Ohjelmistojen tietoturvasta suomalaisyrityksille kilpailuvaltti

- Ohjelmistoyrittäjien tietoturvasertifiointi luo alalle yhdenmukaisen laatuleiman

Ohjelmistoyrittäjät ry on julkistanut uuden tietoturvasertifiointimallinsa, joka tarjoaa ohjelmistoyrityksille järkevän tavan osoittaa tietoturvansa olevan kunnossa. Korkeatasoinen tietoturva voi tarjota suomalaisyrityksille tehokkaan kilpailuvaltin kansainvälistymisessä. Tietoturvan vakuuttava osoittaminen on ongelma etenkin pienemmille yrityksille. Isot  kansainväliset standardit ovat tyypillisesti raskaita, hitaita ja kalliita eli käytännössä mahdottomia pienemmille yrityksille hankkia.

Ohjelmistoyrittäjien sertifiointi on tarjolla erikseen sekä tuotteelle että ohjelmistokehityksen toimintatavoille. Yhdenmukainen ja standardoitu sertifiointimalli keskittyy ohjelmistojen turvallisuuteen ja se sisältää kolme eri vaativuustasoa. Pilotoinnissa ovat olleet mukana ohjelmistoyritykset Path4More, Loyalistic, ArcTehnology, Applixure ja Isolta. Auditoinnit ja sertifioinnit toteuttaa tietoturvayritys Second Nature Security.

"Tietoturva on tällä hetkellä IT-alan megatrendi ja sen on ohjelmistoyrityksissä yksinkertaisesti pakko olla kunnossa. Suomalaisilla osaaminen ja tietoisuus on huippuluokkaa, mutta se pitää myös osata kertoa selkeästi markkinoille ja asiakkaille. On tärkeää, että ala pitää sitä itse huolen", Suomen tietoturvaklusterin FISCin toiminnanjohtaja Juha Remes kertoo. FISCin jäsenyrityksistä löytyy laajasti osaamista kaikessa tietoturvaan liittyvässä asioissa.

"Suomen maine tietoturvaosaamisessa on maailmalla kova ja suomalaisten ohjelmistoyritysten kannattaa ehdottomasti hyödyntää sitä. Koko ohjelmistoalan yhteinen ja standardoitu sertifiointimalli helpottaa kasvua hakevia yrityksiä rakentamaan uskottavuutta kansainvälisillä markkinoilla", johtaja Jukka Viitasaari Teknologiateollisuudesta kertoo.

"Ehdottomasti haluamme vahvistaa mielikuvaa, että suomalainen tietoturva on yhtä luotettava kuin saksalainen auto tai sveitsiläinen kello. Suomalaiselle ohjelmistoyritykselle helppo ja yhdenmukainen tapa osoittaa tietoturvansa on todella kova juttu, jota jäsenemme ovat kaivanneet. Meille tärkeää oli myös luoda malli, joka sopii sekä erikokoisille yrityksille että erityyppisille tuotteille", Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha sanoo.

Tarkempi kuvaus sertifikaatin vaatimuksista ja mallista löytyy osoitteesta www.tietoturvasertifikaatti.fi.

Juha Remes, toiminnanjohtaja, Suomen tietoturvaklusteri FISC

juha.remes@flashtec.fi tai +358 40 483 5550

Jukka Viitasaari, johtaja, Teknologiateollisuus

jukka.viitasaari@teknologiateollisuus.fi tai +358 40 823 5507