”Säästä enemmän kuin polttoainetta”:Euroopan kattava kampanja huoltoasemilla kannustaa säästävään ajotapaan

Huoltoasemilla avattiin 27. toukokuuta Euroopan laajuisesti kampanja, jonka avulla autoilijoita kannustetaan tekemään pieniä muutoksia ajotapoihinsa ja säästämään näin polttoainetta, rahaa ja ympäristöä. Kampanjan takana ovat yhteistyössä Euroopan öljyteollisuuden järjestö Europia ja Euroopan komissio. Kampanja on saanut nimekseen ”Säästä enemmän kuin polttoainetta”.

Kampanjassa on mukana runsaat 40 öljy-yhtiötä ja noin 45 000 huoltoasemaa 29 maassa. Huoltoasemilla miljoonien kuluttajien saataville tulee opaslehtinen, jonka kymmenen käytännön vinkkiä auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta merkittävästi. Kampanjan verkkosivuilla www.savemorethanfuel.eu löytyy tietoa 24 kielellä, myös suomeksi.

Suomessa kampanjaan osallistuvat Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton huoltoasematoimintaa harjoittavat jäsenyhtiöt Neste, Shell, St1 ja Teboil. -Öljyala haluaa tiedotuskampanjan avulla tukea EU:n ja sen jäsenvaltioiden pyrkimyksiä energiatehokkuuden parantamiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, toteaa Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen.

-Öljy-yhtiöt kehittävät polttoaineita jatkuvasti entistä paremmiksi ympäristönäkökohtien kannalta, mutta myös ajotapojen pienilläkin muutoksilla voidaan saavuttaa merkittävää säästöä polttoaineen kulutuksessa ja sitä kautta lisätä energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä. Jokainen meistä voi tehdä oman osansa noudattamalla kampanjan vinkkejä, joiden avulla säästää sekä rahaa että ympäristöä, korostaa Nupponen.

Kampanjan opaslehtisen kymmenen vinkkiä säästävästä ajotavasta ovat sinänsä tuttuja ohjeita, mutta niiden noudattaminen usein helposti unohtuu. Vinkit liittyvät mm. auton huoltoon, ajotyyliin ja ennakoivaan ajoon sekä ylimääräisen painon välttämiseen.

Vinkit ovat: 1. Huollata autosi ja tarkista öljyn määrä säännöllisesti. 2. Tarkista rengaspaineet kuukausittain. 3. Poista ylimääräinen paino tavaratilasta tai takaistuimilta. 4. Sulje ikkunat erityisesti ajaessasi suurilla nopeuksilla ja poista tyhjät kattotelineet. 5. Käytä ilmastointia vain, kun se on välttämätöntä. 6. Lähde autolla liikkeelle pian moottorin käynnistämisen jälkeen ja sammuta moottori, kun auto on ollut paikoillaan yli minuutin ajan. 7. Aja kohtuullisella nopeudella ja aja ennen kaikkea tasaisesti. 8. Kiihdyttäessäsi vaihda vaihteita mahdollisimman aikaisin. 9. Yritä ennakoida liikennettä. 10. Harkitse yhteiskyytejä työ- ja vapaa-ajan matkoilla.

Kampanja avattiin samanaikaisesti eri puolilla Eurooppaa. Brysselissä Europian puheenjohtaja Panos E. Cavoulacos totesi, että öljyala on sitoutunut toimimaan ilmasto- ja energiahaasteiden ratkaisemiseksi ja halusi tarjota huoltamoverkostonsa energiansäästöviestin levittämiseen. Energiakomissaari Andris Piebalgs katsoi, että kampanja on merkittävässä osassa lisättäessä autoilijoiden tietoisuutta yksittäisen kuluttajan vaikutusmahdollisuuksista energiansäästön vauhdittamisessa. Liikenteen lisääntyessä energiatehokkuus ja vastuullinen ajotapa ovat entistäkin tärkeämpiä.

Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, puh. 040 503 9466; tiedotuspäällikkö Mervi Tepponen, puh. 040 562 1060; www.savemorethanfuel.eu (tietoa myös suomeksi); tämä tiedote on keskusliiton sivuilla www.oil-gas.fi