Ohjelmistoalalla tarvitaan lähiaikoina satoja työntekijöitä

Report this content

Kasvava ohjelmistoala tarvitsee jatkuvasti osaavia työntekijöitä. Rekrytointia tehostaakseen pienet ja keskisuuret ohjelmistoalan yritykset ovat yhdistäneet voimansa ja hakevat yhteisesti henkilöstöä riveihinsä huhtikuun 21. päivä alkavalla laajalla rekrytointikampanjalla.

Hyvässä kasvuvauhdissa olevat ohjelmistoalan yritykset tarvitsevat jatkuvasti lisää uusia ammattilaisia. Vuodenvaihteessa 86 ohjelmistoalan yritystä ilmoitti kirjallisessa kyselyssä tarvitsevansa kevään aikana yhteensä kolmesataa uutta työntekijää.

– Ohjelmistoyritykset selvisivät taantumasta muita ICT-aloja paremmin ja työnäkymät alalla ovat hyvät kysynnän ollessa tarjontaa suurempaa. Uudet liiketoimintamallit, kuten SaaS, tarjoavat suuria kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksia, mutta pula osaavista työntekijöistä hidastaa monen yrityksen kasvua, kertoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Jaakko Salminen.

Tämän kevään aikana Software Success Stories -rekrytointihankkeessa kahdeksan ohjelmistoalan yritystä etsii uusia ammattilaisia riveihinsä. Mukana olevien yritysten henkilöstömäärä vaihtelee kymmenestä 170:een, ja pääkaupunkiseudun lisäksi yrityksiltä löytyy toimipaikkoja myös muualta Suomesta. (Hankkeessa mukana olevat yritykset löytyvät taustatiedotteesta.)

Kampanjalla lisätään tietoisuutta yrityksistä

Tuoreen Työ- ja elinkeinoministeriön Kasvuyrityskatsaus 2011 mukaan kasvuyritykset loivat vuosina 2006–2009 yli 50 000 työpaikkaa, mikä vastasi lähes puolta työllisyyden lisäyksestä. Tietointensiivisen alan prosentuaalinen osuus kasvuyrityksistä oli suurin.

– Samaan aikaan kun työpaikkoja syntyy juuri pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, työnhakijat eivät tunne näitä yrityksiä tai tiedä millaista niissä on olla töissä. Toisaalta osaavat henkilöt haluavat tietää, mihin he hakevat. Tällä rekrytointihankkeella pyrimme lähestymään työntekijää sekä kertomaan avoimesti mukana olevista yrityksistä,
kertoo partner Janne Lindfors rekrytointia hoitavasta Saranen Consultingista.

Software Success Stories -rekrytointihankkeeseen liittyen järjestetään toukokuun 10. päivä Espoossa tapahtuma, jossa työnhakijat ja hankkeessa mukana olevat yritysten edustajat pääsevät kohtaamaan ja hakijat voivat esittää kysymyksiä mahdollisille tuleville työnantajilleen.

Yksi hakemus riittää

Kolmatta kertaa järjestettävällä Software Success Stories -kampanjalla on aiempina vuosina rekrytoitu yhteensä sata työntekijää. Tällä kertaa hankkeen kautta palkataan 25 alalta kokemusta omaavaa ja kehittymishaluista ohjelmistokehittäjää ja -testaajaa.

Tehtäviin hakeminen on erittäin vaivatonta: 21.4. avautuvilla rekrytointisivuilla www.sss2011.fi hakijat voivat ansioluettelonsa jättämällä hakea kaikkiin kahdeksaan yritykseen.

Lisätiedot
Ohjelmistoyrittäjät: Jaakko Salminen, jaakko.salminen@ohjelmistoyrittajat.fi, puh. 040 761 3775
Saranen Consulting Oy: Janne Lindfors, janne.lindfors@saranen.fi, puh. 050 530 3333

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: www.akvamariini.fi/ohjelmistoyrittajamedia/

TAUSTATIEDOTE:

Software Succes Stories -rekrytointihankkeessa mukana oleva yritykset:

CodeBakers Oy
CodeBakers tarjoaa konsultointipalveluja, järjestelmäratkaisuja sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluita. Vuonna 2003 perustettu yritys on ollut Suomen nopeimmin kasvaneiden ohjelmistoyritysten joukossa. Espoossa sijaitsevassa yrityksessä on noin 50 työntekijää.

Gofore Oy
Gofore Oy on vuonna 2001 perustettu tietojärjestelmien kehittämisen konsultti, järjestelmätoimittaja ja
-integraattori. Yritys rakentaa portaaleja ja asiakaskohtaisia ohjelmistoratkaisuja. Tampereen ja Helsingin toimipisteissä on yhteensä 30 työntekijää.

Houston Inc. Consulting Oy
Houston Inc. on ketterään projektijohtamiseen ja sovelluskehitykseen erikoistunut konsulttiyritys. Helsinkiläinen Houston työllistää 40 lean-johtamisen ja agile-ohjelmoinnin ammattilaista. Yritys on perustettu vuonna 2004.

Innofactor Oyj
Yrityksen päätuotteina ovat ohjelmistot ja järjestelmät. Innofactor tarjoaa palveluita myös konsultoinnissa koulutuksessa, designissa, sekä pilvi- ja käyttöpalveluissa. Työntekijöitä yrityksessä on noin 170. Toimipisteet sijaitsevat Espoossa, Tampereella, Turussa, Lahdessa, Kuopiossa ja Kajaanissa.

Kilosoft Oy
Kilosoft on verkonhallintajärjestelmien, ohjelmistokehityksen ja laadunvarmistuksen asiantuntijayritys. Toimipaikat ovat Espoossa, Tampereella ja Jyväskylässä, joissa on yhteensä 80 työntekijää.

Poplatek Oy
Poplatek on itsepalvelumyyntipisteiden maksuratkaisujen erityisosaaja. Itsepalvelumyyntipisteitä ovat esimerkiksi erilaiset peli-, juoma-, välipala-, ja lippuautomaatit. Espoossa sijaitsevassa yrityksessä on 10 työntekijää.

Uoma Oy
Uoma rakentaa uuden sukupolven verkkopohjaisia palveluita, jotka tuovat strategista kilpailuetua tai tehostavat asiakkaan prosessia. Helsinkiläisen Uoman palvelualueisiin kuuluvat uudet digitaaliset liiketoiminnat, integroidut verkko- ja asiointipalvelut sekä Enterprise 2 -ratkaisut. Yrityksen palveluksessa on noin 50 ammattilaista.

Uranus Oy
Uranus Oy on vuonna 1998 perustettu suomalainen yritys, jonka tunnetuimmat tuotteet ovat Uranus.fi -urasivusto ja LAURA™-rekrytointijärjestelmä. Toimitilat sijaitsevat Helsingin Pasilassa. Yrityksessä työskentelee noin 20 henkilöä.

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton innovatiivisen, ammattitaitoisen, kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys haluaa kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta, nostaa alan profiilia ja näkyvyyttä julkisuudessa sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1989 perustetulla yhdistyksellä on lähes 500 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa jäsenenään.