Olvi-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2023

OLVI OYJ                  Osavuosikatsaus 20.4.2023 klo 9.00

Olvi-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2023

Liikevaihto kasvoi kysynnän ollessa vahvaa, mutta hankintakustannukset pysyivät korkealla tasolla

• Liikevaihto oli 129,5 (103,9) miljoonaa euroa. Myyntivolyymi kasvoi 7,6 % ja liikevaihto 24,6 %.
  • Oikaistu liiketulos oli 10,0 (6,4) miljoonaa euroa ja liiketulos -2,2 (6,4) miljoonaa euroa. Liiketulokseen on kirjattu 12,2 miljoonan euron kulu, joka liittyy Valko-Venäjän tytäryritykselle asetettuun sakkoon.
  • Vahva tase, rahoitusasema ja nettovelattomuus mahdollistavat investoinnit.

Lähiajan näkymät

Olvi peruutti tulosohjeistuksensa 20.2.2023 annetulla tiedotteella johtuen Valko-Venäjän tilanteen epävarmuudesta. Valko-Venäjän tytäryhtiöön ja sen toimintaympäristöön kohdistuvan merkittävän epävarmuuden jatkuessa luotettavan tulosohjeistuksen antaminen ei ole konsernitasolla mahdollista osavuosikatsaushetkellä.

Liiketoiminnan kehityksen arvioidaan jatkuvan hyvällä tasolla Suomen ja Itämeren alueella. Konsernitasolla kulut kuitenkin pysyvät korkealla tasolla kaikilla Olvin liiketoimintasegmenteillä kuluvana vuonna. Olvin tuoteportfolion monipuolisuus on nykymarkkinatilanteessa pitänyt kysynnän vahvana ja kasvupotentiaalia nähdään useammassa tuotekategoriassa nykyisillä ja uusilla markkinoilla.

Konsernin keskeisimmät tunnusluvut

-12,4

-3,9

-20,3

Olvi esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina oikaistun liiketuloksen (Adjusted EBIT) ja oikaistun tilikauden tuloksen (Adjusted Profit for the period), joiden tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. Tammi-maaliskuun 2023 oikaistuun liiketulokseen ja tilikauden tulokseen sisältymättömät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 12,2 miljoonaa euroa ja ne liittyivät Valko-Venäjän tytäryhtiölle asetettuun sakkoon.

Liiketoiminnan kehitys

Toimitusjohtaja Patrik Lundell:

Q1/2023: Kysyntä oli vahvaa, mutta kustannustaso pysyi korkealla

Olvi-konsernin myyntivolyymi kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä 7,6 ja liikevaihto 24,6 prosenttia. Myyntivolyymi nousi selvästi HoReCa:ssa, jossa vertailukautta rasitti koronarajoitukset. Hyvä vähittäiskaupan kasvu jatkui. Vienti tosin laski vertailukaudesta Venäjän viennin loputtua.

Hankintahintojen nousu jatkui vuoden alussa erityisesti pakkausmateriaalien osalta. Raaka-aineiden hinnat pysyivät loppuvuoden 2022 korkealla tasolla. Palkankorotuksia on tehty useilla markkinoilla ja seuraavat merkittävimmät korotukset ovat Suomessa toisella vuosineljänneksellä. Logistiikkakustannukset pysyivät ennätyksellisen korkeina, vaikka polttoaineiden hintojen nousu tasaantui. Hankinnan ja valmistuksen kulut kasvoivat 27,1 prosenttia, mikä oli myyntivolyymin kasvua merkittävästi enemmän. Kustannusten nousua ei saatu vietyä täysimääräisesti hintoihin kaikilla markkinoilla. Tämä johtuu maa-, tuote- ja asiakaskohtaisista sopimusrakenteista.

Konsernin oikaistu liiketulos kasvoi 55,4 prosenttia ja oli 10,0 miljoonaa euroa. Liiketoimintasegmenttien välillä oli merkittäviä eroja liiketuloksen kehityksessä. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavien erien vuoksi liiketulos oli 2,2 miljoonaa euroa tappiollinen. Vertailukelpoisuuteen vaikutti Valko-Venäjän tytäryhtiölle asetettu 12,2 miljoonan euron suuruinen sakko, joka perustui Valko-Venäjän valtion tekemään tarkastukseen.

Olvin tase on edelleen vahva ja yhtiö nettovelaton. Tämä antaa Olville hyvät mahdollisuudet kehittää liiketoimintaansa ja tehdä investointeja Suomessa ja Itämeren alueelle sekä hakea kasvua ja kehittyä uusilla markkinoilla. Yhtiö ylläpitää tehtaiden hyvää kilpailukykyä investoimalla uusiin teknologioihin, joilla varmistetaan tuotannon tehokkuus ja ympäristöystävällisyys.

Vastuullisuustyötä ohjataan konsernin laajuisen vastuullisuusohjelman avulla. Vastuullisuus on yksi Olvi-konsernin arvoista, keskeinen osa strategista ja operatiivista päätöksentekoa ja jokapäiväistä toimintaa. Jatkossa raportoimme vastuullisuustyön etenemisestä myös osavuosikatsauksissa.

Haluan myös kiittää olvilaisia ja yhteistyökumppaneita hyvästä ja lämpimästä vastaanotosta sekä hyvin alkaneesta yhteistyöstä.

Segmenttikohtainen liiketoiminnan kehitys Q1/2023

Suomessa myynti kasvoi, mutta kustannusinflaatio rasitti kannattavuutta

Suomen toimintojen myyntivolyymi kasvoi 5,8 prosenttia. Kasvu oli voimakkainta HoReCa:ssa, sillä vertailukauden myynti kärsi ravintoloiden toiminnan rajoituksista. Myös vähittäiskaupan myynti jatkoi kasvua. Liikevaihto nousi 16,2 prosenttia. Hintoja korotettiin vuoden alussa niissä myyntikanavissa, asiakkaissa ja tuotteissa, joissa se oli mahdollista. Merkittävimpien vähittäiskauppapositioiden hintajaksojen muutokset ajoittuivat maaliskuun loppuun ja vaikuttavat vasta toisen vuosineljänneksen liikevaihtoon.

Kustannukset nousivat merkittävästi viime vuoden ensimmäiseltä vuosineljännekseltä ja jopa vuoden 2022 lopulta. Kustannuksia nostaa edelleen vuonna 2023 muun muassa palkankorotukset. Suomen liiketoimintojen liiketulos oli 1,7 miljoonaa euroa ja se laski 36,2 prosenttia viime vuoden vertailujaksolta. Hinnankorotuksia suunnitellaan jatkettavan sopimusehtojen ja hintajaksojen puitteissa kannattavuuden palauttamiseksi pitkällä aikavälillä.

Itämeren alueen liikevaihto kasvoi

Itämeren alueen myyntivolyymi laski 1,9 prosenttia pääasiallisesti Venäjän viennin loppumisen vaikutuksesta.  Liikevaihto kuitenkin kasvoi 20,4 prosenttia. Myynti nousi erityisesti HoReCa:ssa ja myös vähittäiskaupassa.

Liiketulos kasvoi 6,6 prosenttia ja oli 2,5 miljoonaa euroa. Hinnankorotukset ovat pääosin olleet riittäviä ja kattaneet merkittävät kustannusnousut, jolloin kannattavuus on parantunut. Tanskan yhtiön uusi toimitusjohtaja on aloittanut hyvin yhtiön kehittämisen tavoitteena kannattavuuden parantaminen ja liiketoiminnan kehittäminen kohti monipuolisempaa tuotevalikoimaa.

Valko-Venäjällä asetettu 12,2 miljoonan euron sakko rasitti liiketulosta

Valko-Venäjän valtion valvontakomitea asetti 35,8 miljoonan Valko-Venäjän ruplan (12,2 miljoonan euron) sakon Olvin tytäryhtiölle Lidskoe Pivolle. Olvi tiedotti tästä 20.2.2023. Lidskoe Pivo valitti sakosta. Leninskin piirin tuomioistuin Minskissä hylkäsi valituksen 29.3.2023 ja määräsi sakon maksettavaksi. Sakko on kirjattu tämän päätöksen perusteella ensimmäiselle vuosineljännekselle kuluksi. Lidskoe Pivo on valittanut asiasta ylempään oikeusasteeseen. Valitusprosessi on vielä kesken. Sakon maksun arvioidaan ajoittuvan toiselle vuosineljännekselle. Sakon kassavirtavaikutus on merkittävä. Olvi on todennut paikallisille viranomaisille noudattavansa paikallisia ja kansainvälisiä lakeja sekä korostanut paikallisen operatiivisen toimintakyvyn ja omistajan oikeuksien säilyttämisen tärkeyttä nykyisessä toimintaympäristössä.

Myyntivolyymi kasvoi 21,6 ja liikevaihto 49,6 prosenttia. Myyntivolyymi kasvoi markkinaosuuksien nousun myötä erityisesti oluessa. Hinnankorotukset ja kasvanut myyntivolyymi kasvattivat liikevaihtoa. Liiketulos oli 6,1 miljoonaa euroa tappiollinen ja sitä rasitti Valko-Venäjän valtion asettama sakko. Oikaistu liiketulos oli 6,1 miljoonaa euroa ja se kasvoi 233,3 prosenttia. Liiketulosta kasvatti myyntikatteen paraneminen. Lisäksi vertailukauden liiketulos ei pidä sisällään poistoja, joita ei ole sinä aikana tehty, kun segmentti luokiteltiin myytävänä oleviin eriin. Näiden vaikutus oli 0,4 miljoonaa euroa. Paikallisessa valuutassa liikevaihto kasvoi 39,8 ja oikaistu liiketulos 192,0 prosenttia.

Investoinnit

Olvi-konsernin laajennus- ja korvausinvestoinnit olivat tammi-maaliskuussa 6,9 (8,5) miljoonaa euroa. Investoinneista kohdistui 3,4 miljoonaa euroa Suomeen ja 3,2 miljoonaa euroa Itämeren alueen tytäryhtiöihin. Valko-Venäjällä on tehty tuotannon jatkuvuuden kannalta välttämättömiä korvausinvestointeja 0,3 miljoonaa euroa tulorahoituksella.

Olvi investoi liiketoiminnan kasvun vaatimaan tuotanto- ja varastointikapasiteettiin erityisesti Suomessa, jossa parannettiin keräily- ja varastointikapasiteettia sesonkia varten. Oluen valmistuskapasiteettia lisäävä Liettuan keittämöinvestointi saatiin valmiiksi. Tanskassa viimeisteltiin uuden täyttölinjan käyttöönottoa.

Olvi lisää panostusta ympäristöystävällisyyteen ja työolosuhteiden parantamiseen sekä turvallisuuteen. Alkuvuonna edettiin Iisalmen tehtaan hiilidioksidin keräily- ja talteenottolaitteiston asennuksessa. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius Iisalmen tehtaalla vuoden 2023 aikana ja seuraavina vuosina muilla tehtailla.

Vastuullisuus

Vastuullisuus on yksi Olvi-konsernin arvoista, keskeinen osa strategista ja operatiivista päätöksentekoa ja jokapäiväistä toimintaa. Vastuullisuustyötä ohjataan konsernin laajuisen vastuullisuusohjelman avulla.

Ympäristövastuu

Ympäristövastuussa Olvi-konserni keskittyy erityisesti ilmastopäästöjen vähentämiseen. Helmikuussa Olvi-konserni liittyi kansainvälisen Science Based Targets (SBTi) -ilmastoaloitteen jäseneksi. Aloitteen myötä konserni on sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet, joita työstetään parhaillaan hyväksyttäväksi SBTi:lle syksyllä 2023. Vuoden 2022 ilmastopäästöjen mittaamiseksi Olvi-konsernissa on menossa vuotuinen Carbon Disclosure Project (CDP) -ilmastopäästöraportointitietojen kerääminen läpi koko arvoketjun (Scope 1, 2 ja 3). Toiminnan kehittämiseksi emoyhtiö Olville on rakenteilla hiilidioksidin
talteenottolaitteisto, jolla vähennetään ostetun hiilidioksidin tarvetta. Näin voidaan vähentää sekä kuljetusten että tuotannon päästöjä.

Olvi-konserni jatkaa oman kriteeristön kehittämistä vastuullisille tuotteille. Yksi parametreistä on kiertotalous, minkä edistämiseksi emoyhtiö Olvi lanseerasi uusia hävikkiraaka-aineita sisältäviä tuotteita. Tuotteet ovat KevytOlo Omena-Lime + hukkahedelmät ja KevytOlo Natural Energy Drink Mansikka-Banaani & hukkahedelmät.

Sosiaalinen vastuu

Sosiaalisen vastuun osalta Olvi-konserni panostaa työturvallisuuskulttuuriin. Vuoden 2023 alussa nimitetty konsernin työturvallisuustiimin vetäjä kehittää muun tiimin kanssa konsernin yhteistä näkemystä työturvallisuudelle, sen kehittämiselle sekä työtapaturmien määrittelylle. Lisäksi Olvi-konserni on aloittanut toimintamallin luomisen ihmisoikeusvaikutuksien tunnistamiseksi läpi arvoketjun. Tätä työtä tukeakseen Olvi-konserni on mukana helmikuussa alkaneessa UN Global Compactin Business & Human Rights -ohjelmassa.

Hyvä hallintotapa

Hyvän hallintotavan edistämiseksi Olvi-konserni haluaa varmistaa kumppaneiden sitoutumisen heille suunnatun eettisen ohjeistuksen noudattamiseen. Alkuvuoden aikana konserni on päivittänyt eettistä ohjeistusta sekä muita toimintaa ohjaavia periaatteita.

Olvi-konserni jatkaa vastuullisuuden kehittämistä laaja-alaisesti yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa sekä panostamalla vastuullisuustiedon digitalisointiin ja raportointiin. Alkuvuoden aikana konserni on ottanut käyttöön tavarantoimittajatiedon hallinnan työkalua, jolla kerätään myös vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Toiminnan kausiluonteisuus

Konsernin liiketoimintojen luonteeseen liittyy kausivaihtelua. Raportoitavien maantieteellisten segmenttien liikevaihto ja liiketulos eivät kerry tasaisesti, vaan ne vaihtelevat vuodenaikojen ja sesonkien ominaispiirteiden mukaan.

Myynnin kehitys

Olvi-konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen myyntivolyymi kasvoi 7,6 prosenttia ja oli 203,2 (188,8) miljoonaa litraa.

Myyntivolyymi, miljoonaa litraa

58,8

55,6

5,8

88,3

90,0

-1,9

65,9

54,1

21,6

-9,7

-10,9

203,2

188,8

7,6

Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 24,6 prosenttia ja oli 129,5 (103,9) miljoonaa euroa.

Liikevaihto, miljoonaa euroa

48,3

41,6

16,2

58,6

48,7

20,4

28,8

19,2

49,6

-6,2

-5,6

129,5

103,9

24,6

Tuloskehitys

Konsernin liiketulos oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä -2,2 (6,4) miljoonaa euroa, mikä on -1,7 (6,2) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liiketulos kasvoi 55,4 prosenttia ja oli 10,0 miljoonaa euroa. Oikaistun liiketuloksen parantumiseen vaikutti eniten Valko-Venäjän segmentin kannattavuuden kasvu.

Oikaistu liiketulos, miljoonaa euroa

-0,3

-2,2

-134,6

Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen tulos verojen jälkeen oli -7,7 (5,5) miljoonaa euroa.

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä
-0,35 (0,26) euroa.

Rahoitusasema ja tase

Olvi-konsernin taseen loppusumma maaliskuun 2023 lopussa oli 482,8 (480,4) miljoonaa euroa. Oma pääoma per osake oli maaliskuun 2023 lopussa 11,75 (12,90) euroa. Omavaraisuusaste oli 50,7 (56,3) prosenttia ja velkaantumisaste -8,5 (-12,4) prosenttia. Konsernin maksuvalmiutta kuvaava mittari, current ratio, pysyi samalla tasolla ja oli 1,1 (1,1). Korollisten velkojen määrä oli maaliskuun lopussa 4,1 (6,7) miljoonaa euroa. Korollisista veloista lyhytaikaisten velkojen osuus oli 2,2 (4,9) miljoonaa euroa.

Olvi-konsernin tase ja rahoitusasema ovat vahvat. Yhtiö on nettovelaton. Yhtiön kyky investoida on pysynyt hyvänä.

Kassavarat olivat katsauskauden lopussa 24,8 miljoonaa euroa ja ne laskivat 15,4 miljoonaa euroa vertailukaudesta. Liiketoiminnan rahavirta oli -27,6 (-13,5) miljoonaa euroa ja sitä heikensi emoyhtiön päätös luopua factoring-rahoituksesta. Ensimmäinen vuosineljännes on valmistautumista sesonkiin, jolloin kassavaroja sitoutuu varastoon ja tuotannon hankintoihin. Investointien rahavirta oli -6,9 (-8,8) miljoonaa euroa ja rahoituksen rahavirta -0,8 (4,3) miljoonaa euroa.

Henkilöstö

Olvi-konsernilla oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä henkilöstöä keskimäärin 2 302 (2 240) henkilöä, jossa oli kasvua 2,8 prosenttia.

Olvi-konsernin henkilöstömäärät keskimäärin maittain:

1,2

1 042

5,7

0,1

2 302

2 240

2,8

Hallitus ja johto

Olvi Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 29.3.2023, jonka päätöksistä ja vaikutuksista hallituksen kokoonpanoon on kerrottu alla.

Olvi Oyj:n toimitusjohtaja vaihtui 1.1.2023. Uusi toimitusjohtajana on Patrik Lundell. Tanskan tytäryhtiön toimitusjohtaja vaihtui 27.2.2023. Uutena toimitusjohtajana toimii Jette Andersen. Olvi Oyj:n tuotantojohtajana ja johtoryhmän jäsenenä aloitti Tomi Vuorinen 1.3.2023 Lauri Multasen siirtyessä konsernin tuotantojohtajaksi.

Katsauskauden muut tapahtumat

Varsinainen yhtiökokous

Olvi Oyj:n 29.3.2023 järjestetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle 31.12.2022 päättyneeltä tilikaudelta.

Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti maksaa A- ja K-sarjan osakkeille osinkoa 1,20 (1,20) euroa tilivuodelta 2022. Maksettavaksi päätetty osinko on 311,4 (51,9) prosenttia Olvi-konsernin osakekohtaisesta tuloksesta. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 20.4.2023 osakkeenomistajalle, joka on täsmäytyspäivänä 31.3.2023 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 5.9.2023 osakkeenomistajalle, joka on täsmäytyspäivänä 29.8.2023 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi viisi (5) henkilöä. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Lasse Heinonen, Nora Hortling, Juho Nummela ja Päivi Paltola. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Christian Ståhlberg. Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin uudelleen KHT-yhteisö Ernst & Young Oy, päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Elina Laitinen. Yhtiökokouksen kaikki päätökset ovat nähtävissä 29.3.2023 julkistetussa tiedotteessa.

Hallituksen järjestäytyminen

Järjestäytymiskokouksessaan 29.3.2022 Olvi Oyj:n hallitus valitsi puheenjohtajaksi Nora Hortlingin ja varapuheenjohtajaksi Lasse Heinosen. Tarkastusvaliokuntaan valittiin Lasse Heinonen, Nora Hortling ja Juho Nummela. Henkilöstö- ja vastuullisuusvaliokuntaan valittiin Nora Hortling, Päivi Paltola ja Christian Ståhlberg.

Konsernirakenteen muutokset

Olvin tytäryhtiöomistuksissa ei tapahtunut muutoksia vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Osakeperusteiset maksut

Olvi-konsernissa on päättynyt avainhenkilöitä koskeva osakepohjainen kannustinjärjestelmä, jonka ansaintajakso oli 15.2.2021 – 14.2.2023. Kannustinjärjestelmä oli osa vuosille 2021–2025 hyväksyttyä konsernin avainhenkilöiden kannustinjärjestelmää. Kannustinjärjestelmän ansaintakriteerit olivat konsernin kumulatiivinen euromääräinen liiketulos vuosina 2021–2022 sekä konsernin alkoholittomien tuotteiden myyntivolyymin kasvu vuosina 2021–2022. Palkkiot maksettiin järjestelmän ehtojen mukaisesti sekä Olvi Oyj:n A-osakkeina että rahana. Osakepalkkiona luovutettiin yhteensä 5 900 A-osaketta. Kannustinjärjestelmän kohderyhmään kuului 12 henkilöä mukaan lukien toimitusjohtaja ja muut Olvin johtoryhmän jäsenet.

Edellisen toimitusjohtajan työvelvoitteen päätyttyä 31.12.2022 kannustinjärjestelmien sääntöjen mukaisesti ja hallituksen päätöksellä toimitusjohtajalle erääntyi maksettavaksi osakepohjaisten kannustinjärjestelmien ansaintajaksoilta 20212023 ja 20222024 nettomääräisesti yhteensä 3 317 Olvi Oyj:n A-osaketta. Palkkiot maksettiin järjestelmän ehtojen mukaisesti Olvi Oyj:n A-osakkeina sekä osittain rahana. Osakepalkkion määrä perustui kannustinjärjestelmän ansaintajaksosta kuluneeseen aikaan sekä suoriteperusteisen järjestelmän ansaintakriteerien arvioituun toteumaan.

Kannustinjärjestelmistä ja niihin liittyvistä omien osakkeiden hankinnoista on tarkempi selvitys osavuosikatsaustiedotteen taulukko-osan taulukossa 5, kohdissa 4 ja 5.

Liiketoiminnan riskit ja niiden hallinta

Ukrainan sodan vaikutukset

Ukrainan sota on lisännyt merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Raaka-aineissa ja pakkausmateriaaleissa oli saatavuusongelmia jo koronapandemian vuoksi, mutta Ukrainan sota on entisestään vaikeuttanut erityisesti tölkkien ja lasipullojen saatavuutta. Pakkausmateriaalien hinnat ovat jatkaneet koronapandemian aikana alkanutta nousua ja raaka-aineiden hinnat ovat korkealla tasolla varsinkin ohramaltaan, sokerin sekä hiilidioksidin osalta ja saatavuus markkinoilla on ollut normaalia epävarmempaa. Energian hinnan vaihtelut ovat suuria sähkön ja kaasun osalta erityisesti Itämeren segmentissä, mikä vaikuttaa tuotantokustannuksiin. Öljyn hinta on nostanut polttoaineiden hintoja, jotka heijastuvat suoraan logistiikkakustannuksiin. Olvi vastaa kustannusten nousuun jatkamalla hintojen korotuksia mahdollisuuksien mukaan. Yhtiö etsii aktiivisesti vaihtoehtoisia tavarantoimittajia ja parantaa tuotannollisen toimintansa tehokkuutta.

Kuluttajahinnat ovat Ukrainan sodan seurauksena nousseet nopeasti erityisesti Euroopassa. Yleinen kustannusinflaatio voi heikentää kuluttajien ostovoimaa ja sitä kautta vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Kuluttajakäyttäytymisen muutos näkyy jo kulutuksen siirtymisenä edullisempiin tuotevaihtoehtoihin ja kulutus voi kokonaisuudessaan laskea. Tämä saattaa pitkällä aikavälillä vaikuttaa liiketoiminnan kasvu- ja kannattavuusedellytyksiin.

Ukrainan sodan seurauksena Valko-Venäjän liiketoimintasegmenttiin, toimintaympäristön vakauteen ja ennakoitavuuteen liittyy epävarmuuksia. Olvin tytäryhtiö Lidskoe Pivoon on kohdistettu erityistarkastus, jonka käsittely on vielä kesken. Tästä on osavuosikatsaukseen mennessä seurannut merkittävä, liiketoiminnan edellytyksiä heikentävä sakko. Lisäksi yhtiön osakkeet on asetettu myyntikieltoon, joiden seurauksena Olvi on keskeyttänyt Lidskoe Pivon myyntiprosessin. Olvi on todennut paikallisille viranomaisille noudattavansa paikallisia ja kansainvälisiä lakeja sekä korostanut paikallisen operatiivisen toimintakyvyn ja omistajan oikeuksien säilyttämisen tärkeyttä nykyisessä toimintaympäristössä. Muut epävarmuustekijät liittyvät valuuttakurssin kehittymiseen, uusiin sanktioihin ja länsimaihin suuntautuvan rahaliikenteen toimivuuteen. Olvin tytäryhtiö toimii Valko-Venäjällä emoyhtiön taloudellisesta tuesta riippumattomasti omalla kassavirtarahoituksella. Lidskoe Pivolle asetettu sakko maksetaan paikallisista varoista. Sakko heikentää yhtiön kassavaroja merkittävästi, mutta toiminnan arvioidaan jatkuvan sakosta huolimatta.

Varautuminen

Olvi-konsernissa on tehty useita skenaarioita liiketoimintaympäristön kehitykseen liittyen ja valmistauduttu vastaamaan muuttuviin tilanteisiin. Tuotannollisiin häiriöihin on varauduttu ja jatkuvuussuunnitelmia on laadittu muun muassa henkilöstön, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen liittyen. Energian saannin turvaamiseksi on tehty investointeja. Lisäksi raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien saatavuutta on varmistettu.

Tarkempi kuvaus normaaleista liiketoimintaan liittyvistä riskeistä on saatavilla Olvi-konsernin toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksen liitetiedoissa sekä yhtiön internetsivujen osiossa Sijoittajille/hallinto/hallinnointiperiaatteet.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Katsauskauden jälkeen ei ole merkittäviä raportoitavia tapahtumia.

OLVI OYJ

Webcast

Olvi Oyj järjestää toimitusjohtajan tiedotustilaisuuden, jota voi seurata osoitteessa https://olvi.videosync.fi/q1-2023 . Tiedotustilaisuus pidetään suomeksi.

Tallenne webcast-lähetyksestä on katsottavissa myöhemmin yhtiön verkkosivuilla https://www.olvigroup.fi/tiedotteet-ja-julkaisut/taloudelliset-tiedotteet/

Patrik Lundell, toimitusjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050
Tiina-Liisa Liukkonen, talousjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050

TAULUKKO-OSA:
- laaja tuloslaskelma, taulukko 1
- tase, taulukko 2
- laskelma oman pääoman muutoksista, taulukko 3
- rahavirtalaskelma, taulukko 4
- osavuosikatsaustiedotteen liitetiedot, taulukko 5

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy

TAULUKKO 1

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

Bruttotuotot

278 853

233 755

1 253 782

Valmisteverot ja muut vähennettävät erät

-149 389

-129 847

-670 079

Liikevaihto

103 908

583 703

Hankinnan ja valmistuksen kulut

-82 515

-64 898

-363 816

Bruttokate

46 948

39 011

219 887

Logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulut

-26 941

-24 052

-120 997

Hallinnon kulut

-10 182

-8 803

-42 415

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

-12 043

-34 111

Liiketulos

-2 218

6 412

22 364

Rahoitustuotot

1 593

Rahoituskulut

-5 628

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta

Tulos ennen veroja

-2 513

6 553

18 374

Tuloverot

-5 154

-1 068

-10 848

TILIKAUDEN VOITTO

7 526

Muut laajan tuloksen erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:

Ulkomaisiin tytäryhtiöihin liittyvät muuntoerot

-3 827

-8 049

1 638

Eriin liittyvät tuloverot

TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ

-11 494

-2 442

9 164

Tilikauden voiton jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

7 977

- määräysvallattomille omistajille

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

-10 979

-2 190

9 674

- määräysvallattomille omistajille

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu tulos/osake, EUR

- laimentamaton

Muut sijoitukset

1 042

1 046

Lainasaamiset ja muut pitkäaikaiset saamiset

1 870

480 373

489 674

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Osakepääoma

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

-7 667

Muut laajan tuloksen erät:

-3 680

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

5 485

Muut laajan tuloksen erät:

-7 796

2 080

14 509

Käyttöpääoman muutos:

Myynti- ja muiden saamisten muutos

-21 857

-5 324

-9 578

Vaihto-omaisuuden muutos

-10 677

-10 912

-12 349

Osto- ja muiden velkojen muutos

3 216

-9 650

16 536

Maksetut korot

Saadut korot

Saadut osingot

Maksetut verot

-3 266

-1 772

-13 861

Liiketoiminnan rahavirta (A)

-27 622

-13 536

67 163

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-7 033

-8 633

-37 392

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot

Määräysvallattomien omistajien osuuksien hankinta

Investoinnit muihin sijoituksiin

Saadut osingot

Investointien rahavirta (B)

-6 854

-8 832

-36 919

Lainojen nostot

1 398

4 708

11 351

Lainojen takaisinmaksut

-1 574

-11 674

Omien osakkeiden hankinta

Maksetut osingot

-25 268

Rahoituksen rahavirta (C)

4 326

-26 232

Rahavarojen lisäys (+) / vähennys (-) (A+B+C)

-35 256

-18 042

4 012

Rahavarat 1.1.

58 741

Valuuttakurssimuutosten vaikutus

-1 136

-1 546

Rahavarat 31.3./31.12.

24 815

40 179

OLVI-KONSERNI     TAULUKKO 5

OSAVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja laadintaperiaatteita kuin 31.12.2022 laaditussa tilinpäätöksessä.

Osavuosikatsauksen tiedot esitetään tuhansina (1000) euroina. Esittämistä varten yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty täysiksi tuhansiksi, mikä aiheuttaa pyöristyseroja yhteenlaskuissa. Valko-Venäjän ruplan vaihtokurssina on käytetty Valko-Venäjän keskuspankilta saatuja kursseja. Tunnusluvut on laskettu tarkoilla euroluvuilla. Osavuosikatsauksessa julkistettuja tietoja ei ole tilintarkastettu.

1.  SEGMENTTI-INFORMAATIO

1 120

2.  LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Johdon työsuhde-etuudet

Hallituksen ja toimitusjohtajan palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet

Hallituksen puheenjohtaja

Muut hallituksen jäsenet

3. OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

A-osakkeita, kpl

82,0

K-osakkeita, kpl

18,0

100,0

A-osakkeiden äänimäärä yhteensä

18,5

K-osakkeiden äänimäärä yhteensä

81,5

Äänimäärä yhteensä, kpl

100,0

Ääniä / A-sarjan osake

Ääniä / K-sarjan osake

Rekisteröity osakepääoma 31.3.2023 oli yhteensä 20 759 tuhatta euroa.

Olvi Oyj:n osakkeille maksetaan osinkoa 1,20 euroa/osake vuodelta 2022 (1,20 euroa/osake vuodelta 2021), yhteensä 24,8 (24,9) miljoonaa euroa. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 20.4.2023. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 5.9.2023. Sekä K- että A-sarjan osakkeilla on sama oikeus osinkoon. Yhtiöjärjestykseen sisältyy K-sarjan osakkeita koskeva lunastuslauseke.

4. OSAKEPERUSTEISET MAKSUT

Olvi-konsernissa on päättynyt avainhenkilöitä koskeva osakepohjainen kannustinjärjestelmä, jonka ansaintajakso oli 15.2.2021 – 14.2.2023. Osakepalkkiojärjestelmän kohderyhmään kuului 12 henkilöä ja palkkiot maksettiin järjestelmän ehtojen mukaisesti Olvi Oyj:n A-osakkeina sekä osittain rahana. Osakepalkkiona luovutettiin yhteensä 5 900 A-osaketta.

Toimitusjohtajan työvelvoitteen päätyttyä 31.12.2022 kannustinjärjestelmien sääntöjen mukaisesti ja hallituksen päätöksellä toimitusjohtajalle erääntyi maksettavaksi osakepohjaisten kannustinjärjestelmien ansaintajaksoilta 20212023 ja 20222024 nettomääräisesti yhteensä 3 317 Olvi Oyj:n A-osaketta. Palkkiot maksettiin järjestelmän ehtojen mukaisesti Olvi Oyj:n A-osakkeina sekä osittain rahana. Osakepalkkion määrä perustui kannustinjärjestelmän ansaintajaksosta kuluneeseen aikaan sekä suoriteperusteisen järjestelmän ansaintakriteerien arvioituun toteumaan.

Olvi Oyj:n hallitus tiedotti 2.3.2023 antamallaan pörssitiedotteella suoriteperusteisen osakepalkkiojärjestelmän ansaintajakson 20232025 ehdoista ja kohderyhmästä. Ansaintajakso 20232025 on osa hallituksen vuosille 20212025 hyväksymää konsernin avainhenkilöiden suoriteperusteista kannustinjärjestelmää. Pitkän aikajänteen palkitsemisen tavoitteena on tukea Olvin tavoitteiden saavuttamista, sitouttaa avainhenkilöt yhtiöön ja tarjota yhtiön osakkeiden ansaintaan perustuvat kannustinjärjestelmät.

Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 20232025 on yksi ansaintajakso. Ansaintajaksolla 20232025 palkkiot perustuvat konsernin kumulatiivisen euromääräiseen liiketulokseen ja konsernin kumulatiiviseen alkoholittomien tuotteiden myyntivolyymiin sekä konsernin koko arvoketjun CO2-päästöjen vähentämiseen verrattuna vuoden 2021 tasoon. Ansaintajaksolla maksettavat nettomääräiset palkkiot ovat yhteensä enintään 10 600 Olvi Oyj:n A-osaketta. Ansaintajaksolla 20232025 ohjelmaan kuuluu 16 henkilöä mukaan lukien Olvin toimitusjohtaja, muut Olvin johtoryhmän jäsenet.

Katsauskaudella kirjattiin kyseisiin järjestelmiin liittyviä kustannuksia yhteensä 273,6 tuhatta euroa. Olvi-konsernilla ei ole käytössä muita osake- tai optiojärjestelyjä.

5. OMAT OSAKKEET

Olvi Oyj:llä oli tammikuun 2023 alussa hallussa 29 404 kappaletta omia osakkeita. Olvi Oyj:n hallitus päätti 28.2.2023 kokouksessaan käynnistää omien osakkeiden osto-ohjelman varsinaisen yhtiökokouksen 30.3.2022 antaman valtuutuksen perusteella, ja hankkia enintään 20 000 A-osaketta. Osakkeiden hankinta alkoi 2.3.2023 ja päättyi 14.3.2023. Osakkeet hankitaan käytettäväksi mahdollisten yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön kannustinjärjestelmien toteuttamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Olvi Oyj:llä on katsauskauden lopussa hallussa yhteensä 40 187 kappaletta omia A-osakkeita. Omien osakkeiden hankintahinta on yhteensä 1 254,8 tuhatta euroa. Yhtiön hallussa olevilla omilla osakkeilla yhtiö ei voi äänestää. Olvi Oyj:n hallussa olevien omien A-osakkeiden osuus kaikista osakkeista on 0,19 prosenttia ja osuus kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 0,04 prosenttia. Hallussa olevien osakkeiden osuus A-osakkeista ja A-osakkeiden äänimäärästä on 0,24 prosenttia.

6. OSAKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ, kpl

890 613

15,71

52,57

2. Hortling Heikki kuolinpesä *)

903 488

103 280

4,86

19,83

3. Hortling Timo Einari

212 600

49 152

261 752

1,26

4,69

4. Hortling-Rinne Marit

149 064

14 234

163 298

0,79

3,27

5. Nordea Bank Abp, hall.rek.

9,67

2,19

6. Skandinaviska Enskilda Banken Ab (publ), Helsingin sivukonttori, hall.rek.

7,22

52,76

13,10

100,00

*) Osakkeenomistus sisältää omassa ja määräysvallassa olevien nimissä olevat osakkeet.

Olvi ei ole saanut tammi-maaliskuun 2023 aikana arvopaperimarkkinalain 2 luvun 10 pykälän mukaisia liputusilmoituksia.

10. AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET

2 620

Muut vastuut

12. TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERUSTEET

Konserni esittää tunnuslukuyhteenvedossa (sivu 1) konsernin tuloslaskelmasta suoraan johdettavat tunnusluvut liikevaihto, liiketulos ja tilikauden tulos ja näiden prosenttiosuudet liikevaihdosta sekä tulos/osake-tunnusluvun. (Tulos/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto / Osakkeiden keskimääräinen osakeantioikaistu lukumäärä kauden aikana).

Olvi Oyj esittää IFRS:n mukaisesti laaditun konsernitilinpäätöksen lisäksi vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja antamaan vertailukelpoisen kokonaiskuvan yhtiön kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta.

Konserni on soveltanut ESMA:n (the European Securities and Markets Authority) uutta 3.7.2016 voimaan tullutta ohjeistusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista ja määrittänyt vaihtoehtoiset tunnusluvut alla esitetyn mukaisesti.

Liikevaihtoa tukevana vaihtoehtoisena tunnuslukuna konserni esittää myyntivolyymitiedot miljoonina litroina. Myyntivolyymi on tärkeä, yleisesti toimialalla käytetty, toiminnan laajuutta kuvaava mittari. Raportointikausien vertailtavuutta parantaakseen konserni esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina myös oikaistun liiketuloksen ja oikaistun tilikauden tuloksen. Oikaistu liiketulos lasketaan vähentämällä liiketuloksesta merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät. Vastaavat erät on vähennetty tilikauden tuloksesta laskettaessa oikaistua tilikauden tulosta.

Investoinnit koostuvat lisäyksistä pysyviin vastaaviin pois lukien IFRS 16 -standardin mukaiset lisäykset.

Oma pääoma/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä kauden lopussa.

Omavaraisuusaste, % = 100 * (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus) / (Taseen loppusumma).

Velkaantumisaste (gearing), % = 100 * (Korollinen vieras pääoma - rahat ja pankkisaamiset) / (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus).