Raakaöljyn ja öljytuotteiden hinnat laskeneet selvästi

Raakaöljyn hinta on laskenut alimmilleen sitten vuoden 2004. Brent-raakaöljylaadun barrelihinta on liikkunut viime päivinä noin 40 dollarin tasolla. Hinta on 70 prosenttia alhaisempi kuin heinäkuun huippunoteeraukset, kerrotaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Myös öljytuotteiden kuluttajahinnat ovat olleet laskussa.

Suomessa bensiinin ja dieselöljyn sekä lämmitykseen käytettävän kevyen polttoöljyn kuluttajahinnat olivat joulukuun puolivälissä alhaisimmillaan tänä vuonna, ilmenee Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton kuluttajahintaseurannasta.

Hintaseurannan mukaan bensiini maksoi 15. joulukuuta noin 114,4 senttiä ja dieselöljy noin 101,1 senttiä litralta. Kevyen polttoöljyn hinta oli noin 55,1 senttiä litralta.

Bensiinin hinta on keskusliiton tilastojen mukaan ollut samantasoisissa lukemissa viimeksi kevättalvella 2005, dieselöljy kesällä 2007 ja kevyt polttoöljy alkuvuodesta 2007.

Maailmantalouden heikkeneminen on pienentänyt öljyn kulutusennusteita. Öljynviejämaiden järjestö Opec päättikin 17. joulukuuta ennätyksellisen suuresta öljyntuotantokiintiön leikkauksesta tammikuun alusta alkaen. Vaikka kiintiötä pienennettiin enemmän kuin markkinoilla odotettiin, öljyn hinta ei kääntynyt päätöksen jälkeen nousuun, vaan oli pikemminkin laskusuunnassa.

Opec päätti jo lokakuussa vähentää öljyntuotantoaan kahdella miljoonalla barrelilla päivässä. Nyt tehty 2,2 miljoonan barrelin lisävähennys on Opecin historian suurin yksittäinen kiintiön leikkaus. Mikäli Opec onnistuu tuotannonsupistuksissaan, leikkaus vähentäisi järjestön öljyntuotantoa yhteensä 4,2 miljoonaa barrelia eli 13 prosenttia syyskuun tasosta, jolloin tuotanto oli noin 32,1 miljoonaa barrelia päivässä.

Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, puh. 040 503 9466