oyj:n Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Augment Partners AB, info@augment.se, puh. +46 8 604 22 55