Vaihdoitko bensa-auton dieseliin – keskity tankkaamiseen!

Yhä useammat autoilijat ovat vaihtaneet bensiinikäyttöisen autonsa dieselautoon. Suuntausta on vauhdittanut autoverouudistus. Nyt jo noin puolet uusista henkilöautoista on dieseleitä. Erityisesti uuden dieselautoilijan on syytä olla tarkkana huoltoasemalla tankatessaan, ettei epähuomiossa laita bensiiniä dieselautoon, muistutetaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Bensiinin tankkaaminen epähuomiossa dieselautoon on mahdollista, koska moottoribensiinin täyttöpistooli mahtuu dieselauton polttoaineen täyttöaukkoon. Jos autoilija on pitkään ajanut vain bensiinikäyttöisellä ajoneuvolla, voi tällainen tankkausvirhe tapahtua tuoreelle dieselautoilijalle ”vanhasta tottumuksesta”. Mikäli tankkausvirhe pääsee tapahtumaan, ei dieselajoneuvon moottoria saa käynnistää eikä autoa ajamalla siirtää pois tankkauspaikalta. Pienikin moottoribensiinimäärä dieselöljyn joukossa muuttaa tuotteen leimahduspistettä ja voi aiheuttaa dieselmoottorin vaurioitumisen. Auto on siirrettävä pois tankkauspaikalta työntämällä tai hinaamalla, ja tankkausvirheen jälkeen dieselajoneuvon polttoainejärjestelmä on asianmukaisesti tyhjennettävä. Tällaisessa tilanteessa on aina syytä, etenkin uuden dieselajoneuvon ollessa kyseessä, ottaa yhteyttä lähimpään merkkihuoltoon. Autoa huoltoasemalla tankattaessa on yleensäkin syytä keskittyä vain tankkaamiseen, korostetaan keskusliitosta. -Tankkaamiseen liittyviä turvallisuusohjeita, mm. matkapuhelimeen puhumisen välttämistä samaan aikaan, ei ole annettu turhan takia. Auton tankkaaminen vie sen verran lyhyen ajan, että siksi ajaksi voi unohtaa muut asiat, kuten vaikkapa kännykkään puhumisen, ja katsoa, että ottaa polttoainetta varmasti oikeasta letkusta, toteaa varatoimitusjohtaja Pekka Huttula Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Bensiinikäyttöiseen autoon ei voi vahingossakaan tankata dieselöljyä, koska bensiinikäyttöisen auton tankkausaukko on halkaisijaltaan pienempi, eli dieselpolttoainepistooli ei siihen sovi. Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, puh. 040 503 9465; osastopäällikkö Heikki Koskinen, puh. 040 576 1860