Kasvuyritysten rahahanat koottu käytännön oppaaseen

- Yksissä kansissa julkiset ja yksityiset rahoituskanavat, yrityskiihdyttämöt ja pääomasijoittajat

Ohjelmistoyritysten suositusta rahoitusoppaasta on julkaistu uusi, päivitetty versio. Opas tarjoaa kasvurityksille yksissä kansissa selkeää tietoa julkisesta ja yksityisestä rahoituksesta sekä Suomessa toimivien yrityskiihdyttämöiden ja pääomasijoittajien yhteystietoja.

Opas on suunniteltu työkaluksi kaiken kokoisille kasvuyrityksille alkuvaiheen startupeista aina pörssilistautumista harkitseviin yli sadan hengen yrityksiin. Opas neuvoo, miten yritys voi hyödyntää suomalaista innovaatiojärjestelmää, kehittää rahoituspohjaansa ja kasvaa liikeideasta kansainväliseksi kasvuyhtiöksi. Rahoitusoppaan ovat koonneet yhdessä Ohjelmistoyrittäjät ja Teknologiateollisuus.

”Halusimme tehdä oppaasta niin käytännönläheisen kuin mahdollista. Emme ota kantaa eri rahoitusvaihtoehtojen paremmuuteen, vaan yksinkertaisesti kokoamme tiedon tarjonnasta ja yhteyshenkilöistä. Yritykset voivat katsoa oppaasta viidessä minuutissa heille tärkeimmät kohdat, ottaa puhelimen käteen ja ryhtyä töihin”, kertoo oppaan toimittanut Ohjelmistoyrittäjien hallituksen jäsen Mika Ahokas.

Ohjelmistoyrittäjien ensimmäinen rahoitusopas julkaistiin vuonna 2009. Se on saanut runsaasti kiitosta konkreettisesta lähestymistavastaan. Finanssikriisin myötä suomalainen rahoitusympäristö on muuttunut nopeasti, ja haastavassa rahoitustilanteessa kaikki mahdollinen tuki on kasvuyrittäjille kullanarvoista. Uudistettuun oppaaseen on päivitetty muuttuneita tietoja sekä lisätty osio rahoituksen hakemisesta pörssilistautumisella.

”Suomessa on poikkeuksellisen vahva julkinen innovaatiojärjestelmä, joka tukee yrityksiä erityisesti niiden alkuvaiheessa. Suomalaisen ohjelmistoalan haaste on kuitenkin keskimäärin pieni yrityskoko. Meillä on liian vähän keskisuuria yrityksiä, josta voisi nousta kansantaloudelle tärkeitä isoja kansainvälisiä menestystarinoita. Jotta yhtälö toimii, tarvitaan kasvuyrityksiä ja niille rahoitusta”, Mika Ahokas jatkaa.

Ohjelmistoyrittäjien rahoitusopas on ladattavissa osoitteesta http://www.ohjelmistoyrittajat.fi/userData/ohjelmistoyrittajat/rahoitusopas-2012/Rahoitusopas_2012.pdf tai tilattavissa painettuna Ohjelmistoyrittäjät ry:ltä osoitteesta toimisto@ohjelmistoyrittajat.fi.

Ohjelmistoyrittäjät ry, hallituksen jäsen Mika Ahokas, puh. 040 583  7782

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, puh. 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton innovatiivisten, ammattitaitoisten, kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta, nostaa alan profiilia ja näkyvyyttä julkisuudessa sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäsenenään yli 500 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa. Lisätietoja: www.ohjelmistoyrittajat.fi