Öljylämmityksen vanha mielikuva istuu tiukassa

Useimpien omakotirakentajien mielikuva öljylämmityksestä lämmitysmuotona on vielä vanhanaikainen. Lämmitysmuotoa pidetään niin tuttuna, että siitä ei aktiivisesti haeta ajankohtaista tietoa niin kuin muista lämmitysmuodoista. Tämä käy esiin vuosittaisesta Omakotirakentaja-tutkimuksesta. Omakotirakentajien sekä -korjaajien mielikuva öljylämmityksestä vastaa edelleen pitkälti kahdenkymmenen vuoden takaista todellisuutta. Rakennustutkimus RTS haastatteli 80 omakotirakentajaa, joista puolet oli valinnut öljylämmityksen ja puolet harkinnut sitä, mutta valinnut toisen lämmitysmuodon. - Öljylämmityksen kohdalla on merkillepantavaa, että aikaisempien kokemusten osuus on suuri sekä öljyn valinneilla että sitä harkinneilla. Sitä pidetään niin tuttuna lämmitysmuotona, ettei uutta tietoa haeta tai edes vastaanoteta huolimatta päätöksenteon ajankohtaisuudesta, Rakennustutkimuksen toimitusjohtaja Aarne Jussila analysoi. Markkinointipäällikkö Eero Kourula Öljyalan Palvelukeskuksesta toteaa, että vanhanaikaisesta mielikuvasta huolimatta öljylämmityslaitteet ovat nyt huipputeknologiaa. Järjestelmien hyötysuhde on kehitetty hyvin pitkälle, säätöautomatiikka valvoo lämpötilaa ja öljynkulutus uudisrakennuksissa nykyaikaisella järjestelmällä on vain noin puolet vanhanaikaisen järjestelmän kulutuksesta. Lisäksi yhä useampiin öljylämmitysjärjestelmiin kytketään aurinkoenergia, joka edustaa nykytekniikkaa parhaimmillaan. Tutkimuksesta käy ilmi, että sekä öljylämmityksen valinneista että sitä harkinneista noin puolet oli tutustunut aurinko-öljylämmitykseen. Toisilla tutustuminen oli tapahtunut lämmitystavan valinnan kannalta liian myöhäisessä vaiheessa, sillä lähes kymmenen prosenttia öljylämmitystä harkinneista oli sitä mieltä, että tieto aurinko-öljylämmityksestä olisi saattanut vaikuttaa heidän lämmitystapapäätökseensä. Päästöt puhuttavat Kourulan mukaan mielikuva öljylämmityksestä ympäristölle haitallisena lämmitysmuotona istuu tiukassa. Kuitenkin öljylämmityksen päästöt ovat pienemmät kuin monen muun lämmitysmuodon, sillä öljylämmityksen polttoaineet on kehitetty vähärikkisiksi ja palavat tehokkaasti. - Öljylämmityksen hiilidioksidipäästöt ovat samaa luokkaa kuin keskimääräiset kaukolämmityksen päästöt ja vain jonkin verran suuremmat kuin keskimääräisen sähkölämmityksen. Lämmityskaudella hiililauhteella tuotetun sähkön hiilidioksidipäästöt ovat selvästi suuremmat öljylämmitykseen verrattuna. Maakaasulla tuotetun kaukolämmön hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin öljyllä. Lisätietoja: Rakennustutkimus RTS, toimitusjohtaja Aarne Jussila, puh. 040 900 5601 Öljyalan Palvelukeskus, markkinointipäällikkö Eero Kourula, puh. (09) 6226 1517