Yhteiskuntafoorumi: julkisten hankintojen menettelyuudistus vauhdittaisi kasvua

-        Huipputason keskustelijoiden kevättalkoissa raivattiin Suomen tulevaisuuden kasvun esteitä

Lehdistötiedote 23.4.2013

Ohjelmistoalalla on kaikki mahdollisuudet parantaa työllisyyttä ja kilpailukykyä Suomessa ja näyttää tietä rakennemuutoksessa. Tästä on osoituksena huikaisevaan menestykseen noussut peliala, jonka toimintaedellytyksiä on parannettu useita vuosia ja pidetty huolta alan varhaisen vaiheen rahoituksesta. Suomen pukkaaminen uudelle kasvun kiertoradalle on pedattu raporteilla ja mietinnöillä, joista saadaan jo kelpo työntövoimaa. Ohjelmistoalan Yhteiskuntafoorumi kokosi huhtikuun alussa Suomen ykkösvaikuttajat Helsingin Wanhaan Satamaan muuttamaan sanat teoiksi.

Kasvufoorumin yhteydessä järjestettyyn kutsutilaisuuteen kokoontui keskustelemaan edustava otos kansanedustajia, elinkeinoelämän päättäjiä, kasvuyrittäjiä, heitä tukevan innovaatiojärjestelmän edustajia sekä eri alueiden asiantuntijoita. Muiden muassa kansanedustajat Lasse Männistö ja Mikael Jungner, Tieken tutkimus- ja kehittämisjohtaja Jyrki J.J. Kasvi, Työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Petri Peltonen, ICT 2015 -työryhmän vetäjä Pekka Ala-Pietilä ja startup-evankelista Sami Kuusela osallistuivat ongelmanratkaisuun.

”Kasvuntarve on akuutti. Viesti on selkeä: valtiojohto on valmis toimenpiteisiin, kunhan keinot saadaan selville. Halusimme kartoittaa luottamuksellisen keskustelun kautta vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia ja kyseenalaistaa nykyisiä toimintamalleja. Tässä onnistuttiin hyvin”, Yhteiskuntafoorumin keskustelua vetänyt Olli-Pekka Mutanen Aalto-yliopistosta kiittelee.

Keskustelussa nousi esille erityisesti julkisten hankintojen merkitys kasvuyrityksille. Julkisten hankintojen nykyistä parempi kohdentaminen pienille yrityksille voisi luoda niille nopeasti reagoivat ensimarkkinat. Kotimaiset ensimarkkinat toimisivat niille myös referensseinä, jotka tuovat uskottavuutta kansainvälisillä markkinoilla. Toistaiseksi ongelmana ovat olleet hankintakriteerit, jotka käytännössä rajaavat kasvuyritykset ulos kilpailutuksista.

”Yhteiskunta tukee kasvuyrityksiä rahallisesti, joten pitäisihän niillä rahoilla kehitettyjä palveluja myös hyödyntää. Esimerkiksi Yhdysvalloissa pienikokoiset valtion hankinnat on varattu vain pienille kasvuyrityksille. Ensimmäinen toimenpide meilläkin on parantaa pienten yritysten mahdollisuuksia ottaa osaa julkisten hankintojen kilpailutuksiin”, toteaa tilaisuudessa aiheesta alustanut Maailmanpankin asiantuntija Risto Kalske.

Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi ottamalla suunnittelukilpailuiden toteutuksesta mallia hankintoihin ja nopeuttamalla tarjousprosesseja. Voitaisiin myös ottaa käyttöön ratkaisumallien evaluointikierros tarjouspyyntöjen esivaiheeksi ja kohtuullistaa referenssivaatimuksia. Myös alihankinnan lisääminen suuriin hankintoihin lisäisi kasvuyritysten mahdollisuuksia osallistua.

Julkisten hankintojen uudelleenmuotoilun lisäksi foorumi käsitteli kasvuyrittäjyyden arvostusta ja asemaa Suomessa, kasvuyritysten rahoituksen tilannetta ja meneillään olevaa rakennemuutosta.

Yhteiskuntafoorumi on Ohjelmistoyrittäjien järjestämän Kasvufoorumin yhteydessä pidetty keskustelufoorumi Suomen tulevaisuuden kannalta keskeisistä kysymyksistä. Kasvufoorumi on Ohjelmistoyrittäjien, Tekesin, Teknologiateollisuuden, Tietotekniikan liiton ja Microsoftin kansallinen hanke suomalaisen ohjelmistoteollisuuden kasvun edistämiseksi ja kansainvälistymisen tukemiseksi. Yhteiskuntafoorumiin kasvun esteitä kokoontui raivaamaan yli 40 vaikuttajaa.

Lisätietoa:

Olli-Pekka Mutanen, Kasvufoorumi, +358 400 444609, olli-pekka.mutanen@iki.fi
Risto Kalske, Maailmanpankin asiantuntija, +358 50 3684054, risto.kalske@welho.com
Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, +358 400 180434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton innovatiivisten, ammattitaitoisten, kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys kannustaa ohjelmistoalan yrittäjyyteen, edistää alan tutkimusta ja koulutusta, nostaa alan profiilia ja näkyvyyttä julkisuudessa sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäsenenään yli 500 alan keskeisintä johtajaa ja vaikuttajaa. Lisätietoja: www.ohjelmistoyrittajat.fi.

Kasvufoorumi 2013 on mittava kansallinen hanke suomalaisen ohjelmistoteollisuuden kasvun edistämiseksi ja kansainvälistymisen tukemiseksi. www.kasvufoorumi.fi