Lisää Supercell-tarinoita Suomeen – koodausoppia kouluihin!

Lehdistötiedote 15.10.2013

Suomen ohjelmistoyritysten piirissä uutinen Supercellin myynnistä japanilaiselle teleoperaattorille Softbankille ja peliyhtiö GungHolle on otettu vastaan hurraa-huudoin. Skaalautuvia ohjelmistotuotteita valmistava Supercell on esikuva monelle kasvuyritykselle. Myynti on osoitus suomalaisen ohjelmistoteollisuuden voiman tunnosta.

”Ohjelmistoala kannattelee koko Suomen tulevaisuutta. Miltä muulta alalta punnertaa sata miljonääriä alle kolmessa vuodessa? Näin pienen kansakunnan ei kannata hukata osaajia, joten minun puolestani koodaamisen voisi vaikka ottaa peruskoulun pakollisten aineiden joukkoon”, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha iloitsee.

Ohjelmistoalalla ulkomaisen omistuksen lisääntyminen Suomen markkinoilla nähdään hyvänä kehityssuuntana. Microsoftin Nokia-kauppa sai aikaan vireää kuhinaa, mutta Supercell-kaupan merkitys nousee sen rinnalla arvoon arvaamattomaan.

”Se, että japanilaiset ostivat puolet Supercellistä, on todellinen voitto koko kasvuyritysekosysteemille. Se on huikea osoitus siitä, kuinka idea jalostetaan, viedään tuotantoon ja saavutetaan räjäyttävä lopputulos”,

Supercelliä on ollut tukemassa Tekes ja yliopistot, joiden satsaus palkittiin kerralla. Yhtiö on ilmoittanut maksavansa veronsa jatkossakin Suomeen. Kaupan myötä myös suomalainen IT-alan enkelisijoittajakööri saanee vahvistusta. Molemmat seikat lupaavat hyvää ohjelmistoalalle ja sitä kautta koko Suomelle.

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, puh. 040 018 0434
Ohjelmistoyrittäjät ry, viestintä Benita Helistö, puh. 040 526 1816

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton innovatiivisten, ammattitaitoisten, kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta, nostaa alan profiilia ja näkyvyyttä julkisuudessa sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäsenenään yli 500 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa. Lisätietoja: www.ohjelmistoyrittajat.fi.