Ohjelmistoyrittäjien syke kertoo nousukunnosta ja kasvavista henkilöstömääristä

- Julkisiin tarjouskilpailuihin ei päästä edes lähtöviivalle

Ohjelmistoyrittäjät ry:n jäsenille tehdyn kyselyn mukaan pienten ja keskisuurten ohjelmistoalan yritysten tunnelmat ovat positiiviset. Vastanneista yrityksistä 50 % aikoi palkata uusia työntekijöitä ja 72 % vastanneista odotti liikevaihtonsa kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tämä vahvistaa näkemystä, että Suomessa työpaikkoja kasvaa ohjelmistoalalle tällä hetkellä ennen kaikkea pk-yrityksissä.

Sykemittariksi kutsuttu kysely toteutettiin tammikuun 2013 aikana ja siihen vastasi yli sata jäsenyritystä.

Alan kilpailukyvyn kannalta huolestuttavampi tulos oli, että pienet ja keskikokoiset ohjelmistoyritykset karsastavat julkisia tarjouspyyntöjä. Vastanneista vain 43 % kertoi osallistuvansa julkisiin tarjouskilpailuihin, ja ainoastaan 11 % kertoi, ettei osallistu vielä, mutta suunnittelee osallistuvansa tulevaisuudessa.

"Tämä kertoo julkisten IT-hankintojen karikoista. Kilpailutetut hankkeet paisutetaan niin valtaviksi, että ainoastaan muutaman suuren toimijan on mahdollista osallistua niihin. Ei suomalaisyrityksiä pidä perusteettomasti suosia, mutta on hölmöä sulkea ne pois kilpailusta jo lähtöviivalla. Myös vientimarkkinoilla suomalaisen ICT-sektorin uskottavuus murenee, jos meillä ei ole osoittaa referenssejä julkisen sektorin hankkeista", Ohjelmistoyrittäjien hallituksen jäsen ja Arc Technology Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Koivu kertoo.

Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ja ohjelmistoyritys Movila Oy:n toimitusjohtaja Markus Kalliola esittivät jo syksyllä, että julkisen sektorin suurten it-hankkeiden pilkkominen osiin lisäisi kilpailua ja laajentaisi alan osaamista.

"Kilpailukyvyn kannalta tämä on turhauttava tilanne, sillä tässä hukataan kaikki se kasvuyritysten innovatiivinen tekemisen meininki. Pienemmät yritykset ovat usein erikoistuneita ja heiltä löytyvät monella erityisalalla ne parhaat kyvyt. Pk-yrityksillä on myös mahdollisuus jalostaa erityisosaamisensa tuotteiksi, jotka sitten hyödyttävät koko taloutta", Rasmus Roiha sanoo.

Ohjelmistoyrittäjät ry, hallituksen jäsen Kimmo Koivu, puh. 040 9000 070

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, puh. 040 0180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry, viestintä Benita Helistö, puh. 040 526 1816

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton innovatiivisten, ammattitaitoisten, kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta, nostaa alan profiilia ja näkyvyyttä julkisuudessa sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäsenenään yli 500 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa. Lisätietoja: www.ohjelmistoyrittajat.fi.