Hedelmäiset oluet kasvussa - Olvi New Zealand Pale Ale ja Cold Ipa

Erikoisoluissa hedelmäiset oluttyylit ovat kaikkein suosituimpia tyylejä Suomessa* ja siksi OLVI Erikoisolut-sarjaan tuleekin nyt kaksi maultaan tähän kuluttajatarpeeseen vastaavaa uutuutta.

OLVI Cold IPA 5,0 % on valmistettu ale-käymisellä perinteistä IPA-olutta matalammassa  käymislämpötilassa. Sen mallasrunko on 100 % ohraa, suutuntumaa tuova, mutta suhteellisen kevyt, jotta humalien aromit nousevat maussa pääosaan. Se on kuivahumaloitu amerikkalaisilla Simcoe, Chinook ja Ahhhroma -lajikkeilla. Simcoe tuo uutuuteen passionhedelmän ja aprikoosin makua, Chinook mausteisuutta sekä männyn pihkan aromia ja Ahhhroma ananaksen, päärynän, mangon ja limen makuvivahteita. Tämä väriltään vaalea (EBC:14), suodattamaton, pastöroimaton, täysmaltainen, uudella hiivalla valmistettu hybridiolut on makuprofiililtaan keskitäyteläinen, trooppisen hedelmäinen ja hieman pihkainen. Siinä on myös napakat katkerot (EBU: 50) ja sen kantavierrevahvuus on 11,4 %. Olut kannattaa tarjoilla ja nauttia hyvin viilennettynä, 5–8°C asteisena ja se sopii erinomaisesti ruokajuomaksi esimerkiksi mausteisten BBQ-ruokien, sinihomejuuston ja hampurilaisten kanssa.

OLVI New Zealand Pale Ale 5,0 % sai inspiraationsa Uudesta Seelannista, joka kauniista luonnostaan tunnettuna on silti olutkulttuuriltaan Suomessa vielä verraten tuntematon maa. Niinpä Olvin toinen tämän kevään erikoisolutuutuus onkin vaalea, helpostijuotava New Zealand Pale Ale, joka on kuivahumaloitu uusiseelantilaisilla Wai-iti, Motueka ja Kohatu -lajikkeilla. Se on maultaan hedelmäinen, kesäinen olut eksoottisten trooppisten hedelmien sävyillä. Voit aistia tässä suodattamattomassa, pastöroimattomassa pintahiivaoluessa Wai-itin tuomaa litsiluumun aromia, Motuekan myötä syntyviä limen ja mangon makuvivahteita sekä myös Kohatun luomaa ananaksen ja sitruunan makua. Väriltään uutuus on vaalea (EBC 12); keskikatkeroinen (EBU 40) ja sen kantavierrevahvuus on 11,8 %. Tämän oluen maku pääsee oikeuksiinsa, kun se nautitaan viilennettynä, 7–9°C asteisena. Se sopii erinomaisesti rasvaisen kalan, lohen, tonnikalan, fish and chipsien, hampurilaisten, grillatun kanan ja makkaroiden kanssa.

Heidi Erämaa
tuoteryhmäpäällikkö

heidi.eramaa@olvi.fi

Olvi on valmistanut juomia jo yli 140 vuotta Iisalmessa, ja nykyisin yhtiö toimii paikallisesti Suomessa ja Itämeren alueella. Panimomestari William Gideon Åberg ja rouvansa Onni perustivat panimon Iisalmeen vuonna 1878, jolloin Suomessa toimi noin 78 panimoa. Itsenäisenä suomalaisena niistä on säilynyt ainoastaan Olvi.