Olvi-konsernin osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2023

OLVI OYJ                  Osavuosikatsaus 17.10.2023 klo 9.00

Olvi-konsernin osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2023

Myyntivolyymia laski loppukesän epäsuotuisa sää, toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi jatkuvat

Heinä-syyskuu 2023

• Liikevaihto supistui 2,2 % ja se oli 171,1 (174,9) miljoonaa euroa. Loppukesän epäsuotuisa sää laski myyntivolyymia 5,4 %.
  • Liiketulos oli 20,5 (25,0) miljoonaa euroa.
  • Suhteellinen bruttokate säilyi toisen vuosineljänneksen tasolla. Se oli kuitenkin alempi kuin vuosi sitten korkeina pysyneiden kustannusten vuoksi.
  • Vahva tase, rahoitusasema ja nettovelattomuus antavat hyvän pohjan yhtiön kehittämiseen.

Tammi-syyskuu 2023

• Liikevaihto kasvoi 10,8 % ja se oli 495,9 (447,6) miljoonaa euroa. Myyntivolyymi nousi 3,6 %.
  • Oikaistu liiketulos oli 59,3 (58,0) miljoonaa euroa ja liiketulos 47,1 (58,0) miljoonaa euroa. Liiketulosta laski Valko-Venäjän tytäryhtiön maksama sakko.

Lähiajan näkymät (tulosohjeistus ennallaan)

Olvi-konsernin tilikauden 2023 oikaistun liiketuloksen odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta.

Liiketuloksen kasvun odotetaan tulevan Suomen ja Itämeren alueilta. Hinnankorotusten ja toiminnan tuottavuuden parantumisen arvioidaan kohentavan loppuvuoden kannattavuutta.

Konsernin keskeisimmät tunnusluvut

-7,7

-11,2

-20,3

Olvi esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina oikaistun liiketuloksen (Adjusted EBIT) ja oikaistun tilikauden tuloksen (Adjusted Profit for the period), joiden tavoitteena on parantaa raportointikausien vertailtavuutta. Tammi-syyskuun 2023 oikaistuun liiketulokseen ja tilikauden
tulokseen sisältymättömät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä 12,2 miljoonaa euroa ja ne liittyivät Valko-Venäjän tytäryhtiölle asetettuun sakkoon.

Liiketoiminnan kehitys

Toimitusjohtaja Patrik Lundell:

Heinä-syyskuu 2023

Epäsuotuisa loppukesän sää heikensi kysyntää kaikissa myyntikanavissa, mutta erityisesti hotelli- ja ravintolakanavassa (HoReCa). Olvi-konsernin myyntivolyymi laski kolmannella vuosineljänneksellä 5,4 ja liikevaihto 2,2 prosenttia. Vaikka myyntivolyymi laski kysynnän muutoksen vuoksi lähes kaikissa tuoteryhmissä, pystyimme kasvattamaan myyntiä virvoitus- ja energiajuomissa. Korkeammat myyntihinnat kasvattivat liikevaihtoa Suomessa ja Itämeren alueella edellisen vuoden vertailujaksosta. Kuluttajakäyttäytymisessä havaittiin muutos edullisempiin tuotteisiin kolmannen vuosineljänneksen lopussa.

Vaikka tuotantokustannusten kasvu hidastui alkuvuoteen verrattuna, korkean tason odotetaan jatkuvan eikä lähitulevaisuudessa ole nähtävissä merkittävää ostohintojen laskua. Suhteellisella bruttokatteella mitattuna kannattavuus pysyi edellisen vuosineljänneksen tasolla, koska hinnankorotukset astuivat voimaan kolmannen neljänneksen lopulla. Liiketulos supistui 17,8 prosenttia myyntivolyymin laskun sekä kasvaneiden liiketoiminnan kustannusten myötä.

Konsernin strategiatyö on jatkunut strategisten projektien kehittämisellä kolmannella vuosineljänneksellä. Olvi julkaisee päivitetyn strategian joulukuussa.

Tammi-syyskuu 2023

Myyntivolyymi kasvoi 3,6 ja liikevaihto 10,8 prosenttia tammi-syyskuussa 2023. Liikevaihdon kasvua tukivat hinnankorotukset sekä hyvinä säilyneet markkinaosuudet. Hankinnan ja valmistuksen kustannukset ovat pysyneet korkeina myös kolmannella vuosineljänneksellä. Tammi-syyskuussa hankinnan ja valmistuksen kustannukset olivat 311,0 miljoonaa euroa, joka on 13,1 prosenttia edellisvuoden vertailukautta enemmän. Muut kustannukset kasvoivat 9,1 prosenttia.

Oikaistu liiketulos nousi 2,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja oli 59,3 miljoonaa euroa. Yhtiön tuloksentekokyky parani erityisesti toisella vuosineljänneksellä hinnankorotusten ansiosta.

Segmenttikohtainen liiketoiminnan kehitys heinä-syyskuu 2023

Suomessa hinnankorotukset kasvattivat liikevaihtoa kuusi prosenttia

Suomen liiketoimintojen liikevaihto kasvoi 6,0 ja myyntivolyymi laski 1,6 prosenttia. Olvin markkinaosuus kuitenkin kasvoi. Suomen liiketoimintojen liiketulos oli 5,7 miljoonaa euroa ja se laski 17,8 prosenttia viime vuoden vertailujaksosta. Liikevoittoprosentti pieneni, koska myyntiä vastaavat kustannukset kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna 11,7 prosenttia. Kannattavuuden palauttamiseksi hinnankorotuksia jatketaan sopimusehtojen ja hintajaksojen puitteissa pitkällä aikavälillä.

Itämeren alueen liiketulos lähes edellisen vuoden tasolla hinnankorotusten ansiosta

Itämeren alueen myyntivolyymi laski 11,8 prosenttia. Myyntivolyymin kehitykseen vaikuttivat erityisesti epäsuotuisa sää ja kuluttajien ostovoiman heikentyminen. Vaikutukset näkyivät niin vähittäiskaupassa, HoReCa:ssa, kuin satama- ja rajakaupassa. Myyntivolyymin laskusta huolimatta liikevaihto kasvoi 0,8 prosenttia.

Liiketulos laski 2,3 prosenttia ja oli 7,7 miljoonaa euroa. Hinnankorotukset ovat pääosin kattaneet muuttuvien kustannusten nousut. Yleinen inflaatio on nostanut kiinteitä kustannuksia viiveellä.

Valko-Venäjällä paikallisvaluutta heikkeni ja vaikutti euromääräiseen liikevaihtoon

Liikevaihto laski 18,6 ja myyntivolyymi 0,9 prosenttia. Euromääräiseen liikevaihtoon vaikutti merkittävästi heikentynyt valuuttakurssi, sillä paikallisvaluutassa liikevaihto kasvoi 6,8 prosenttia. Liiketulos laski 28,6 prosenttia ja oli 7,4 miljoonaa euroa. Paikallisessa valuutassa liiketulos laski 6,5 prosenttia.

Investoinnit

Olvi-konsernin laajennus- ja korvausinvestoinnit olivat tammi-syyskuussa 17,3 (27,0) miljoonaa euroa. Investoinnit laskivat joidenkin projektien aikataulumuutosten vuoksi. Investoinneista kohdistui 8,6 miljoonaa euroa Suomeen ja 7,9 miljoonaa euroa Itämeren alueen tytäryhtiöihin. Valko-Venäjällä tehtiin tytäryhtiön omalla tulorahoituksella vain tuotannon jatkuvuuden kannalta välttämättömiä korvausinvestointeja 0,8 miljoonalla eurolla.

Olvi panostaa ympäristöystävällisyyteen sekä toiminnan kustannustehokkuuteen ja kapasiteettiin. Vuosineljänneksen aikana otettiin käyttöön Iisalmen tehtaan hiilidioksidin uusi talteenotto- ja puhdistuslaitteisto. Tämän avulla pienennetään ostohiilidioksidin kuljetusten aiheuttamia päästöjä, hyödynnetään tuotannossa syntyvää hiilidioksidia ja turvataan kriittisen raaka-aineen saatavuus sekä saavutetaan kustannussäästöjä. Lisäksi Olvi jatkoi investointeja liiketoiminnan kasvun vaatimaan tuotanto- ja varastointikapasiteettiin sekä operatiivisen tehokkuuden parantamiseen.

Vastuullisuus

Ympäristövastuu

Olvi-konserni haluaa edistää kestävää veden käyttöä kaikissa yhtiön toimipisteissä. Tavoitetta tuettiin osallistumalla CDP-vesiraporttiin ensimmäistä kertaa. Raportointi koskee vuotta 2022. Konserni on myös aloittanut luonnon monimuotoisuusselvityksen tekemisen oman toiminnan osalta, minkä jälkeen yhtiö laajentaa selvitystä arvoketjuun.

Sosiaalinen vastuu

Olvi-konserni edistää vastuullisuuden osaamista ja tietoisuutta sisäisillä koulutuksilla kaikilla organisaatiotasoilla. Konsernin yhtiöiden johtoryhmät kokoontuivat kaksipäiväiseen vastuullisuusseminaariin, jossa käsiteltiin laaja-alaisesti vastuullisuuden eri teemoja. Erityisenä painopisteenä oli ihmisoikeusriskit ja niiden arviointi sekä omassa toiminnassa että arvoketjussa. Näin tuetaan yhtiöiden yhtenäistä vastuullisuustoimintaa.

Hyvä hallintotapa

Olvi-konserni valmistautuu kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) vaateisiin. Yhtiö tekee parhaillaan kaksoisolennaisuusanalyysiä yhdessä kolmannen osapuolen kanssa. Olvi valmistautuu myös tuleviin lainsäädäntövaateisiin pakkauksiin ja pakkausjätteisiin liittyen siirtymällä asteittain pullossa ja tetrapakkauksessa kiinnipysyvään muovikorkkiin.

Toiminnan kausiluonteisuus

Konsernin liiketoimintojen luonteeseen liittyy kausivaihtelua. Raportoitavien maantieteellisten segmenttien liikevaihto ja liiketulos eivät kerry tasaisesti, vaan ne vaihtelevat vuodenaikojen ja sesonkien ominaispiirteiden mukaan.

Myynnin kehitys

Olvi-konsernin tammi-syyskuun myyntivolyymi kasvoi 3,6 prosenttia ja oli 773,1 (746,4) miljoonaa litraa.

Myyntivolyymi, miljoonaa litraa

773,1

746,4

3,6

Konsernin tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia ja oli 495,9 (447,6) miljoonaa euroa.

Liikevaihto, miljoonaa euroa

447,6

10,8

Tuloskehitys

Konsernin liiketulos oli heinä-syyskuussa 20,5 (25,0) miljoonaa euroa, mikä on 12,0 (14,3) prosenttia liikevaihdosta. Kolmannen vuosineljänneksen liiketulokseen ei sisälly vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Oikaistu tammi-syyskuun liiketulos kasvoi 2,1 prosenttia ja oli 59,3 miljoonaa euroa. Liiketulos samalla jaksolla oli 47,1 miljoona euroa, mikä oli 18,9 prosenttia edellisvuoden vertailujaksoa vähemmän. Valko-Venäjällä maksettu 12,2 miljoonan euron sakko laski raportointikauden liiketulosta.

Oikaistu liiketulos, miljoonaa euroa

-1,1

47,1

-18,9

* Valko-Venäjän segmenttiin ei sisälly poistoja vuoden 2023 aikana johtuen vuoden 2022 tilinpäätökseen kirjatusta arvonalennuksesta, joka kohdistettiin pysyviin vastaaviin. Myöskään vertailukauden liiketulokseen ei sisälly poistoja, joita ei tehty silloin, kun segmentti luokiteltiin myytävänä oleviin eriin.

Konsernin tammi-syyskuun tulos verojen jälkeen oli 32,0 (46,1) miljoonaa euroa.

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos oli tammi-syyskuussa
1,54 (2,19) euroa.

Rahoitusasema ja tase

Olvi-konsernin taseen loppusumma syyskuun 2023 lopussa oli 494,2 (552,6) miljoonaa euroa. Taseen loppusummaa laski Valko-Venäjän liiketoimintasegmenttiin tehty 35 miljoonan euron arvonalennus vuoden 2022 tilinpäätöksen yhteydessä. Oma pääoma per osake oli 13,66 (15,89) euroa. Omavaraisuusaste oli 57,3 (60,3) prosenttia ja velkaantumisaste -7,7 (-18,9) prosenttia. Konsernin maksuvalmiutta kuvaava mittari, current ratio, pysyi samalla hyvällä tasolla ja oli 1,3 (1,3). Korollisten velkojen määrä oli syyskuun lopussa 5,1 (7,2) miljoonaa euroa. Korollisista veloista lyhytaikaisten velkojen osuus oli 2,5 (4,7) miljoonaa euroa.

Olvi-konsernin tase ja rahoitusasema ovat vahvat. Yhtiö on nettovelaton. Yhtiön kyky investoida on pysynyt hyvänä.

Kassavarat olivat syyskuun lopussa 26,8 miljoonaa euroa ja ne laskivat 43,4 miljoonaa euroa vertailukaudesta. Liiketoiminnan rahavirta oli 10,6 (55,8) miljoonaa euroa ja parani sesonkiluontoisesti edellisistä vuosineljänneksistä, mutta heikkeni vertailujaksosta. Käyttöpääomaa heikensi emoyhtiön vuoden 2023 alussa tekemä päätös siirtyä myyntisaamisten factoringrahoituksesta muihin lyhytaikaisen rahoituksen muotoihin, korkeammat varastotasot sekä Lidskoe Pivon maksama 12,2 miljoonaa euron sakko. Investointien rahavirta oli -17,5 (-25,5) miljoonaa euroa ja rahoituksen rahavirta -25,1 (-20,9) miljoonaa euroa.

Henkilöstö

Olvi-konsernilla oli tammi-syyskuussa henkilöstöä keskimäärin 2 395 (2 346) henkilöä, jossa oli kasvua 2,1 prosenttia.

Olvi-konsernin henkilöstömäärät keskimäärin segmenteittäin:

2,8

1,8

1 087

1 084

0,3

1 075

1 046

2,8

2,6

1,4

2 439

2 401

1,6

2 395

2 346

Hallitus ja johto

Olvi Oyj:n hallituksessa ja johdossa ei ole kolmannen vuosineljänneksen aikana tapahtunut muutoksia.

Katsauskauden muut tapahtumat

Konsernirakenteen muutokset

Olvi Oyj:n tytäryhtiöomistuksissa ei tapahtunut muutoksia vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen aikana.

Liiketoiminnan riskit ja niiden hallinta

Ukrainan sota on lisännyt merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Koronapandemia aiheutti saatavuusongelmia sekä raaka-aineissa että pakkausmateriaaleissa ja Ukrainan sota vaikeutti entisestään materiaalien hankintaa. Pakkausmateriaalien hinnat jatkoivat koronapandemian aikana alkanutta nousua. Raaka-aineiden hinnat, varsinkin ohramallas, sokeri sekä hiilidioksidi, ovat nousseet korkealle tasolle. Hintojen ja saatavuuden epävarmuus on jatkunut markkinoilla niin sodan kuin ilmastonmuutoksen aiheuttamien sääilmiöiden vuoksi. Energian hinnan suuret vaihtelut jatkuvat edelleen. Logistiikkakustannukset ovat jääneet korkealle tasolle polttoaineiden hintojen nousun vuoksi. Olvi vastaa kustannusten nousuun parantamalla toiminnan tuottavuutta sekä jatkamalla hintojen korotuksia mahdollisuuksien mukaan.

Kuluttajahinnat ovat nousseet nopeasti erityisesti Euroopassa. Yleinen kustannusinflaatio on alkanut heikentää kuluttajien ostovoimaa ja vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Tämä muutos näkyy jo kulutuksen siirtymisenä edullisempiin tuotevaihtoehtoihin ja kulutus voi kokonaisuudessaan laskea. Olvi-konserni vastaa muutoksiin jatkamalla tuoteportfolion ja toiminnan kehittämistä siten, että se pyrkii varmistamaan kannattavan kasvun.

Geopoliittinen tilanne on vaikuttanut Olvin toimintaympäristöön. Viimeaikaiset tapahtumat liittyen Suomen ja Baltian väliseen merikaasuputkeen eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet Olvin tehtaiden maakaasun saatavuuteen.  Huomattavaa epävarmuutta liittyy Valko-Venäjän liiketoimintoihin kohdistuen valuuttakurssin heikentymiseen, toimintaympäristön ja paikallisen lainsäädännön ennakoimattomuuteen, kauppapakotteisiin ja länsimaihin suuntautuvan rahaliikenteen toimivuuteen. Olvin tytäryhtiö Lidskoe Pivoon kohdistettiin Valko-Venäjän valtion valvontakomitean erityistarkastus, joka alkoi joulukuussa 2022. Tarkastuksesta seurasi merkittävä sakko, joka maksettiin paikallisista varoista. Sakko heikensi tytäryhtiön kassavaroja merkittävästi. Olvin tytäryhtiö toimii Valko-Venäjällä omalla kassavirtarahoituksella. Valko-Venäjän tytäryhtiön rahavarat olivat katsauskauden lopussa 11,4 miljoonaa euroa. Lisäksi yhtiön osakkeet on asetettu myyntikieltoon, jonka seurauksena Olvi on pysäyttänyt Lidskoe Pivon myyntiprosessin. Olvi on todennut Valko-Venäjän viranomaisille noudattavansa paikallisia ja kansainvälisiä lakeja sekä korostanut paikallisen operatiivisen toimintakyvyn ja
omistajan oikeuksien säilyttämisen tärkeyttä nykyisessä toimintaympäristössä.

Olvi-konsernissa on tehty useita skenaarioita liiketoimintaympäristön kehitykseen liittyen ja valmistauduttu vastaamaan muuttuviin tilanteisiin. Yhtiö on varautunut tuotannollisiin häiriöihin ja laatinut jatkuvuussuunnitelmia muun muassa henkilöstön, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen liittyen. Yhtiö on tehnyt investointeja energian saannin turvaamiseksi ja varmistanut raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hankintaa. Valko-Venäjän toimintojen eriyttämistä konsernista on tehty määrätietoisesti ja skenaarioiden perusteella valmistauduttu yllä mainittuihin epävarmuuksiin.

Tarkempi kuvaus normaaleista liiketoimintaan liittyvistä riskeistä on nähtävillä Olvi-konsernin toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksen liitetiedoissa sekä yhtiön internetsivujen osiossa Sijoittajille/hallinto/hallinnointiperiaatteet.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Katsauskauden jälkeen ei ole merkittäviä raportoitavia tapahtumia.

Webcast

Olvi Oyj järjestää toimitusjohtajan tiedotustilaisuuden, jota voi seurata osoitteessa
https://olvi.videosync.fi/q3-2023-suomi osavuosikatsauksen julkaisupäivänä klo 10.00 alkaen.
Tiedotustilaisuus pidetään suomeksi.

Tallenne webcast-lähetyksestä on katsottavissa myöhemmin yhtiön verkkosivuilla

Patrik Lundell, toimitusjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050
Tiina-Liisa Liukkonen, talousjohtaja, Olvi Oyj, puh. 0290 00 1050

TAULUKKO-OSA:
- laaja tuloslaskelma, taulukko 1
- tase, taulukko 2
- laskelma oman pääoman muutoksista, taulukko 3
- rahavirtalaskelma, taulukko 4
- osavuosikatsaustiedotteen liitetiedot, taulukko 5

NASDAQ OMX Helsinki Oy

TAULUKKO 1

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

7–9 / 2023

7–9 / 2022

Bruttotuotot

355 248

365 962

953 837

1 253 782

Valmisteverot ja muut vähennettävät erät

-184 194

-191 045

-540 081

-506 256

-670 079

Liikevaihto

171 054

174 917

583 703

Hankinnan ja valmistuksen kulut

-106 762

-108 135

-310 966

-275 060

-363 816

Bruttokate

64 292

184 979

172 521

219 887

Logistiikan, myynnin ja markkinoinnin kulut

-33 378

-34 103

-95 698

-89 815

-120 997

Hallinnon kulut

-10 562

-8 056

-30 016

-25 427

-42 415

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

-12 165

-34 111

Liiketulos

20 524

24 971

47 100

58 044

22 364

Rahoitustuotot

1 593

Rahoituskulut

-1 229

-1 648

-5 628

Osuus osakkuus- ja yhteisyritysten tuloksesta

Tulos ennen veroja

20 195

24 652

46 386

56 783

18 374

Tuloverot *

-3 478

-3 472

-14 388

-10 708

-10 848

TILIKAUDEN VOITTO

16 717

21 180

7 526

Muut laajan tuloksen erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:

Ulkomaisiin tytäryhtiöihin liittyvät muuntoerot

-1 184

8 927

-4 576

14 737

1 638

Eriin liittyvät tuloverot

TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ

15 533

30 019

27 422

60 658

9 164

Tilikauden voiton jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

16 536

20 866

7 977

- määräysvallattomille omistajille

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:

- emoyhtiön omistajille

15 445

29 423

27 714

59 485

9 674

- määräysvallattomille omistajille

1 173

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu tulos/osake, EUR

- laimentamaton

- laimennettu

0,39

* 1–9/2023 tuloveroihin sisältyy 3,3 miljoonaa euroa edellisten tilikausien veroja, jotka kohdistuvat Valko-Venäjän segmenttiin.

TAULUKKO 2

1 043

1 037

1 046

Lainasaamiset ja muut pitkäaikaiset saamiset

3 308

552 632

489 674

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Osakepääoma

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

31 998

Muut laajan tuloksen erät:

-4 210

Laaja tulos:

Tilikauden tulos

46 075

Muut laajan tuloksen erät:

14 276

12 394

14 509

Käyttöpääoman muutos:

Myynti- ja muiden saamisten muutos

-32 132

-16 675

-9 578

Vaihto-omaisuuden muutos

-12 428

-9 609

-12 349

Osto- ja muiden velkojen muutos

-3 147

14 362

16 536

Maksetut korot

Saadut korot

Saadut osingot

Maksetut verot

-10 026

-8 456

-13 861

Liiketoiminnan rahavirta (A)

10 598

55 813

67 163

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin

-17 832

-25 847

-37 392

Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustulot

Määräysvallattomien omistajien osuuksien hankinta

-25 108

-20 927

-26 232

Rahavarojen lisäys (+) / vähennys (-) (A+B+C)

-32 007

9 370

4 012

Rahavarat 1.1.

58 741

Valuuttakurssimuutosten vaikutus

-2 408

2 084

-1 546

Rahavarat 30.9./31.12.

26 792

70 195

OLVI-KONSERNI     TAULUKKO 5

OSAVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja laadintaperiaatteita kuin 31.12.2022 laaditussa tilinpäätöksessä.

Osavuosikatsauksen tiedot esitetään tuhansina (1000) euroina. Esittämistä varten yksittäiset luvut ja loppusummat on pyöristetty täysiksi tuhansiksi, mikä aiheuttaa pyöristyseroja yhteenlaskuissa. Valko-Venäjän ruplan vaihtokurssina on käytetty Valko-Venäjän keskuspankilta saatuja kursseja. Tunnusluvut on laskettu tarkoilla euroluvuilla. Osavuosikatsauksessa julkistettuja tietoja ei ole tilintarkastettu.

1.  SEGMENTTI-INFORMAATIO

-26 582

2.  LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Johdon työsuhde-etuudet

Hallituksen ja toimitusjohtajan palkat ja muut lyhytaikaiset työsuhde-etuudet

Hallituksen puheenjohtaja

Muut hallituksen jäsenet

3. OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

A-osakkeita, kpl

82,0

K-osakkeita, kpl

18,0

100,0

A-osakkeiden äänimäärä yhteensä

18,5

K-osakkeiden äänimäärä yhteensä

81,5

Äänimäärä yhteensä, kpl

100,0

Ääniä / A-sarjan osake

Ääniä / K-sarjan osake

Rekisteröity osakepääoma 30.9.2023 oli yhteensä 20 759 tuhatta euroa.

Olvi Oyj:n osakkeille maksettiin osinkoa 1,20 euroa/osake vuodelta 2022 (1,20 euroa/osake vuodelta 2021), yhteensä 24,8 (24,9) miljoonaa euroa. Osinko maksettiin kahdessa erässä. Ensimmäinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksettiin 20.4.2023. Toinen erä 0,60 euroa osakkeelta maksettiin 5.9.2023. Sekä K- että A-sarjan osakkeilla on sama oikeus osinkoon. Yhtiöjärjestykseen sisältyy K-sarjan osakkeita koskeva lunastuslauseke.

4. OSAKEPERUSTEISET MAKSUT

Katsauskaudella kirjattiin kannustinjärjestelmiin liittyviä kustannuksia yhteensä 524,4 tuhatta euroa.

5. OMAT OSAKKEET

Olvi Oyj:llä on katsauskauden lopussa hallussa yhteensä 28 692 kappaletta omia A-osakkeita. Omien osakkeiden hankintahinta on yhteensä 880,8 tuhatta euroa. Yhtiön hallussa olevilla omilla osakkeilla yhtiö ei voi äänestää. Olvi Oyj:n hallussa olevien omien A-osakkeiden osuus kaikista osakkeista on 0,14 prosenttia ja osuus kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 0,03 prosenttia. Hallussa olevien osakkeiden osuus A-osakkeista ja A-osakkeiden äänimäärästä on 0,17 prosenttia.

6. ULKONA OLEVIEN OSAKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ, kpl

890 613

15,71

52,57

2. Hortling Heikki kuolinpesä *)

903 488

103 280

4,86

19,83

3. Hortling Timo Einari

212 888

49 152

262 040

1,26

4,70

4. Hortling-Rinne Marit

149 064

14 234

163 298

0,79

3,27

5. Nordea Bank Abp, hall.rek.

9,67

2,19

6. Skandinaviska Enskilda Banken Ab (publ), Helsingin sivukonttori, hall.rek.

6,96

53,02

13,15

100,00

*) Osakkeenomistus sisältää omassa ja määräysvallassa olevien nimissä olevat osakkeet.

Olvi ei ole saanut tammi-syyskuun 2023 aikana arvopaperimarkkinalain 2 luvun 10 pykälän mukaisia liputusilmoituksia.

10. AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET

2 620

Muut vastuut

12. VALKO-VENÄJÄN LIIKETOIMINTASEGMENTIN ARVOSTUS

Tilinpäätökseen 31.12.2022 johto arvioi Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin kirjanpidollista arvoa muuttuneessa toimintaympäristössä. Arvioinnin perusteella kirjattiin 35,0 miljoonan euron arvonalentuminen. Johdon tekemän arvion ja testauksen perusteella Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin tasearvostus 30.9.2023 on olennaisesti oikealla tasolla eikä tehtyä arvonalennusta ole tarvetta muuttaa. Valko-Venäjän liiketoimintasegmentin tasearvo 30.9.2023 oli 31,8 miljoonaa euroa.

13. TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERUSTEET

Konserni esittää tunnuslukuyhteenvedossa (sivu 1) konsernin tuloslaskelmasta suoraan johdettavat tunnusluvut liikevaihto, liiketulos ja tilikauden tulos ja näiden prosenttiosuudet liikevaihdosta sekä tulos/osake-tunnusluvun. (Tulos/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva tilikauden voitto / Osakkeiden keskimääräinen osakeantioikaistu lukumäärä kauden aikana).

Olvi Oyj esittää IFRS:n mukaisesti laaditun konsernitilinpäätöksen lisäksi vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja antamaan vertailukelpoisen kokonaiskuvan yhtiön kannattavuudesta, vakavaraisuudesta sekä maksuvalmiudesta.

Konserni on soveltanut ESMA:n (the European Securities and Markets Authority) uutta 3.7.2016 voimaan tullutta ohjeistusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista ja määrittänyt vaihtoehtoiset tunnusluvut alla esitetyn mukaisesti.

Liikevaihtoa tukevana vaihtoehtoisena tunnuslukuna konserni esittää myyntivolyymitiedot miljoonina litroina. Myyntivolyymi on tärkeä, yleisesti toimialalla käytetty, toiminnan laajuutta kuvaava mittari. Raportointikausien vertailtavuutta parantaakseen konserni esittää vaihtoehtoisina tunnuslukuina myös oikaistun liiketuloksen ja oikaistun tilikauden tuloksen. Oikaistu liiketulos lasketaan vähentämällä liiketuloksesta merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät. Vastaavat erät on vähennetty tilikauden tuloksesta laskettaessa oikaistua tilikauden tulosta.

Investoinnit koostuvat lisäyksistä pysyviin vastaaviin pois lukien IFRS 16 -standardin mukaiset lisäykset.

Oma pääoma/osake = Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä kauden lopussa.

Omavaraisuusaste, % = 100 * (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus) / (Taseen loppusumma).

Velkaantumisaste (gearing), % = 100 * (Korollinen vieras pääoma - rahat ja pankkisaamiset) / (Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma + määräysvallattomien omistajien osuus).