Olethan tarkistanut E10-bensiinin soveltuvuuden ajoneuvoosi?

Lähes miljoona suomalaista on jo tarkistanut vuoden alusta markkinoille tulevan 95 E10 -bensiinin sopivuuden ajoneuvoonsa www.e10bensiini.fi -verkkosivuilta. Verkkosivujen lisäksi muun muassa jakeluyhtiöt ovat jakaneet tietoa perusbensiinin etanolipitoisuuden kasvattamisesta. Asia on ollut myös esillä lukuisissa lehtijutuissa sekä radio- ja televisio-ohjelmissa.

-Vielä on kuitenkin monia, jotka eivät tiedä autonsa tai muun ajoneuvonsa yhteensopivuutta 95 E10 -bensiinin kanssa. Nyt viimeistään on korkea aika tarkistaa asia ennen vuodenvaihdetta esimerkiksi edellä mainitulta verkkosivustolta tai tiedustella sitä kulkuneuvomerkin vähittäismyyjältä, kehottaa toimitusjohtaja Helena Vänskä Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta.

Suomessa yleisimmin käytetyn, 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuus kaksinkertaistuu ensi vuoden alussa osana liikenteen ympäristötoimia. Tällä hetkellä 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuus on enintään viisi tilavuusprosenttia ja ensi vuoden alusta alkaen enintään 10 tilavuusprosenttia.

Uusi 95 E10-bensiini soveltuu noin 72 prosenttiin bensiinikäyttöisistä autoista. Muille on saatavissa edelleen nykyistä 98-oktaanista bensiiniä.

Jos ei tiedä, soveltuuko 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävä uusi bensiini ajoneuvon moottoriin, kannattaa tankata suojalaatua 98 E5. Jatkossakin moottorin oktaanilukuvaatimus on aina ensisijainen: jos oktaanivaatimus on enemmän kuin 95, ei

95 E10 -bensiini sovellu käyttöön, vaan on käytettävä 98 E5 -bensiiniä.

Siirtyminen 95 E10 -bensiiniin ei tapahdu yhdellä kertaa samaan aikaan vuoden vaihtuessa, vaan huoltoasemien polttoainesäiliöt täytetään uudella bensiinillä sitä mukaa, kun ne tyhjenevät. Heti, kun jakelussa on uutta 95 E10 -bensiiniä, jakelumittarin merkintä on 95 E10.

-Suojalaatua eli 98 E5 -bensiiniä on määräysten mukaan oltava markkinoilla vähintään vuoteen 2013 asti, mutta sitä voidaan pitää markkinoilla myös tämän jälkeen, jos tarve vaatii. Käytännössä Suomen autokanta on niin iäkästä, että tällainen tarve on olemassa vielä vuosia, huomauttaa Vänskä.

-Paljon on kyselty myös uuden bensiinin hinnasta. Tulevia hintoja ei kuitenkaan pysty bensiinin etanolipitoisuuden noustessa ennakoimaan yhtään sen enempää kuin nykyisinkään. Hintoihin vaikuttavat lukuisat tekijät ja usein vielä eri aikoina eri tavoin, toteaa Vänskä.

Lisätietoja: www.e10bensiini.fi; Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Helena Vänskä, puh. 040 581 6786; tiedotuspäällikkö Mervi Tepponen, puh. 040 562 1060