Ohjekirja huoltoasemien autonpesutoiminnasta uusittu

Öljyalan Keskusliitto on uusinut ohjekirjan huoltoasemien autonpesutoiminnasta uudistuneiden säännösten mukaiseksi.

Ajoneuvojen pesutoiminnan ohjekirja on suunnattu avuksi huoltoasemien lisäksi muun muassa pesuaineiden valmistajille ja myyjille sekä eri alojen viranomaisille, jotka tekevät huoltoasemilla ja vastaavissa paikoissa autonpesutoimintaan liittyvää valvontaa.

Ohjekirjaan on koottu ajoneuvojen pesutoiminnassa syntyvien jätevesien hallintaan tarvittavaa tietoa muun muassa käytettävistä pesulaitteista, pesukemikaaleista ja niiden hyväksymismenettelystä sekä jätevesien käsittelystä.

-Öljyalan Keskusliitto on ylläpitänyt huoltoasemien jätevesiohjelmaa ohjeiston muodossa jo 1970-luvulta lähtien. Päätarkoituksena on aina ollut varmistaa, etteivät huoltoasemien autonpesun jätevedet aiheuta häiriöitä vesilaitosten biologisilla jätevedenpuhdistamoilla, kertoo erityisasiantuntija Virpi Nummisalo. Jätevesiohjelman olennainen osa on pesuaineyhdistelmien testaus- ja hyväksymisjärjestelmä.

-Ohjekirjan merkittävä päivittäminen oli tarpeen pesukemikaalien ja puhdistusteknologioiden kehityttyä. Lisäksi lainsäädäntö on muuttunut. Esimerkiksi uusi EU:n asetus kemikaalien luokituksesta, merkinnöistä ja pakkaamisesta vaikuttaa pesukemikaalien luokitukseen ja merkintöihin, kertoo Nummisalo.

Päivitetty ohjekirja julkaistiin alan ammattilaisten Huoltoasemapäivillä Hämeenlinnassa 28.-29. syyskuuta. Tilaisuus kokosi noin 150 asiantuntijaa ja alan toimintaan liittyvää viranomaista.

Seminaarissa käsiteltiin laajasti huoltoasemien rakentamiseen liittyviä kysymyksiä, lainsäädäntöä, ympäristönsuojelu- ja turvallisuusasioita sekä maksuautomaation ajankohtaisia aiheita.

Lisätietoja: ohjekirja, erityisasiantuntija Virpi Nummisalo, puh. 040 516 5874; Huoltoasemapäivät, varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, puh. 040 503 9465; tiedotuspäällikkö Mervi Tepponen, puh. 040 562 1060; sähköpostit: etunimi.sukunimi(at)oil.fi

Öljyalan Keskusliitto ry on öljyalan yritysten etu- ja yhteistyöjärjestö. Keskusliiton päämääränä on edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä ja osallistua kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen sekä rakentaa puitteet öljyalan kannattavalle toiminnalle. Keskusliiton omistama Öljyalan Palvelukeskus Oy vastaa öljyalan energiatehokkuussopimus Höylä III:n toimeenpanosta sekä toteuttaa tutkimus- ja kehityshankkeita. Verkkosivut www.oil.fi

Avainsanat: