Dieselöljyn myynti kasvoi viime vuonna, bensiinin myynti väheni

Dieselöljyn myynti kasvoi viime vuonna selvästi verrattuna edelliseen vuoteen, kerrotaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Bensiinin myynti puolestaan väheni viime vuonna hieman edellisvuodesta.

Dieselöljyn myynti on ollut kasvussa pitkään. Talouden kasvu ja lisääntyneet maantiekuljetukset ovat olleet dieselöljyn kulutuksen kasvun veturina, mutta näiden merkitys kasvulle on vähenemässä tehostuvan logistiikan takia. Merkittävä osa dieselöljyn myynnin kasvusta johtuu dieselöljyn käytön lisääntymisestä henkilöautoliikenteessä.

Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton tilaston mukaan dieselöljyä myytiin viime vuonna 2 459 miljoonaa litraa. Tämä on 3,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2005, jolloin metsäteollisuuden seisokit vähensivät dieselöljyn myyntiä.

Bensiinin myynti väheni nyt toisena vuotena peräkkäin. Kuluvan vuosikymmen alkupuolella bensiinin myynnissä oli nouseva suunta, joka nyt näyttää olevan taittumassa. Autojen tekninen kehitys on vähentänyt bensiinin kulutusta ja etenkin isojen henkilöautojen ostajat valitsevat yhä useammin dieselauton. Lisäksi bensiinin hintataso oli viime vuonna poikkeuksellisen korkealla, mikä myös jossain määrin hillitsi bensiinin kysyntää, todetaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta.

Tilaston mukaan moottoribensiiniä myytiin viime vuonna 2 483 miljoonaa litraa, mikä on 0,7 prosenttia edellistä vuotta vähemmän.

Kevyen polttoöljyn myynti väheni viime vuonna runsaalla seitsemällä prosentilla verrattuna edellisvuoteen. Lähes puolet kevyestä polttoöljystä käytetään lämmitykseen. Myyntiin vaikuttaakin ratkaisevasti sää, ja viime vuosi oli edellistä vuotta lämpimämpi.

Kevyen polttoöljyn myynti maatalouteen jäi myös edellisvuotta vähäisemmäksi. Huono sato ja kuiva kesä vähensivät energiantarvetta viljan kuivauksessa. Myös poikkeuksellisen korkea kevyen polttoöljyn hinta etenkin syyskaudella hillitsi kysyntää. Kevyen polttoöljyn kotimaan myynti oli 2 266 miljoonaa litraa.

Raskaan polttoöljyn kotimaan myynti kasvoi runsaalla kolmella prosentilla ja oli 1 071 tuhatta tonnia. Raskaan polttoöljyn myyntiin vaikutti korkea sähkön hinta, jonka takia raskasta polttoöljyä käytettiin sähköntuotannossa tavallista enemmän.

Lentopetrolin yhteenlaskettu myynti kasvoi kahdeksalla prosentilla 744 miljoonaan litraan. Lentopetrolin myynnistä kotimaan liikenteen osuus on neljännes. Lentopetrolin myynti kasvoi ulkomaan liikenteessä voimakkaasti, mutta väheni kotimaan liikenteessä.

Öljytuotteiden yhteenlaskettu myynti kotimaahan oli viime vuonna noin yhdeksän miljoonaa tonnia, mikä on puolitoista prosenttia edellisvuotta vähemmän. Lukuun lasketaan energiatuotteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet.

Tiedotteen liite: Markkinaosuudet öljytuotteiden myynnissä vuonna 2006

Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, puh. (09) 6226 150