• NYAB Oyj/

Sitemalle historiansa suurin suunnittelutoimeksianto - Sitema suunnittelee Fingridin voimajohdon Kalajoen Jylkästä Ullavaan

Report this content

Sitema on voittanut historiansa suurimman noin 1 miljoonan euron suunnittelutoimeksiannon Fingridille. Kyseessä on Fingridin kahden rinnakkaisen 400+110 kilovoltin voimajohdon yleissuunnittelukokonaisuus välillä Jylkkä-Ullava. Voimajohdon pituus on 70 km. Suunniteltavat voimajohdot sijoittuvat Kalajoen, Merijärven, Alavieskan, Kannuksen ja Toholammen kuntien alueelle. Projekti alkaa heti ja kestää maaliskuulle 2025.

Suunnittelukokonaisuus on osa Fingridin Jylkkä-Alajärvi reittiä. Voimajohdot suunnitellaan pääosin uuteen maastokäytävään ja vain hyvin lyhyeltä osin nykyisten voimajohtojen rinnalle. Uudet voimajohtoyhteydet tarvitaan Ruotsista tuodun ja Suomessa tuotetun sähkön siirtämiseksi Etelä-Suomeen. Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa tuuli- ja aurinkovoiman rakentamisen ja edistää Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista sekä ylläpitää riittävää sähkön omavaraisuutta Suomessa.

”Tällaista voimajohtorakennetta ei ole Fingridin historiassa ennen suunniteltu. Kyseessä on siis hyvin merkittävä ja tärkeä sopimus Sitemalle.  Otamme haasteen vastaan innoissamme ja työt aloitetaan heti”, iloitsee Siteman toimitusjohtaja Tuomas Maasalo.

”Hanke on poikkeuksellisen laaja kokonaisuus. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Fingrid suunnittelee kahta 400 kV voimajohtoa yhtä aikaa samaan johtokäytävään. Sitema on aiempien suunnittelutoimeksiantojen yhteydessä osoittanut, että isotkin hankkeet hallitaan hyvin, joten odotan luottavaisena yhteistyötä myös tässä hankkeessa”, sanoo Antti Linna, Fingridin projektipäällikkö.

Sitema on vuonna 2018 perustettu energiainfran suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita tarjoava yritys. Siteman palvelut kattavat energiainfran suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut sähköverkkohankkeisiin sekä kaikkiin uusiutuvien energioiden hankkeisiin koko elinkaaren ajalta, aina esisuunnitelmista ja ensitutkimuksista teknisiin spesifikaatioihin ja käyttöönottoon asti. Sitema on osa NYAB-konsernia.

Avainsanat: