Huoltoasemien rengaspainetempaus käynnistyy perjantaina

Huoltoasemilla tempaistaan 11. kesäkuuta alkaen viikon ajan oikeiden rengaspaineiden puolesta osana öljyalan energiatehokkuustoimintaa. Tempauksella muistutetaan oikeiden rengaspaineiden tärkeydestä. Liian pienet rengaspaineet lisäävät polttoaineenkulutusta ja heikentävät liikenneturvallisuutta. Paineet olisi hyvä tarkistaa ainakin kerran kuukaudessa.

Viime vuoden kesäkuussa rengaspainetempaus toteutettiin koeluontoisesti 30 paikkakunnalla. Nyt tempaus näkyy ennakkotietojen mukaan tavalla tai toisella ainakin noin kolmella sadalla huoltoasemalla eri puolilla maata yhtenä tai useampana päivänä viikon aikana, kerrotaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta.

Eri huoltoasemaketjut ja huoltoasemat järjestävät viikon kuluessa erilaisia tempaukseen liittyviä tapahtumia. Ne voivat keskittyä yhteen päivään tai jatkua useamman päivän tempausviikolla 11.-18. kesäkuuta. Lisätietoja tapahtumista löytyy huoltoasemaketjujen ja huoltoasemien verkkosivuilta.

Tempaustapahtumissa autoilijoiden saataville tulee tietoa sopivien rengaspaineiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle ja polttoaineenkulutukseen sekä taloudellisesta ajotavasta. Heille voidaan myös tarjota apua rengaspaineiden tarkistamisessa.

Liian pienet rengaspaineet kasvattavat renkaiden vierintävastusta, jolloin renkaiden kuluminen sekä polttoaineenkulutus lisääntyvät ja liikenneturvallisuus huonontuu. Polttoainetta kuluu enemmän jo silloin, jos rengaspaine on puoli baria suositusta pienempi.

Käytännössä renkaissa kannattaa energiatehokkuutta edistävän Motiva Oy:n mukaan pitää aina ohjekirjassa mainittu suurimman kuorman paine, ellei paineita halua säätää joka kerta kuorman muuttuessa. Vaikka kevyellä kuormalla mukavuus voi hieman kärsiä, polttoainetta säästyy ilman, että turvallisuus heikkenee tai renkaiden ikä lyhenee.

Öljyalan energiatehokkuussopimus Höylä III:ssa ovat mukana liikennepolttonesteiden jakelijoista Neste Oil, Shell, SOK:n ABC-ketju, St1, Teboil ja SEO.

Liite: Huoltoasemien rengaspainetempauksen merkki

Lisätietoja rengaspainetempauksesta: ensisijaisesti huoltoasemayhtiöiden viestinnästä ja verkkosivuilta; Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, tiedotus/Mervi Tepponen, mervi.tepponen@oil.fi, puh. 040 562 1060

Lisätietoja rengaspaineista yleisesti: mm. Motiva Oy, Vesa Peltola, asiantuntija, vesa.peltola@motiva.fi, puh. 040 568 7145

Kuvia rengaspaineiden mittauksesta käytettävissä: www.oil-gas.fi kohta Tiedotteet, Kuvagalleria

Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto ry on öljy- ja kaasualan yritysten etu- ja yhteistyöjärjestö. Keskusliiton päämääränä on edistää nestemäisten ja kaasumaisten polttoaineiden vastuullista käyttöä ja osallistua kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen sekä rakentaa puitteet öljy- ja kaasualan kannattavalle toiminnalle. Keskusliiton omistama Öljyalan Palvelukeskus Oy vastaa öljyalan energiatehokkuussopimus Höylä III:n toimeenpanosta sekä toteuttaa tutkimus- ja kehityshankkeita. Verkkosivut www.oil-gas.fi.