• NYAB Oyj/

NYAB toteuttaa Utasen ja Isokankaan 110kV sähköasemien laajennushankkeet Pohjois-Pohjanmaalla

NYAB on sopinut kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa Utasen ja Isokankaan 110 kV sähköasemien kytkinlaitosten laajennushankkeista. Kyseessä on NYABin ensimmäinen voitettu sähköasemaprojekti kantaverkkoyhtiö Fingridille.

Fingridin kanssa tehty sopimus on NYABille merkittävä virstanpylväs. NYABin sähköverkkoliiketoiminta käynnistettiin maaliskuussa 2022 ja jo saman vuoden syyskuussa NYAB hyväksyttiin Fingridin toimittajarekisteriin. Toimittajarekisteriin pääsy oli edellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle. Hankekokonaisuuteen kuuluu Utasen 110kV sähköaseman laajennus kahdella kentällä sekä Isokankaan 110kV sähköaseman laajennus yhdellä kentällä ja 110 kV kaapelointi ensimmäiselle voimajohtopylväälle asti.

Utasen ja Isokankaan sähköasemat sijaitsevat noin 40–60 km:n etäisyydellä Oulusta. Utasen sähköasema on kantaverkkoyhtiö Fingridin ensimmäinen sähköasema, johon liitetään aurinkovoimapuisto. Utasen laajennus mahdollistaa Utajärven Tunturisuolle suunnitteilla olevan aurinkovoimalan liittämisen kantaverkkoon. Utasen sähköaseman suunnittelutyöt aloitetaan välittömästi ja uudet kentät ovat valmiina käyttöönotolle lokakuussa 2024. Isokankaan hankkeen suunnittelu käynnistetään samoin heti ja käyttöönotto on suunniteltu huhtikuulle 2025.

”On aina tervetullutta saada reilua kilpailua ja uusia ketteriä toimijoita alalle. Energiamurrosta tukevien kantaverkkoinvestointien toteuttamiseksi tekijöitä tarvitaan – nyt ja jatkossa”, toteaa Fingridin omaisuuden hallinnan johtaja Timo Kiiveri.

”Nyt solmittu sopimus on NYABille ensimmäinen kantaverkkoyhtiö Fingridille voitettu sähköasemaprojekti ja täten merkittävä päänavaus koko meidän tiimille. Olemme erityisen iloisia tästä sopimuksesta ja lähdemme innolla yhteistyöhön Fingridin kanssa”, sanoo NYABin sähköverkkoliiketoiminnan johtaja Antti Keskinen.

Avainsanat: