Kansallinen palveluväylä tiivistää Tallinna-Helsinki -osaamistunnelia

- Ohjelmistoyrittäjät rakentaa yhteistyötä virolaisten kanssa

Tiedotusvälineille 12.11.2014

Ohjelmistoyrittäjät tuo Virosta ohjelmistoalan yrittäjiä ja IT-alan vaikuttajia Slushiin ja isännöi heitä maanantaina 17.11. järjestettävässä jäsentapahtumassa.

Tapahtuma on jatkoa jo jonkin aikaa käynnissä olleelle tiivistyvälle yhteistyölle, jossa Itämeren yli liikkuu molempiin suuntiin sekä osaamista, liiketoimintaideoita että parhaita käytäntöjä. Erityisen kiinnostavia suomalaisille ohjelmistoalan kehittäjille ovat kansallisen palveluväylän (X-Road) päälle rakennettavat uudenlaiset palvelut.

Ohjelmistopohjaisten palvelujen kehittämisen kannalta Viro on äärimmäisen kiinnostava eturivin maa. Se pääsi aikoinaan rakentamaan omia kansallisia palveluitaan järkevästi ilman selässä roikkuvaa legacy-apinaa eli vanhojen järjestelmien taakkaa.

"Meidän on viimeistään nyt syytä ammentaa kaikki ketteryysoppi virolaisilta. Vastaavasti ohjelmistokehityksellä on meillä Suomessa pitkä perinne ja meillä on tarjota erinomaisia kontakteja, kumppanuuksia ja kovaa osaamista myös virolaisille", Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha hehkuttaa.

Suomessa ja Virossa kasvuyrityksillä on kaikilla samanlainen tilanne. Kotimarkkina on pieni ja pelkästään sen varaan ei voi rakentaa.

"Kansainvälistyminen alkuvaiheessa on tärkeää ja suhteiden rakentamiseen kannattaa käyttää aikaa", virolainen ohjelmistoalan vaikuttaja, Business Park Tehnopolin ICT-johtaja Toomas Türk kertoo.

"IT-hankkeissa isompi ei ole aina parempi. Suomi on viisi kertaa isompi, mutta vastaavasti Viro on meitä viisi kertaa nopeampi. Pienuus ja ketteryys ovat olleet virolaisille tilanteen sanelema pakko, josta he ovat kehittäneet ihailtavalla tavalla hyveen. Tässä suomalaisilla ohjelmistoyrityksillä ja julkisella sektorilla on paljon opittavaa etelänaapuriltamme", Codento Oy:n toimitusjohtaja Petri Aukia sanoo.

Tilaisuuden ohjelma on osoitteessa: http://www.ohjelmistoyrittäjät.fi/toiminta/verkottumistilaisuus-virolaisten-ict-yrittäjien-kanssa

Lehdistön edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tilaisuuteen 17.11. Ilmoittautumiset ja yhteydenotot Rasmus Roihalle.

Lisätietoja:

Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, +358 400 180434
Toomas Türk, toomasturk@neti.ee, +372 50 60 433

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Toiminnallaan yhdistys kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäsenenään yli 600 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa. Lisätietoja: www.ohjelmistoyrittajat.fi #softanparantavavoima

Avainsanat: