Aurinkolämpöä voi hyödyntää myös saneerattavissa taloissa

Aurinkokeräinten asentaminen onnistuu mainiosti myös perusparannettaviin öljylämmitysrakennuksiin. Saneerattavissa kohteissa asioita pitää kuitenkin tarkastella tapauskohtaisesti, ja hyvä suunnittelu on kaiken perusta.

-Nyrkkisääntönä aurinkolämmön käyttöön ottoa harkitsevalle tulisi muistuttaa, että katon pinta-alasta vähintään 10-12 neliömetriä tulisi olla auringon paisteessa, joko suoraan etelään tai ainakin iltapäiväauringon puolelle, toimitusjohtaja Risto Pääjärvi Senewa Oy:stä sanoo. -Puustoa ei myöskään saisi olla lämpökeräimiä varjostamassa.

Keräimet tulisi sijoittaa lähelle harjakorkeutta. Mitä ylempänä keräimet ovat, sitä vähemmän niitä yleensä mikään varjostaa. Ylempänä harjakorkeudessa ei myöskään ole läpivientejä, jolloin aurinkolämpöpiiri on helpommin putkitettavissa. Toisaalta keräinten sijoittaminen lähelle harjakorkeutta on myös puhtaasti arkkitehtoninen ja visuaalinen asia.

Lähtökohtana vesikiertoinen öljylämmitysjärjestelmä

Peruskorjattavissa taloissa on huomattava, että aurinkolämpöä täytyy voida lämpimän käyttöveden tuotannon ohella hyödyntää myös varsinaiseen lämmitykseen ja ympärivuotiseen mukavuuslattialämmitykseen. Näin saadaan saneerattavassakin rakennuksessa investoinnille riittävä hyöty.

Mikäli rakennus täyttää yllä olevat kriteerit ja keräimille löytyy paikka vesikatolta, tarkistetaan seuraavaksi tekninen tila ja määritellään, edellyttääkö se jonkinlaisia toimenpiteitä ennen järjestelmän valintaa. Teknisestä tilasta paljolti riippuu, millaisen aurinkolämpövaraajan hankkiminen on järkevää ja mihin se kannattaa sijoittaa.

Teknisen tilan tarkastuksen yhteydessä on hyvä varmistaa, että öljykattila, öljysäiliö ja öljypoltin ovat kunnossa. Olemassa olevan lämmönjakojärjestelmän tarkistaminen - onko patterilämmitys tai vesikiertoinen lattialämmitys tai näiden yhdistelmä kunnossa - on seuraava toimenpide. Sekin puolestaan määrittää, millainen aurinkolämpöjärjestelmä rakennukseen kannattaa asentaa.

Aurinkolämpöjärjestelmä ei juuri huoltoa kaipaa

Aurinkolämpöjärjestelmä on helppohoitoinen, eikä juuri huoltoa kaipaa. Siirtonesteiden pakkasenkestävyys ja siirtonesteen paine on syytä tarkistaa, mutta siirtonesteen vaihto on tarpeen vasta noin kymmenen vuoden kuluttua järjestelmän asennuksesta.

-Aurinko-öljyjärjestelmän laitteita, latauspumppua ja säätölaitteita, on hyvä tarkistaa juuri nyt, kun aurinkokausi ei ole vielä alkanut, tekninen asiamies Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta sanoo.

Otronen suosittelee järjestelmän käyttäjille eri vuodenaikojen kokemusten kirjaamista. On tärkeää saada järjestelmän esisäätöarvot ja säätölaitteiden valitut toiminta-arvot kohdalleen. Siihen pääsee ainoastaan kokemuksista oppimalla.

Kokemuksesta voi myös päätellä, olisiko aurinkolämmön osuutta rakennuksessa lisättävä esimerkiksi lämpimän käyttöveden valmistuksessa, lämmityksessä tai mukavuuslattialämmityksessä.

Risto Pääjärvi on samaa mieltä: kun aurinko ei paista, on hyvä aika myös öljykattilan vuosittaiseen puhdistuttamiseen. Huollon ja kunnossapidon ammattilaiset ovat työllistetyimpiä keväällä ja kesällä. Yhteyttä kannattaa ottaa nyt ajoissa.

Lisätietoja: Öljyalan Palvelukeskus, tekninen asiamies Eero Otronen, puh. 040 861 8481;
Senewa, toimitusjohtaja Risto Pääjärvi, puh. 0500 226 745.