Öljylämmityksen voi suojata sähkökatkoilta

Talvimyrskyt saattavat jättää kotitalouksia ilman sähköjä pahimmillaan jopa päiväkausiksi. Öljylämmitystalon voi kuitenkin suojata sähkökatkoilta, jolloin talo pysyy lämpimänä ja lämmintä vettä riittää, vaikka ulkona olisi paukkupakkanen ja sähkökatkos kestäisi pitkäänkin, todetaan Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Öljylämmitysjärjestelmä tarvitsee vain noin 200 watin sähkötehon. Varavirtalähteenä toimii aggregaatti tai akusto, jollaisia on tarjolla öljylämmitysjärjestelmiin liittyviä varusteita tarjoavilla yrityksillä ja yleisesti rautakaupoissa.

Varatoimilla pystytään varmistamaan talon lämmityksen ja lämpimän käyttöveden tuotanto sekä valaistus ja tarvittaessa myös esimerkiksi pakastimen sekä television ja tietokoneen toiminta.

Öljylämmittäjällä on öljysäiliössään oma energiavarasto, ja sähköä tarvitaan vain öljypolttimien ja kiertovesipumpun toiminnan varmistamiseen. Öljylämmityksen vaatima sähköteho onkin sähkölämmitteisistä kiinteistöistä ja maalämpökiinteistöistä poiketen hyvin vähäinen.

Lisätietoja: Öljyalan Palvelukeskus, tekninen asiamies Eero Otronen, puh. 040 861 8481, eero.otronen@oil.fi ja markkinointipäällikkö Eero Kourula, puh. 040 584 1917, eero.kourula@oil.fi