Vanhojen öljylämmityslaitteiden uusiminen kannattaa aina

Ikääntyneiden öljylämmityslaitteiden uusiminen tuo niin merkittävät edut, että se kannattaa aina. Vanhan kattilan ja polttimen uusinnalla saavutetaan talosta riippuen 10-30 prosentin öljynsäästö, muistutetaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Öljylämmitysjärjestelmän kunnossapito- ja perusparannustöiden työkustannukset oikeuttavat myös verotuksessa kotitalousvähennykseen. -Öljylämmityslaitteiden uusimisella saa merkittäviä säästöjä. Vastaaviin ei yllä toiseen lämmitysmuotoon vaihtamalla, vaikka vaihtoon saisi vähäisiä avustuksiakin, toteaa keskusliiton varatoimitusjohtaja Pekka Huttula. Kattiloiden uusiminen omakotitaloissa hiljeni selvästi viime syksynä, kun julkisuudessa esitettiin arvioita siitä, että hallitus suunnittelisi pientalojen lämmitystapamuutosten tukemista energia-avustuksin. -Budjettiriihestä kantautuneiden tietojen perusteella tuet pientaloille ovat jäämässä vaatimattomalle tasolle. Öljylämmittäjän ei siten kannata lykätä öljylämmityksen kunnostamista, vaan toimia, mikäli siihen on selvä tarve, toteaa Huttula. Öljylämmittäjien kannattaa juuri nyt ottaa yhteyttä asennusliikkeeseen ja sopia uusimistyöstä, koska keväällä ennen kesäkautta asennusliikkeillä on useimmiten vähiten ruuhkaa. Lisäsäästöjä öljylämmittäjä saa liittämällä aurinkolämmön öljylämmön rinnalle. Aurinkolämmön käyttö on yleistymässä jatkuvasti, ja viime vuosina noin 80 prosenttia pientaloihin asennetuista aurinkolämpöjärjestelmistä on asennettu öljylämmitystaloihin. -Hallituksen uusiutuville energioille suunnittelema avustus kannustaisi osaltaan tätä myönteistä kehitystä, toteaa Huttula. Lisätietoja: Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto, varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, puh. (09) 6226 150, 040 503 9465, ja Öljyalan Palvelukeskus, markkinointipäällikkö Eero Kourula, puh. (09) 6226 1517, 040 584 1917