ÖLJYLÄMMITYKSEN VÄHÄINEN SÄHKÖNTARVE AUTTAA KULUTUSHUIPUISTA SELVIÄMISESSÄ

Viime aikojen kovat pakkaset ovat nostaneet sähkönkulutuksen huippuunsa. Öljylämmitystalojen lämmitysjärjestelmien erittäin vähäinen sähkötehontarve auttaa osaltaan sähkön kulutushuipuista selviämisessä. -Suomessa on noin 260 000 öljyllä lämpiävää pientaloa. Näissä taloissa ei vähäisen sähkötehontarpeen ansiosta tarvitse palella, vaikka sähkön kanssa tulisi pakkasella ongelmia, toteaa toimitusjohtaja Jarmo Nupponen Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Öljylämmitysjärjestelmän vaatima sähkötehontarve on vain noin 0,2 kilowattia. Tämä on murto-osa sähkölämmityskiinteistöjen ja samoin esimerkiksi maalämpökiinteistöjen sähkötehontarpeesta. Suorasähkölämmityksessä tehontarve on noin 6,6 kilowattia ja maalämpöpumppujärjestelmässä noin 8,2 kilowattia. Tehontarpeet on laskettu 150 neliön talossa 20 asteen pakkasella. Öljylämmittäjällä on öljysäiliössään oma energiavarasto. Sähköä tarvitaan vain öljypolttimen ja kiertovesipumpun toiminnan varmistamiseen. Lisäksi öljylämmityksen voi halutessaan suojata aggregaatin avulla täysin sähkökatkoilta, joita tänäkin talvena on ollut tykkylumen katkottua sähkönjakelua. Pieni aggregaatti riittää varmistamaan talon lämmityksen ja lämpimän käyttöveden tuotannon ja kylmälaitteiden toiminnan, tarvittaessa myös tietokoneiden toiminnan. Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, puh. (09) 6226 150, GSM 040 503 9466 ja Öljyalan Palvelukeskus Oy, markkinointipäällikkö Eero Kourula, puh. (09) 6226 1517, GSM 040 584 1917