Polttoaineverotus kiristyy ja nostaa bensiinin ja dieselpolttoaineen hintoja vuodenvaihteessa

Polttoaineverotuksen kiristyminen ensi vuoden alussa korottaa bensiinin ja dieselpolttoaineen hintoja. Dieselöljyn osalta tulee lisäksi voimaan jo aiemmin päätetty veronkiristys, joten kokonaisuudessaan veronkorotus on merkittävä. Sitä lieventää kuitenkin dieselautoista maksettavan käyttövoimaveron eli ns. dieselveron alennus.

Eduskunnan ensimmäisen käsittelyn läpäisseen lakimuutoksen mukaan polttoaineveron hiilidioksidiveroa korotetaan ensi vuoden alussa moottoribensiinin osalta 2,34 senttiä litralta ja dieselöljyn osalta 2,65 senttiä litralta. Dieselöljyn korotus tulee aiemmin päätetyn 7,9 sentin veronkorotuksen lisäksi. Liikennepolttonesteisiin sisältyvien biokomponenttien veronkorotus on pienempi.

-Arvonlisäveroineen muutos nostaa moottoribensiinin hintaa vajaat kolme senttiä, arvioi varatoimitusjohtaja Pekka Huttula Öljyalan Keskusliitosta. -Dieselpolttoaineen hintaan vietynä uusi 2,65 sentin veronkorotus ja aiemmin päätetty korotus merkitsevät yhteensä runsaan 12 sentin lisäystä litrahintaan.

Hallitusohjelmaan sisältyy nyt hyväksyttyä verojen korotusta vastaava korotus myös myöhemmin hallituskaudella, todennäköisesti vuonna 2014. Näillä korotuksilla liikennepolttonesteiden vuosittaista verokertymää kasvatetaan arvonlisävero mukaan laskettuna yli 300 miljoonalla eurolla nykyisin kerättävän yli 2,5 miljardin euron lisäksi.

-Olemme arvioineet, että bensiinikäyttöisellä autolla noin 17 000 kilometriä vuodessa ajavalle autoilijalle vuoden alun veronkorotukset merkitsevät keskimäärin vajaan 40 euron lisäkustannusta vuodessa, jos auton keskikulutus on kahdeksan litraa, kertoo Huttula.

-Dieselautolla ajavalle dieselöljyn veronkorotus merkitsee puolestaan vajaan 200 euron lisäkustannuksia vuodessa. Arvio on laskettu oletuksella, että auton keskikulutus on 6,5 litraa ja autolla ajetaan noin 25 000 kilometriä vuodessa. Erityisesti dieselautojen osalta kannattaa muistaa, että niiden vuosittaiset ajokilometrit vaihtelevat hyvin suuresti, mikä luonnollisesti vaikuttaa kustannuksiin, huomauttaa Huttula.

Dieselöljyn veronkorotusta kompensoi dieselautoista maksettavan käyttövoimaveron eli ns. dieselveron aiemmin päätetty alennus. Käyttövoimavero alenee 6,7 sentistä 5,5 senttiin auton jokaiselta alkavalta sadalta kilolta. Kuorma-autojen käyttövoimavero alenee 29 - 45 prosenttia. Kuluva vuosi on veronalennuksen siirtymäaikaa, jolloin veroliput sisältävät sekä vanhan että uuden veroperusteen mukaan laskettua veroa.

Öljytuotteiden valmisteverotuksen rakennetta muutettiin tämän vuoden alussa. Aikaisempi verotus koski suoraan asiakkaille myytyjä tuotenimikkeitä, mutta nyt verotetaan eri tavoin polttonesteiden eri komponentteja.

Nykyinen polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Vero määritellään sentteinä polttonestelitraa tai -kiloa kohti. Huoltoaseman pumpulta myytävässä bensiini- tai dieselpolttoainelitrassa on siten veroa sen mukaisesti, minkä verran se sisältää varsinaista moottoribensiiniä tai dieselöljyä ja minkä verran erilaisia biokomponentteja.

Lisätietoja: Öljyalan Keskusliitto, varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, puh. 040 503 9465, talouspäällikkö Anne Maskula, puh. 040 741 0198 (Käyttövoimaverosta lisätietoa mm. www.trafi.fi)

Öljyalan Keskusliitto ry on öljyalan yritysten etu- ja yhteistyöjärjestö. Keskusliiton päämääränä on edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä ja osallistua kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen sekä rakentaa puitteet öljyalan kannattavalle toiminnalle. Keskusliiton omistama Öljyalan Palvelukeskus Oy vastaa öljyalan energiatehokkuussopimus Höylä III:n toimeenpanosta sekä toteuttaa tutkimus- ja kehityshankkeita. Verkkosivut www.oil.fi

Avainsanat: