Observer Finland 90-vuotias - 90 vuotta mediaseurannan ja markkinatiedon huippuosaamista

Report this content

LEHDISTÖTIEDOTE 19.8.2003 Sivuja: 2 Julkaisuvapaa: heti Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet Observer Finland 90-vuotias 90 vuotta mediaseurannan ja markkinatiedon huippuosaamista Mediaseurantaa on tehty Suomessa liki vuosisadan ajan. Alunperin sanomalehti-ilmoitusten välityksellä aloittaneen Observer Finlandin (silloinen Sanomalehtien Ilmoitustoimisto SITA) toiminta on vuosikymmenten kuluessa laajentunut ensin mediaseurantaan ja myöhemmin tietopalveluun ja analyysipalveluihin. Alansa pioneeri Observer Finland on tänä päivänä Suomen suurin mediaseurannan ja markkina-analyysin asiantuntijayritys, joka tarjoaa korkealaatuisia informaatio- ja analyysipalveluja - lähteenä kaikki mediat. Merkkipäivää Observer Finland viettää juhlaseminaarin merkeissä. Observer Finland täyttää 90 vuotta 6.9.2003. Toiminta alkoi vuonna Sanomalehtien Ilmoitustoimisto-nimellä. Suomalaisten sanomalehtien omistaman yrityksen toiminta oli pääasiassa mediavälitystä ja - seurantaa. Toiminta laajeni ruotsalaisen Scribona AB:n omistuksen myötä sähköiseen tietopalveluun ja analyysipalveluihin 1997. Liiton myötä yrityksen nimi muuttui Observer Finlandiksi. Observer Group on 13 maassa toimiva pörssiyhtiö, jolla on yhteistyökumppaneita yli 50 maassa. Mediaseurannan ykkönen Observerin liki vuosisataisen historian aikana on mediakenttä laajentunut valtavasti - vastaavalla tavalla myös Observerin seuraama medialuettelo. Observer Finland on Suomen suurin ja kattavin informaation seurantaan ja analysointiin erikoistunut yritys. Observer kattaa ainoana alan yrityksenä kaikki mediat - printin, TV:n, radion, uutistoimistot, webin ja muut julkiset tietolähteet. Kaikissa näissä Observerilla on myös ylivoimaisesti suurin lähdemäärä käytössään. Medialuettelo sisältää yli 1700 lähdettä pelkästään Suomessa; maailmanlaajuisesti palveluja tuotetaan yli 45000 lähteestä. Tietotulva täsmätiedoksi Medialähteiden seuraaminen on Observerin ydintyötä. Tietotulvaa seulotaan seurattavien aiheiden mukaan ja tiivistetään ja analysoidaan asiakasyritykselle käyttökelpoiseen muotoon. Työ on edelleen pitkälti manuaalista aivotyötä, vaikkakin teknologiakehitys on tuonut edistyksellisiä työkaluja tiedon seurantaan ja raportointiin sekä tulostusjakeluun asiakasyrityksissä. Työmenetelmien ja tietojärjestelmien modernisoituminen on muuttanut myös työnimikkeitä. Entisajan eksoottisiltakin kuulostaneet lukija, leikkaaja ja lajittelija ovat tämän päivän korkeakoulutettuja analyytikkoja ja mediaseuraajia. Observer Finlandissa palvelee yli 100 mediaseurannan ja markkinatiedon asiantuntijaa. He muokkaavat uutis- ja informaatiotulvan täsmätiedoksi asiakasyritysten ylimmän johdon, PR:n, sijoitusviestinnän, markkinoinnin tai myynnin tarpeisiin. Pioneeri ja edelläkävijä Observer Finland kehittää jatkuvasti uusia menetelmiä ja välineitä asiakkaidensa tarpeiden pohjalta ja yhdessä asiakkaidensa kanssa, jotta yritysten päätöksenteko ja suunnitelmat perustuisivat olennaiseen ja hyödynnettävään tietoon. Modernin tiedonvälityksen ja analyysipalvelujen jatkuva kehittäminen on ollut välttämätöntä mediakentän laajentuessa, informaatiotulvan kasvaessa sekä yritysten toiminnan kansainvälistyessä. Menetelmien, välineiden ja asiantuntijapalvelujen kehittäminen pitkäjänteisesti asiakastarpeen mukaisesti on pitänyt Observer Finlandin johtavana mediaseuranta- ja markkina-analyysiyrityksenä. Syyskuussa Observer juhlii merkkipäiväänsä asiakasyritysten ja medioiden edustajat yhteen kokoavalla Juhlaseminaarilla. Juhlapuhujina toimivat liike-elämän huippunimet. Yhteydenotot Oy Observer Finland Ab Niina Mattila Anne Sandström +358 (0)9 686 131 +358 (0)9 6861 3314 +358 (0)41 545 6654 +358 (0)40 866 9136 niina.mattila@observer.fi anne.sandstrom@observer.fi OBSERVER FINLANDIN 90 VUOTTA 1913 SITA - Sanomalehtien Ilmoitustoimisto Oy perustettiin 1989 SITAn omistajaksi tuli Sanoma Oy:n tytäryhtiö Startel Oy 1994 SITA siirtyi Helsinki Median omistukseen 1997 Liiketoiminta siirtyi ruotsalaiskonserni Scribona Informationstjänster AB:n omistukseen ja nimeksi tuli Oy Observer Finland Ab. Toiminta laajeni mediavälityksestä ja -seurannasta sähköiseen tietopalveluun ja analyysipalveluihin. Observer Finlandin tulos kaksinkertaistui vuoteen 1996 verrattuna. 1998 Scribona AB:n alakonserni irtautui emoyhtiöstä. Konsernin nimi muutettiin Sifo Group AB:ksi. Sifo listautui Tukholman pörssiin. Verkkolehdet mukaan Observer Finlandin mediaseurantaan. 1999 Jo kolme vuosikymmentä radio- ja televisioseurantaa Suomessa. Observer-ryhmän BIT Intelligent Communication laajensi toimintaansa Suomeen. 2000 Sifo Group AB vaihtoi nimensä Observer AB:ksi. Baltian toiminnot siirtyivät Suomen alaisuuteen. Observer Finland tekee kolminkertaisen tuloksen vuoteen 1996 verrattuna. MTV3:n verkkopalvelu mukaan online-seurantaan. 2001 Henkilöstömäärä kaksinkertaistui vuoteen 1997 verrattuna 2002 MediaPulssi-yhteistyö Kauppalehden kanssa 2003 Observer Finland täyttää 90 vuotta Observer Finland on Suomen suurin mediaseurannan ja markkinatiedon asiantuntijayritys, joka tarjoaa korkealaatuisia informaatio- ja analyysipalveluita - lähteenä kaikki mediat. Observer Group on 13 maassa toimiva, Tukholman pörssissä noteerattu yhtiö, jolla on yhteistyökumppaneita yli 50 maassa. Observer Groupin liikevaihto vuonna 2002 oli 185 M ?. Konsernin palveluksessa on yli 2500 henkilöä, joista Suomessa toimii 112 henkeä. Observer Finland puh. +358 (0)9 6861 31 fax +358 (0)9 6861 3300 www.observer.fi Postiosoite: PL 141, 00151 Helsinki Vierailijat: Merimiehenkatu 36 D (3. krs.), 00150 Helsinki ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/19/20030819BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/19/20030819BIT01060/wkr0002.pdf