Dieselöljyn myynti kasvoi ja bensiinin myynti laski viime vuonna

Dieselöljyn myynti jatkoi viime vuonna kasvuaan. Bensiinin myynti puolestaan väheni selvästi edellisvuodesta, ilmenee Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton tilastoista. Kaikkien öljytuotteiden yhteenlaskettu myynti kotimaahan pysyi suunnilleen ennallaan.

-Tilanteeseen on vaikuttanut autoverouudistus, joka suosii dieselautoja ja vähäkulutuksisia bensiiniautoja. Autokanta on uudistunut aiempaa nopeammin, ja bensiinikäyttöisten henkilöautojen ominaiskulutus on pienentynyt, kun vanhoja, eniten kuluttavia autoja on poistunut liikenteestä, toteaa keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen.

Dieselkäyttöisten henkilöautojen määrän kasvu lisäsi dieselöljyn myyntiä, mutta myynnin kasvu oli kuitenkin maltillista, koska teollisuustuotannon hidastuminen vähensi kuljetuksia. -Liikennepolttoaineiden myynnin kehitykseen vaikuttivat osaltaan myös viime kesän autoilukauteen osuneet tavallista korkeammat hinnat, arvioi Nupponen.

Tilaston mukaan dieselöljyä myytiin viime vuonna vajaat 2 700 miljoonaa litraa. Tämä on kaksi prosenttia enemmän kuin vuonna 2007. Moottoribensiiniä myytiin viime vuonna 2 350 miljoonaa litraa, mikä on lähes viisi ja puoli prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Kevyen polttoöljyn kotimaan myynti oli viime vuonna runsaat 2 200 miljoonaa litraa. Kulutus väheni vajaan prosentin edellisvuodesta. Vajaa puolet kevyestä polttoöljystä käytetään rakennusten lämmitykseen ja loput maa- ja metsätalouden koneissa ja laitteissa, rakennustoiminnassa ja teollisuudessa. Säätila vaikuttaa merkittävästi lämmityskäyttöön menevän kevyen polttoöljyn kulutukseen, ja viime vuosi oli edellistä lämpimämpi.

Raskaan polttoöljyn kotimaan myynti väheni runsaalla 16 prosentilla ja oli vajaat 850 000 tonnia.
Lentopetrolin yhteenlaskettu myynti koti- ja ulkomaanliikenteeseen kasvoi vajaalla seitsemällä prosentilla noin 880 miljoonaan litraan. Lentopetrolin myynnistä kotimaan liikenteen osuus on viidennes.

Kaikkien öljytuotteiden yhteenlaskettu myynti kotimaahan oli viime vuonna noin yhdeksän miljoonaa tonnia, mikä on runsaan prosentin edellisvuotta vähemmän. Lukuun lasketaan energiatuotteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet.

Tiedotteen liite: Markkinaosuudet öljytuotteiden myynnissä vuonna 2008. Edellisen vuoden tilasto löytyy verkkosivuilta www.oil-gas.fi kohdasta Tilastoja.

Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, puh. 040 503 9466; tilastosuunnittelija Jyrki Pohjolainen, puh. 040 582 7220