Suomessa kaksi tuhatta huoltoasemaa

Suomessa on tuoreen tilaston mukaan vajaat kaksi tuhatta erityyppistä huoltoasemaa. Viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana huoltoasemien kokonaislukumäärä on pysynyt melko samoissa lukemissa. Huoltamoiden kirjo on kuitenkin monipuolistunut ja automaattiasemien osuus kasvanut viimeisten parinkymmenen vuoden kuluessa, todetaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta.

Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton keräämien tietojen mukaan huoltoasemia oli viime vuoden lopussa kaikkiaan 1 975 eli 38 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kolmekymmentä vuotta sitten, vuonna 1978, huoltoasemia oli keskusliiton tilastossa 1 960.

Vuoden 2007 lopussa asemista 1 042 oli sellaisia huoltoasemia, joilla on henkilökuntaa. Vuotta aiemmin näitä asemia oli 1 070. Automaattiasemien määrä oli viime vuoden lopussa 933, kun määrä vuotta aiemmin oli 943.

Bensiinistä jatkuvasti suurempi osa tankataan automaattiasemilla. Viime vuonna automaattiasemien osuus bensiinikaupasta kasvoi parilla prosenttiyksiköllä ja oli noin 46 prosenttia. Miehitettyjen huoltoasemien osuus bensiinikaupasta oli 52 prosenttia. Niillä bensiinistä yli puolet eli 54 prosenttia myytiin itsepalveluna, 45 prosenttia automaateista ja yksi prosentti palveluperiaatteella. Pieni osa bensiinistä myydään veneasemilla ja huoltoasematilaston ulkopuolisissa pienissä myyntipisteissä, esimerkiksi kyläkauppojen yhteydessä.

Dieselöljystä myytiin viime vuonna 47 prosenttia raskaan kaluston jakelupisteistä, 34 prosenttia huoltoasemilta ja 16 prosenttia automaattiasemilta. Osa dieselöljystä myydään suoramyyntinä kuljetusliikkeille.

Huoltoasemista osa on öljy-yhtiöiden tai jakeluasemaketjujen omistamia tai hallitsemia ja osa kauppiaiden hallitsemia. Öljy-yhtiöiden ja jakeluasemaketjujen omistuksessa tai hallinnassa oli viime vuoden päättyessä 50 prosenttia huoltoasemista ja 73 prosenttia automaattiasemista.

Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto on kerännyt huoltoasematilastoon tiedot liikennepolttonesteitä myyvien jäsenyhtiöidensä Neste Markkinoinnin, Shellin, St1:n ja Teboilin verkostoista. St1:n osalta tiedot perustuvat osittain keskusliiton arvioon. Mukana luvuissa ovat lisäksi Suomalaisen Energiaosuuskunta SEO:n sekä S-ryhmän ABC-ketjun tiedot.

Erikseen tilastoidaan veneasemat, raskaan kaluston jakelupisteet ja muut jakelupisteet. Suomessa on lisäksi jonkin verran muita, Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton tilaston ulkopuolella olevia huoltoasemia ja polttonesteiden jakelupisteitä.

Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, toimitusjohtaja Jarmo Nupponen, puh. 040 503 9466; tilastosuunnittelija Jyrki Pohjolainen, puh. 040 582 7220

Verkkosivuilla www.oil-gas.fi kohdassa Tilastot, Tilastoja öljystä ja kaasusta on tilasto jakelupisteistä 31.12.2007 sekä tilasto markkinaosuuksista öljytuotteiden myynnissä vuonna 2007, joka on julkaistu 12.2.2008 samalla kuin tiedote öljytuotteiden myynnistä 2007 (verkkosivuilla kohdassa Tiedotteet). Verrattaessa vuoden 2007 tilastoja vuoden 2006 tilastoihin on otettava huomioon toimijakentässä vuodesta 2006 vuoteen 2007 tapahtuneet merkittävät muutokset.