• Olvi Oyj/

OLVI OYJ                  Osavuosikatsaus 18.4.2024 klo 9.00

Olvi-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2024 - Kannattavuus parani selvästi, liikevaihto ja myyntivolyymi edellisen vuoden tasolla.

Tammi-maaliskuu 2024

• Myyntivolyymi kasvoi 0,9 % ja oli 205,1 (203,2) miljoonaa litraa.
  • Liikevaihto kasvoi 0,7 % ja oli 130,4 (129,5) miljoona euroa.
  • Kannattavuus parani merkittävästi perustuen Suomen ja Itämeren segmenttien kehitykseen; oikaistu liiketulos kasvoi 12,6 prosenttia ja oli 11,2 (10,0) miljoonaa euroa.
  • Omavaraisuusaste oli 55,1 (50,7) prosenttia.

Lähiajan näkymät 2024 (ennallaan)

Olvi-konsernin tilikauden 2024 oikaistun liiketuloksen odotetaan olevan 71–80 miljoonaa euroa.

Konsernin keskeisimmät tunnusluvut

-8,5

-4,6

-8,5

Olvi esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina oikaistun liiketuloksen (Adjusted EBIT) ja oikaistun tilikauden tuloksen (Adjusted Profit for the period), joiden tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. Tammi-maaliskuun 2023 oikaistuun liiketulokseen ja tilikauden tulokseen sisältymättömät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 12,2 miljoonaa euroa ja ne liittyivät Valko-Venäjän tytäryhtiölle asetettuun sakkoon.

Toimitusjohtaja Patrik Lundell kommentoi liiketoimintaa ensimmäisen vuosineljänneksen osalta:

Ensimmäisen vuosineljänneksen kehitys oli hyvä ja odotusten mukainen. Laaja portfoliomme ja vahvat tuotemerkkimme varmistivat jälleen hyvän kuluttajakysynnän markkinaosuuksien säilyessä – kotitalouksien taloudellisista paineista huolimatta. Myyntivolyymimme ja liikevaihtomme kasvoivat vastoin yleistä markkinakehitystä. Onnistuimme parantamaan kannattavuuttamme selvästi oikaistun liiketuloksen kasvaessa 12,6 prosenttia hinnoittelun ja portfolion optimoinnin kautta. Oikaistun liiketuloksen parantumiseen vaikutti myös vertailukauden heikko kannattavuus Suomessa.

Suunnitellun EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetuksen vaikutukset toimialaan

EU:ssa mahdollisesti voimaan tuleva pakkaus- ja pakkausjäteasetus edellyttäisi muun muassa, että vuoteen 2030 mennessä 10 prosenttia juomapakkauksista käytetään uudelleen. Pohjois-Euroopassa materiaalien uudelleen käyttö on varmistettu erittäin hyvin toimivien juomapakkausten pantillisten kierrätysjärjestelmien avulla, joihin palautunut juomapakkaus murskataan ja syntynyt materiaali käytetään materiaalina uudelleen. Esimerkiksi Suomessa kaikkien juomapakkausten (muovipullo, lasipullo, tölkki) kierrätysaste on 90 prosenttia tai yli.

Mikäli asetus toteutettaisiin nyt esitetyllä mallilla, olisi se arviomme mukaan Pohjois-Euroopan osalta ympäristöä enemmän rasittava kuin tukeva. Uudelleen täytettävien juomapakkauksien peseminen nostaa energian ja vedenkulutuksen sekä jätevesien määrää, minkä lisäksi tyhjien pakkausten paino sekä takaisin kuljettaminen pitkien välimatkojen maissa kasvattaa huomattavasti päästöjä. Myös laitteiden valmistus, sekä pakkausten valmistukseen tarvittava energia ja materiaalit rasittavat näkemyksemme mukaan luontoa tarpeettomasti – varsinkin Pohjois-Euroopassa, jossa juomapakkausten kierrätysaste on jo maailman korkein.

Strategian toteuttaminen etenee

Lanseerasimme joulukuussa 2023 päivitetyn, kannattavaan kasvuun sekä kestävään omistaja-arvon kasvattamiseen tähtäävän strategiamme sekä uudet pitkän aikavälin tavoitteemme. Visionamme on olla halutuin monipaikallinen juomatalo.

Strategiamme toteuttaminen on nyt alkanut. Olvin tavoitteena on tarjota kuluttajille 10 miljoonaa nautinnon hetkeä joka päivä. Tämän mahdollistaa laaja ja monipuolisesti kuluttajakysyntään vastaava tuotevalikoimamme sekä alkoholillisissa että alkoholittomissa tuoteryhmissä. Yksi strategiamme kulmakivistä on perusliiketoimintamme kannattavuuden parantaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että kasvatamme vahvan perusliiketoimintamme arvoa keskittymällä paikallisten asiakas- ja kuluttajatarpeiden tunnistamiseen ja vastaamme niihin uusien tuotteiden sekä hinta- ja valikoimaoptimoinnin avulla. Alkuvuoden aikana tämän strategiamme osa-alueen toteuttaminen näkyi vahvimmin Suomen segmentissä kannattavuuden parantumisen jatkuessa.

Kesä ja vuoden vilkkain sesonkimme lähestyy ja olemme entistä paremmin valmistautuneita. Olemme puskuroineet tuotteita varastoon varmistaaksemme sesongin toimitusvarmuutta asiakkaillemme.

Tammikuussa koko Olvi-konsernissa toteutetun henkilöstötyytyväisyystutkimuksen tulokset osoittavat, että myös henkilöstömme kokee yrityksen kehittyneen oikeaan suuntaan ja heidän sitoutumisensa yritykseen on verrokkiryhmää edellä.

Taloudellinen kehitys

Tammi-maaliskuu 2024

Myyntivolyymimme kasvoi 0,9 prosenttia 205,1 (203,2) miljoonaan litraan huolimatta kuluttajien ostovoiman heikosta kehityksestä. Pääsiäisen myynti ajoittui maaliskuulle, mikä toi volyymia muuten hiljaiseen vuosineljännekseen. Markkinaosuutemme ovat pysyneet vahvoina kiristyneestä hintakilpailusta huolimatta. Liikevaihtomme kasvoi 0,7 prosenttia 130,4 (129,5) miljoonaan euroon Suomi-segmentin hyvän kehityksen ansiosta. Oikaistu liiketuloksemme kasvoi 12,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja oli 11,2 (10,0) miljoonaa euroa. Tuloksentekokykymme parani kustannusinflaation laantumisen ja hinnankorotusten myötä.

Segmenttikohtainen liiketoiminnan kehitys tammi-maaliskuu 2024

Suomessa kannattavuuden kehitys jatkui alkuvuoden aikana

Suomen liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 5,3 prosenttia, mutta myyntivolyymi laski 1,4 prosenttia ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Myyntivolyymin kehitykseen vaikutti tuoteportfoliomuutokset vähittäiskaupassa. Tuoteryhmistä alkoholittomien tuotteiden, kuten vesien myynti kasvoi, kun taas oluen myynti laski.

Suomen liiketoimintojen liiketulos oli 3,5 (1,7) miljoonaa euroa ja se nousi 108,9 prosenttia viime vuoden vertailujaksosta. Liiketulos kasvoi merkittävästi muun muassa tuoteasemointien ja hinnankorotusten ansiosta. Lakot aiheuttivat tuotantokatkoja, mutta merkittävimmiltä lisäkustannuksilta vältyttiin. Vertailukauden liikevaihdossa merkittäviä hinnankorotuksia ei ollut vielä tehty, sillä niiden läpivienti aloitettiin vasta vuoden 2023 toisella vuosineljänneksellä. Merkittävimmät hinnankorotukset on nyt viety läpi, mutta portfolion kehittämisen ja yksittäisten tuotteiden osalta toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi ja strategian mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi jatkuvat.

Itämeren alueen liiketulos kasvoi

Itämeren alueen myyntivolyymi laski 0,5 prosenttia ja liikevaihto 0,4 prosenttia ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Virossa nähtiin laskua kuluttajakysynnässä ja viennissä. Segmentin vähittäiskaupan ja hotelli- ja ravintolakanavan (HoReCa) myynti kehittyi muilta osin  edellisvuotta paremmin. Liiketulos parani 13,4 prosenttia ja oli 2,8 (2,5) miljoonaa euroa. Kannattavuutta paransi kustannusten nousun pysähtyminen, tuotannollisen toiminnan tehostamistoimenpiteet sekä kohdennetut hinnankorotukset. Kannattavuutta pystyttiin parantamaan kaikissa toimintamaissa.

Valko-Venäjän valuuttakurssin heikentyminen laski liiketulosta

Valko-Venäjän segmentin liikevaihto laski 5,4 prosenttia, mutta myyntivolyymi kasvoi 4,5 prosenttia. Myyntivolyymin kasvu johtui vertailukautta suuremmista kampanjoista sesongin ulkopuolisen myynnin kehittämiseksi. Euromääräiseen liikevaihtoon vaikutti merkittävästi heikentynyt valuuttakurssi, sillä paikallisvaluutassa liikevaihto kasvoi 11,4 prosenttia. Liiketulos laski 14,2 prosenttia edellisen kauden oikaistuun liiketulokseen verrattuna ja oli 5,2 (6,1) miljoonaa euroa. Paikallisessa valuutassa liiketulos kasvoi 1,1 prosenttia.

Investoinnit

Olvi-konsernin laajennus- ja korvausinvestoinnit olivat tammi-maaliskuussa 5,5 (6,9) miljoonaa euroa. Investoinnit laskivat erityisesti Suomeen kohdistuvien investointien painottuessa kuluvan vuoden loppupuolelle. Investoinneista 1,4 miljoonaa euroa kohdistui Suomeen ja 3,6 miljoonaa euroa Itämeren alueen tytäryhtiöihin. Valko-Venäjällä tehtiin tytäryhtiön omalla tulorahoituksella vain tuotannon jatkuvuuden kannalta välttämättömiä korvausinvestointeja 0,5 miljoonalla eurolla.

Vastuullisuus

Ympäristövastuu

Vuoden 2023 oman toiminnan ja ostoenergian ilmastopäästölaskenta (Scope 1 ja 2) on tehty. Verrattuna edelliseen vuoteen näiden kokonaispäästöt ovat pienentyneet 2,4 prosenttia. Lisäksi päästöintensiteetti eli päästöt suhteessa tuotantolitroihin ovat laskeneet huomattavasti eli 4,0 prosenttia toiminnan kehittämisen ansiosta. Arvoketjun päästöjen laskenta (scope 3) vuoden 2023 osalta valmistuu vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen aikana.

Oman toiminnan osalta Tanskan panimo Vestfyen on siirtynyt uusiutuvaan sähköön vuoden 2024 alusta alkaen. Muut Itämeren ja Suomen liiketoiminta-alueen yhtiöt käyttävät jo uusiutuvaa sähköä.

Tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi vuoden 2024 alussa aloitettiin kartoitus toimenpiteistä, joilla voidaan vähentää ilmastopäästöjä arvoketjussa. Työssä keskitytään suurimpiin päästölähteisiin, joita ovat raaka-aineet, pakkaukset ja logistiikka. Oman toiminnan vedenkäytön seurantaa ja vaikutusten arviointia on syvennetty. Myöhemmin tänä vuonna kehitämme arvoketjun vedenkäytön seurantaa ja vaikutusten arviointia erityisesti raaka-aineiden ja pakkausten valmistukseen liittyen.

Sosiaalinen vastuu

Alkuvuodesta 2024 tehtiin koko konsernin People Power -henkilöstötutkimus. Tutkimuksen vastausaktiivisuus oli erittäin hyvä, 89 prosenttia, ja kokonaistuloksena People Power -luokitus oli AA+. Edellisestä vuoden 2022 tutkimuksesta indeksi on noussut 3,1 yksikköä ja kokonaisindeksi ylittää selvästi Itämeren alueen vertailuarvon. Yhtiön koettiin kehittyneen myönteisesti sekä hyvin organisoidut työt varmistavat tehokkuuden. Avoin ja selkeä viestintä ja palaute hyvästä työsuorituksesta sekä työntekijöiden osallistumismahdollisuudet kehitystoimiin tukevat pitkäaikaista menestystä.

Tavarantoimittajien itsearviointia on päivitetty syventämällä sosiaalisen vastuun osa-aluetta tulevien EU:n lainsäädäntövaateiden mukaiseksi.

Hyvä hallintotapa

Olvi-konserni valmistautuu kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) vaateisiin. Olvi-konsernin kaksoisolennaisuusanalyysi on tehty ja sen pohjalta on tunnistettu olennaiset aiheet sekä määritetty alustavat datapisteet. Tulosten pohjalta kehitetään vastuullisuustiedon keräämistä ja jäljitettävyyttä sekä valmiutta tulevaan kestävyysraportointiin. Lisäksi seurataan ja valmistaudutaan muihin EU:n kestävyyslainsäädännön muutoksiin, kuten ympäristöväittämiin ja pakkauksiin liittyvään sääntelyyn sekä muihin lisääntyviin raportointivaateisiin.

Toiminnan kausiluonteisuus

Konsernin liiketoimintojen luonteeseen liittyy kausivaihtelua. Raportoitavien maantieteellisten segmenttien liikevaihto ja liiketulos eivät kerry tasaisesti, vaan ne vaihtelevat vuodenaikojen ja sesonkien ominaispiirteiden mukaan.

Myynnin kehitys

Olvi-konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen myyntivolyymi kasvoi 0,9 prosenttia ja oli 205,1 (203,2) miljoonaa litraa.

Myyntivolyymi, miljoonaa litraa

57,9

58,8

-1,4

79,1

79,5

-0,5

68,8

65,9

4,5

-0,7

-1,0

205,1

203,2

0,9

Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 0,7 prosenttia ja oli 130,4 (129,5) miljoonaa euroa.

Liikevaihto, miljoonaa euroa

48,1

5,3

53,0

53,2

-0,4

27,2

28,7

-5,4

-0,5

130,4

129,5

0,7

Tuloskehitys

Konsernin liiketulos oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä 11,2 (-2,2) miljoonaa euroa, mikä on 8,6 (-1,7) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liiketulos kasvoi 12,6 prosenttia ja oli 11,2 (10,0) miljoonaa euroa. Oikaistun liiketuloksen parantumiseen vaikutti ennen kaikkea Suomen kannattavuuden parantuminen vertailukauteen verrattuna.

Oikaistu liiketulos, miljoonaa euroa

-0,3

-2,2

605,7

Konsernin ensimmäisen vuosineljänneksen tulos verojen jälkeen oli 9,0 (-7,7) miljoonaa euroa.

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä
0,43 (-0,35) euroa.

Rahoitusasema ja tase

Olvi-konsernin taseen loppusumma maaliskuun 2024 lopussa oli 496,7 (482,8) miljoonaa euroa. Oma pääoma per osake oli maaliskuun 2024 lopussa 13,20 (11,75) euroa. Omavaraisuusaste oli 55,1 (50,7) prosenttia ja velkaantumisaste -3,9 (-8,5) prosenttia. Konsernin maksuvalmiutta kuvaava mittari, current ratio, pysyi vertailukauden tasolla ja oli 1,2 (1,1). Korollisten velkojen määrä oli maaliskuun lopussa 6,9 (4,1) miljoonaa euroa. Korollisista veloista lyhytaikaisten velkojen osuus oli 2,2 (2,2) miljoonaa euroa.

Olvi-konsernin tase ja rahoitusasema ovat vahvat. Yhtiö on nettovelaton. Yhtiön kyky investoida on pysynyt hyvänä.

Konsernin rahavarat olivat katsauskauden lopussa 17,6 (24,8) miljoonaa euroa ja ne laskivat 7,2 miljoonaa euroa vertailukaudesta. Olvilla on käytössä likviditeetin hallintaan luottolimiittejä. Liiketoiminnan rahavirta oli -8,1 (-27,6) miljoonaa euroa. Ensimmäinen vuosineljännes on valmistautumista sesonkiin, jolloin kassavaroja sitoutuu varastoon ja tuotannon hankintoihin. Investointien rahavirta oli -4,9 (-6,9) miljoonaa euroa ja rahoituksen rahavirta -1,0 (-0,8) miljoonaa euroa.

Henkilöstö

Olvi-konsernilla oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä henkilöstöä keskimäärin 2 352 (2 302) henkilöä, jossa oli kasvua 2,2 prosenttia.

Olvi-konsernin henkilöstömäärät keskimäärin segmenteittäin:

1,0

1 059

1 042

1,6

3,4

2 352

2 302

2,2

Hallitus ja johto

Olvi Oyj:n lakiasiainjohtajaksi ja konsernin johtoryhmän jäseneksi on nimitetty oikeustieteen kandidaatti Esa Hyttinen 29.2.2024 alkaen. Lakiasiainjohtaja on kokonaisvastuussa konsernin lakiasioista ja toimii emoyhtiön hallituksen sihteerinä. Tehtävä on yhtiössä uusi ja Esa Hyttinen raportoi yhtiön toimitusjohtaja Patrik Lundellille.

Olvi Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 26.3.2024, jonka päätöksistä ja vaikutuksista hallituksen kokoonpanoon on kerrottu alla.

Katsauskauden muut tapahtumat

Varsinainen yhtiökokous

Olvi Oyj:n 26.3.2024 järjestetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle 31.12.2023 päättyneeltä tilikaudelta.

Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti maksaa A- ja K-sarjan osakkeille osinkoa 1,20 (1,20) euroa tilivuodelta 2023. Maksettavaksi päätetty osinko on 64,9 (311,4) prosenttia Olvi-konsernin osakekohtaisesta tuloksesta. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 18.4.2024 osakkeenomistajalle, joka on täsmäytyspäivänä 28.3.2024 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 3.9.2024 osakkeenomistajalle, joka on täsmäytyspäivänä 27.8.2024 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Yhtiökokous päätti hallituksen jäsenmääräksi kuusi (6) henkilöä. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Lasse Heinonen, Nora Hortling, Juho Nummela, Päivi Paltola ja Christian Ståhlberg. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Tarmo Noop. Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab, päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Heidi Hyry. KPMG Oy Ab valittiin myös yhtiön kestävyysraportoinnin varmentajaksi, päävastuullisena kestävyysraportoinnin varmentajanaan KHT, KRT (kestävyysraportointitarkastaja) Heidi Hyry. Yhtiökokoukseen saakka tilintarkastajana on toiminut tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy päävastuullisena tilintarkastajana KHT Elina Laitinen. Yhtiökokouksen kaikki päätökset ovat nähtävissä 26.3.2024 julkistetussa tiedotteessa.

Hallituksen järjestäytyminen

Järjestäytymiskokouksessaan 26.3.2024 Olvi Oyj:n hallitus valitsi puheenjohtajaksi Nora Hortlingin ja varapuheenjohtajaksi Lasse Heinosen. Tarkastusvaliokuntaan valittiin Lasse Heinonen, Tarmo Noop ja Juho Nummela. Henkilöstö- ja vastuullisuusvaliokuntaan valittiin Nora Hortling, Päivi Paltola ja Christian Ståhlberg.

Konsernirakenteen muutokset

Olvin tytäryhtiöomistuksissa ei tapahtunut muutoksia vuoden 2024 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

Liiketoiminnan riskit ja niiden hallinta

Geopoliittinen tilanne

Geopoliittinen tilanne on vaikuttanut Olvin toimintaympäristöön. Ukrainan sota on lisännyt merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Koronapandemia aiheutti saatavuusongelmia sekä raaka-aineissa että pakkausmateriaaleissa ja Ukrainan sota vaikeutti entisestään materiaalien hankintaa. Pakkausmateriaalien koronapandemian aikana alkanut kustannusten nousu jatkui vuoden 2023 aikana, mutta on tasaantunut kokonaisuutena vuoden 2024 alussa verrattuna vertailukauteen. Joidenkin tuotantoerien kustannukset ovat kuitenkin edelleen nousseet vuoden 2024 alussa. Lisäksi raaka-aineiden hinnat, varsinkin ohramallas, sokeri sekä hiilidioksidi, ovat edelleen historiallisesti korkealla tasolla. Hintojen ja saatavuuden epävarmuus on jatkunut markkinoilla niin sodan kuin ilmastonmuutoksen aiheuttamien sääilmiöiden vuoksi. Energian hinnan suuret vaihtelut jatkuvat edelleen. Logistiikkakustannukset ovat jääneet korkealle tasolle polttoaineiden hintojen nousun vuoksi. Olvi vastaa kustannusten nousuun parantamalla toiminnan tuottavuutta sekä tarkastelemalla myyntihintojen riittävyyttä kannattavuuden säilyttämiseksi.

Kuluttajakäyttäytyminen

Yleisen kustannustason viimeaikaisesta laantumisesta huolimatta, korkeat kuluttajahinnat heikentävät edelleen kuluttajien ostovoimaa ja vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Tämä muutos näkyy jo kulutuksen siirtymisenä edullisempiin tuotevaihtoehtoihin, lisäksi kulutus voi kokonaisuudessaan laskea ja premiumisaatiotrendi pysähtyä. Markkinakohtaisia eroja on. Olvi-konserni vastaa muutokseen kehittämällä tuoteportfoliota kulutuskysyntää vastaavasti ja huolehtimalla markkinaosuuksien ylläpitämisestä ja vahvistamisesta.

Valko-Venäjän toimintaympäristö

Valko-Venäjän liiketoimintoihin ja taloudelliseen ennustamiseen liittyy edelleen huomattavaa epävarmuutta. Epävarmuus koskee muun muassa valuuttakurssien kehitystä, toimintaympäristön, paikallisen lainsäädännön ja verotuksen ennakoimattomuutta, kauppapakotteita ja länsimaihin suuntautuvan rahaliikenteen toimivuutta. Olvin tytäryhtiö toimii Valko-Venäjällä omalla kassavirtarahoituksella. Rahavarat olivat katsauskauden lopussa 8,8 miljoonaa euroa. Valko-Venäjällä ulkomaalaisomisteisten yhtiöiden myynnin estävään lainsäädäntöön vuonna 2024 tehdyistä muutoksista huolimatta Olvin tytäryhtiön osakkeita koskeva myyntikielto pysyy voimassa, eikä Olvilla ole lupaa osakkeiden myyntiin.

Muut ajankohtaiset riskit

Lakkojen jatkuessa Suomessa Olville voi aiheutua merkittäviä taloudellisia menetyksiä. Nämä taloudelliset riskit liittyvät erityisesti tuotannon ja toimitusketjun toimivuuteen sekä asiakkaiden toimintakykyyn. Merkittäviltä suorilta kustannuksilta on säästytty toistaiseksi.

Kyberturvallisuusuhat ovat kasvaneet muun muassa maailmanlaajuisen geopoliittisen tilanteen kärjistymisen vuoksi. Olvi-konsernissa kasvaneisiin tietoturvauhkiin on varauduttu monenlaisilla tavoilla. Henkilöstön koulutusta järjestetään, uhkista tiedotetaan säännöllisesti ja perehdytyksessä kyberturvallisuusohjeet käydään läpi. Olvin tietojärjestelmiä suojataan säännöllisillä päivityksillä, varmistuksilla, palomuureilla, haittaohjelmien torjuntaohjelmilla, sisällönsuodattimilla ja uhkien tunnistusohjelmilla.

Mikäli EU:ssa mahdollisesti voimaan tuleva pakkaus- ja pakkausjäteasetus toteutettaisiin nyt esitetyllä mallilla, aikaansaisi se Olvilla investointitarpeita tuotteiden täyttöön ja käsittelyyn, sekä nostaisi tuotteiden valmistuksen ja logistiikan ilmastopäästöjä.

Toimintaan liittyy useita vastuullisuuteen liittyviä riskejä, joiden tunnistaminen, arviointi ja varautuminen on noussut merkittäväksi osaksi riskienhallintaa. Olemme tunnistaneet näitä osana strategisia, liiketoiminnallisia, taloudellisia ja compliance-riskejä. Vastuullisuusriskejä kartoitetaan useiden eri riskikartoitusten yhteydessä, kuten ihmisoikeus- ja ilmastonmuutosarvioinnissa.

Varautuminen

Olvi-konsernissa on tehty useita skenaarioita liiketoimintaympäristön kehitykseen liittyen ja valmistauduttu vastaamaan muuttuviin tilanteisiin. Yhtiö on varautunut tuotannollisiin häiriöihin ja laatinut jatkuvuussuunnitelmia muun muassa henkilöstön, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen liittyen. Yhtiö on tehnyt investointeja energian saannin turvaamiseksi ja varmistanut raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hankintaa. Erityisesti huomiota on kiinnitetty riskiarvioiden mukaisiin riskienhallintasuunnitelmien riittävyyteen sekä uusien riskien arviointitapojen käyttöönottoon muun muassa tieto- ja vastuullisuusriskien osalta. Valko-Venäjän toimintojen eriyttämistä konsernista on tehty määrätietoisesti ja skenaarioiden perusteella valmistauduttu yllä mainittuihin epävarmuuksiin.

Tarkempi kuvaus normaaleista liiketoimintaan liittyvistä riskeistä on nähtävillä Olvi-konsernin toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksen liitetiedoissa sekä yhtiön internetsivujen osiossa Sijoittajille/hallinto/hallinnointiperiaatteet.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Katsauskauden jälkeen ei ole merkittäviä raportoitavia tapahtumia.

Webcast

Olvi Oyj järjestää toimitusjohtajan tiedotustilaisuuden, jota voi seurata osoitteessa https://olvi.videosync.fi/q1-2024 osavuosikatsauksen julkaisupäivänä klo 11.00 alkaen.
Tiedotustilaisuus pidetään englanniksi.

Tallenne webcast-lähetyksestä on katsottavissa myöhemmin yhtiön verkkosivuilla

Patrik Lundell, toimitusjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050
Tiina-Liisa Liukkonen, talous- ja tietohallintojohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050

TAULUKKO-OSA:
- laaja tuloslaskelma, taulukko 1
- tase, taulukko 2
- laskelma oman pääoman muutoksista, taulukko 3
- rahavirtalaskelma, taulukko 4
- osavuosikatsaustiedotteen liitetiedot, taulukko 5

NASDAQ Helsinki Oy

TAULUKKO 1

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

Bruttotuotot

276 953

278 853

Valmisteverot ja muut vähennettävät erät

-146 569

-149 389

-695 963

Liikevaihto

630 605

Hankinnan ja valmistuksen kulut

-80 167

-82 515

-394 977

Bruttokate

50 217

46 948

235 628

Logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulut

-28 372

-26 941

-126 605

Hallinnon kulut

-11 200

-10 182

-41 472

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

-12 043

-12 633

Liiketulos

11 216

-2 218

54 918

Rahoitustuotot

Rahoituskulut

-1 682

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta

Tulos ennen veroja

11 322

-2 513

54 271

Tuloverot

-2 367

-5 154

-15 798

TILIKAUDEN VOITTO

38 473

Muut laajan tuloksen erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:

Ulkomaisiin tytäryhtiöihin liittyvät muuntoerot

-3 827

-5 003

TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ

9 183

-11 494

33 470

Tilikauden voiton jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

38 251

- määräysvallattomille omistajille

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

9 054

-10 979

33 430

- määräysvallattomille omistajille

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu tulos/osake, EUR

- laimentamaton

1 032

Muut sijoitukset

1 042

Lainasaamiset ja muut pitkäaikaiset saamiset

5 966

482 785

490 000

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Osakepääoma

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

8 955

Muut laajan tuloksen erät:

Tilikauden laaja tulos yhteensä

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

-7 667

Muut laajan tuloksen erät:

-3 680

5 417

11 778

Käyttöpääoman muutos:

Myynti- ja muiden saamisten muutos

-12 593

-21 857

-20 279

Vaihto-omaisuuden muutos

-8 793

-10 677

-6 377

Osto- ja muiden velkojen muutos

-3 081

3 216

-4 789

Maksetut korot

Saadut korot

Saadut osingot

Maksetut verot

-1 636

-3 266

-15 764

Liiketoiminnan rahavirta (A)

-8 084

-27 622

27 954

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-5 098

-7 033

-25 550

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot

Määräysvallattomien omistajien osuuksien hankinta

-2 737

Saadut osingot

Investointien rahavirta (B)

-4 854

-6 854

-27 655

Lainojen nostot

1 398

4 577

Lainojen takaisinmaksut

-1 748

-1 574

-6 165

Omien osakkeiden hankinta

Maksetut osingot

-25 339

Rahoituksen rahavirta (C)

-27 531

Rahavarojen lisäys (+) / vähennys (-) (A+B+C)

-13 917

-35 256

-27 232

Rahavarat 1.1.

61 207

Valuuttakurssimuutosten vaikutus

-1 136

-2 517

Rahavarat 31.3./31.12.

17 596

24 815

OLVI-KONSERNI     TAULUKKO 5

OSAVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja laadintaperiaatteita kuin 31.12.2023 laaditussa tilinpäätöksessä. Olvi-konserni on muuttanut segmenttien esitystapaa aiemmasta vastaamaan johdon seurantaa ja jatkossa segmenttien myyntivolyymit sekä liikevaihdot esitetään segmentin sisäisillä liiketapahtumilla eliminoituna. Vertailutiedot on muutettu vastaavasti.

Osavuosikatsauksen tiedot esitetään tuhansina (1000) euroina. Esittämistä varten yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty täysiksi tuhansiksi, mikä aiheuttaa pyöristyseroja yhteenlaskuissa. Valko-Venäjän ruplan vaihtokurssina on käytetty Valko-Venäjän keskuspankilta saatuja kursseja. Tunnusluvut on laskettu tarkoilla euroluvuilla. Osavuosikatsauksessa julkistettuja tietoja ei ole tilintarkastettu.

1.  SEGMENTTI-INFORMAATIO

-4 740

2.  LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Johdon työsuhde-etuudet

Hallituksen ja toimitusjohtajan palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet

Hallituksen puheenjohtaja

Muut hallituksen jäsenet

3. OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

A-osakkeita, kpl

82,0

K-osakkeita, kpl

18,0

100,0

A-osakkeiden äänimäärä yhteensä

18,5

K-osakkeiden äänimäärä yhteensä

81,5

Äänimäärä yhteensä, kpl

100,0

Ääniä / A-sarjan osake

Ääniä / K-sarjan osake

Rekisteröity osakepääoma 31.3.2024 oli yhteensä 20 759 tuhatta euroa.

Olvi Oyj:n osakkeille maksetaan osinkoa 1,20 euroa/osake vuodelta 2023 (1,20 euroa/osake vuodelta 2022), yhteensä 24,8 (24,8) miljoonaa euroa. Osinko maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 18.4.2024. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksetaan 3.9.2024. Sekä K- että A-sarjan osakkeilla on sama oikeus osinkoon. Yhtiöjärjestykseen sisältyy K-sarjan osakkeita koskeva lunastuslauseke.

4. OSAKEPERUSTEISET MAKSUT

Olvi Oyj:n hallitus päätti 19.12.2023 perustaa kaksi uutta pitkän aikavälin kannustinjärjestelmää konsernin avainhenkilöille. Kannustinjärjestelmistä ja niiden tavoitteista on tiedotettu pörssitiedotteella 19.12.2023.

Suoriteperusteisen osakepalkkiojärjestelmän 2024–2028 ensimmäinen ansaintajakso, tilikaudet 2024–2026 on alkanut. Ansaintajakson kohderyhmään kuuluu 36 henkilöä mukaan lukien konsernin johtoryhmä sekä yhtiön toimitusjohtaja. Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollisuus ansaita Olvi Oyj:n A-osakkeita suoriutumisen perusteella. Ensimmäisen ansaintajakson 2024–2026 ansaintakriteereinä ovat Itämeren ja Suomen segmenttien kumulatiivinen liiketulos, alkoholittomien tuotteiden myynti sekä oman tuotannon hiilineutraalius. Järjestelmästä maksettavat palkkiot voivat olla yhteensä enintään 43 021 Olvi Oyj:n A-osaketta sekä rahaosuus kattamaan osakepalkkiosta aiheutuvia veroja ja veronluonteisia maksuja.

Katsauskaudella kirjattiin kannustinjärjestelmiin liittyviä kustannuksia yhteensä 215,2 tuhatta euroa. Olvi-konsernilla ei ole käytössä muita osake- tai optiojärjestelyjä.

5. OMAT OSAKKEET

Olvi Oyj:llä oli tammikuun 2024 alussa hallussa yhteensä 28 692 kappaletta omia A-osakkeita. Katsauskaudella ei tapahtunut muutoksia omien osakkeiden määrässä. Omien osakkeiden hankintahinta on yhteensä 880,8 tuhatta euroa. Yhtiön hallussa olevilla omilla osakkeilla yhtiö ei voi äänestää. Olvi Oyj:n hallussa olevien omien A-osakkeiden osuus kaikista osakkeista on 0,14 prosenttia ja osuus kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 0,03 prosenttia. Hallussa olevien osakkeiden osuus A-osakkeista ja A-osakkeiden äänimäärästä on 0,17 prosenttia.

6. ULKONA OLEVIEN OSAKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ, kpl

990 613

16,19

52,67

2. Hortling Heikki kuolinpesä *)

903 488

103 280

4,86

19,83

3. Hortling Timo Einari

212 888

49 152

262 040

1,26

4,70

4. Hortling-Rinne Marit

149 064

14 234

163 298

0,79

3,27

5. Nordea Bank Abp, hall.rek.

9,02

2,04

6. Skandinaviska Enskilda Banken Ab (publ), Helsingin sivukonttori, hall.rek.

6,41

53,72

13,32

100,00

*) Osakkeenomistus sisältää omassa ja määräysvallassa olevien nimissä olevat osakkeet.

Olvi ei ole saanut tammi-maaliskuun 2024 aikana arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 pykälän mukaisia liputusilmoituksia.

10. AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET

2 554

Muut vastuut

12. VALKO-VENÄJÄN LIIKETOIMINTASEGMENTIN ARVOSTUS

Tilinpäätökseen 31.12.2022 johto arvioi Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin kirjanpidollista arvoa muuttuneessa toimintaympäristössä. Arvioinnin perusteella kirjattiin 35,0 miljoonan euron arvonalentuminen. Johdon tekemän arvion ja testauksen perusteella Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin tasearvostus 31.3.2024 on olennaisesti oikealla tasolla eikä tehtyä arvonalennusta ole tarvetta muuttaa. Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin tasearvo 31.3.2024 oli 33,4 miljoonaa euroa. Arvostus on tehty edellisen vuoden mallin mukaisesti.

13. TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERUSTEET

Konserni esittää tunnuslukuyhteenvedossa (sivu 1) konsernin tuloslaskelmasta suoraan johdettavat tunnusluvut liikevaihto, liiketulos ja tilikauden tulos ja näiden prosenttiosuudet liikevaihdosta sekä tulos/osake-tunnusluvun. (Tulos/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto / Osakkeiden keskimääräinen osakeantioikaistu lukumäärä kauden aikana).

Olvi Oyj esittää IFRS:n mukaisesti laaditun konsernitilinpäätöksen lisäksi vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja antamaan vertailukelpoisen kokonaiskuvan yhtiön kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta.

Konserni on soveltanut ESMA:n (the European Securities and Markets Authority) 3.7.2016 voimaan tullutta ohjeistusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista ja määrittänyt vaihtoehtoiset tunnusluvut alla esitetyn mukaisesti.

Liikevaihtoa tukevana vaihtoehtoisena tunnuslukuna konserni esittää myyntivolyymitiedot miljoonina litroina. Myyntivolyymi on tärkeä, yleisesti toimialalla käytetty, toiminnan laajuutta kuvaava mittari. Raportointikausien vertailtavuutta parantaakseen konserni esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina myös oikaistun liiketuloksen ja oikaistun tilikauden tuloksen. Oikaistu liiketulos lasketaan vähentämällä liiketuloksesta merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät. Vastaavat erät on vähennetty tilikauden tuloksesta laskettaessa oikaistua tilikauden tulosta.

Investoinnit koostuvat lisäyksistä pysyviin vastaaviin pois lukien IFRS 16 -standardin mukaiset lisäykset.

Oma pääoma/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä kauden lopussa.

Omavaraisuusaste, % = 100 * (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus) / (Taseen loppusumma).

Velkaantumisaste (gearing), % = 100 * (Korollinen vieras pääoma - rahat ja pankkisaamiset) / (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus).