Tammikuussa E10-bensiinin myynti lähes odotusten mukaista

Uuden E10-bensiinin myynti oli tammikuussa koko maan mittakaavassa lähes odotusten mukaista, kerrotaan Öljyalan Keskusliitosta. Bensiinin kokonaismyynnistä 95-oktaanisen E10-bensiinin osuus oli 65,5 prosenttia ja 98-oktaanisen E5-bensiinin osuus 34,5 prosenttia.

-Suunnilleen tällaista ennakoitiin, koska E10-bensiinin tiedettiin soveltuvan noin 73 prosenttiin bensiiniautoista. Arvio oli, että 98-oktaanisen bensiinin osuus kokonaismyynnistä olisi alkuvaiheessa noin 30 prosenttia, kertoo toimitusjohtaja Helena Vänskä. E10-bensiini tuli markkinoille vuoden alussa suunnitelmien mukaisesti.

-Lisäksi arveltiin, että ensimmäisten kuukausien aikana osa autoilijoista tankkaa vanhasta tottumuksesta ja ”varmuuden vuoksi” 98-oktaanista bensiiniä. Näyttää kuitenkin siltä, että tammikuussa yllättävän moneen E10-yhteensopivaankin autoon on turhaan tankattu 98 E5 -bensiiniä, vaikka E10-bensiini on kukkaron ja ympäristön kannalta parempi vaihtoehto, toteaa Vänskä.

Ajan mittaan E10-bensiinin osuuden odotetaan nousevan, kun loputkin autoilijat ehtivät tarkistaa sen sopivuuden ajoneuvoonsa. Lisäksi autokannan uudistuminen nostaa E10-yhteensopivien autojen määrää.

Bensiinin myyntijakaumassa on suuriakin alueellisia eroja muun muassa autokannan erilaisesta ikärakenteesta johtuen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla autokanta on uudempaa ja E10-bensiinille soveltuvia autoja on enemmän kuin haja-asutusalueilla.

Uusi laki nosti biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta liikenteessä vuoden alussa. Samalla tuli voimaan uusi nestemäisten polttoaineiden laatuasetus. Uudistukset edistävät biopolttoaineiden käyttöä liikenteessä, millä tavoitellaan öljyriippuvuuden ja hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Polttoaineiden jakeluyhtiöt täyttävät määräyksiä osaltaan niin, että 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuus nousi vuoden alussa enintään 10 tilavuusprosenttiin. Lisäksi tarvitaan myös muita liikenteen biopolttoaineita.

Liikenteen ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan monipuolista keinovalikoimaa. Biopolttoaineiden käytön lisääminen on yksi keino, mutta tärkeintä on liikenteen energiatehokkuuden parantaminen, painotetaan Öljyalan Keskusliitosta.

Oman ajoneuvon tai muun kulkuvälineen soveltuvuuden 95 E10 -bensiinille voi tarkistaa sivuilta www.e10bensiini.fi tai vähittäismyyjältä tai maahantuojalta.

Lisätietoja: Öljyalan Keskusliitto, toimitusjohtaja Helena Vänskä, puh. 040 581 6786 ja varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, puh. 040 503 9465

Öljyalan Keskusliitto ry on öljyalan yritysten etu- ja yhteistyöjärjestö. Keskusliiton päämääränä on edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä ja osallistua kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen sekä rakentaa puitteet öljyalan kannattavalle toiminnalle. Keskusliiton omistama Öljyalan Palvelukeskus Oy vastaa öljyalan energiatehokkuussopimus Höylä III:n toimeenpanosta sekä toteuttaa tutkimus- ja kehityshankkeita. Verkkosivut www.oil.fi