Konkari tai guru saa paikan ohjelmistoalalla

Lehdistötiedote 29.10.2013

Ohjelmistoalan yritykset ennakoivat kilvan kasvua seuraavalle puolelle vuodelle. Lisää väkeä aiotaan palkata. Erityisesti kokeneille konkareille on nyt tilausta. Ohjelmistoyrittäjien jäsenistössä on paljon kasvuyrityksiä, jotka kaipaavat nuoruuden innon lisäksi myös koetellumpaa osaamista.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n Jäsenpulssi tehdään kyselytutkimuksena puolen vuoden välein. Tämän alkusyksyn kyselyyn vastasi 126 jäsentä. Liikevaihdon reipasta kasvua ennakoi 23 % ja maltillista jopa 47 %. Kannattavuuden arvioi pysyvän samana tai kasvavan 80 % vastaajista. Henkilöstöään aikoo seuraavan puolen vuoden aikana lisätä lähes puolet. Näistä selvä enemmistö havittelee senioritason ammattiosaajia.

”1990-luvun IT-kuplan jälkeen monelle on jäänyt se kuva, että ohjelmistoala rekrytoi osaajia suoraan koulun penkiltä. Kyselymme mukaan tämä ei tänä päivänä pidä paikkaansa, vaan selvästi enemmän etsitään nyt kokenutta väkeä, jopa guru-tason osaajia”, Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha sanoo.

Ohjelmistoala jatkaa uimista yleistä suhdannetta vastaan. Jo tammikuussa jäsenyritysten odotukset olivat positiivisia ja kasvua ja rekrytointitarvetta ennakoitiin. Esimerkiksi sähköisen taloushallinnon pilvipalveluihin erikoistunut ProCountor Oy vastasi kyselyyn tammikuussa ennakoiden kasvua. Nyt tammikuun odotukset ovat täyttyneet ja usko seuraavan puolen vuoden näkymiin on vahva.

”Toimialallamme on käynnissä murros kun tilitoimistot ja pk-yritykset siirtyvät vauhdilla pilvipalveluihin. Sekä liikevaihtomme että asiakasmäärämme ovat kasvaneet nopeasti. Tänä vuonna olemme palkanneet jo 17 uutta työntekijää ja haemme nytkin uusia. Arvostamme niin pitkän linjan osaajia kuin nuoria tekijöitäkin”, toimitusjohtaja Mikko Siivola kertoo.

Ohjelmistoalan Sykemittari -kyselyn tuloksia:

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, puh. 040 018 0434
Ohjelmistoyrittäjät ry, viestintä Benita Helistö, puh. 040 526 1816

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton innovatiivisten, ammattitaitoisten, kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta, nostaa alan profiilia ja näkyvyyttä julkisuudessa sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäsenenään yli 550 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa. Lisätietoja: www.ohjelmistoyrittajat.fi.